به روز رسانی تفاهم‌نامه فرهنگی 1953 میان ایران و لبنان


به روز رسانی تفاهم‌نامه فرهنگی 1953 میان ایران و لبنان

وزیر‌ ارشاد از تلاش دولت برای گسترش روابط فرهنگی با جهان گفت و خبر داد: ‌در دیدار با وزیر فرهنگ‌ لبنان قرار شد تفاهم‌نامه فرهنگی که در سال 1953 بین دو‌ کشور منعقد شده بود مجددا به روز رسانی‌ شود و تلاش کنیم تا سطح روابط بین دو‌ کشور گسترش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه چهارشنبه (۲۱اردیبهشت‌ماه) در دیدار با محمد مرتضی وزیر فرهنگ لبنان که در تالار وحدت برگزار شد با پوزش از تاخیر حضور در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: سفر وزیر فرهنگ لبنان به ایران بسیار خوب بوده و علاوه بر دیدار ایشان با رییس محترم جمهور با چندین وزیر کابینه سیزدهم دیدار کردند.

وی ادامه داد: در این دیدار قرار شد روابط فرهنگی بین دو‌ کشور ارتقا پیدا کند، ما لبنان را به عنوان یک بخش بزرگ از اسلام‌ می‌دانیم که با جبهه مقاومت در پیشانی مبارزه با صهیونیست است.

وزیر فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی با بیان اینکه همیشه ‌کشور لبنان مورد احترام‌ ما بوده است، تاکید ‌کرد: بزرگان این ‌کشور در طول تاریخ با ایران ارتباط داشته و‌ منشا آثار علمی و ‌گسترده بودند و از این رو مردم ‌ایران به لبنانی‌ها علاقه دارند.

اسماعیلی یادآور شد: تلاش ما در دولت مردمی این است که روابط فرهنگی خود را گسترش دهیم و‌ در این دیدار هم قرار شد تفاهم‌نامه فرهنگی که سال‌ها پیش در سال ۱۹۵۳ بین دو‌ کشور منعقد شده بود مجددا به روز رسانی‌ شود و تلاش کنیم تا سطح روابط بین دو‌ کشور گسترش یابد.

وی افزود: در اسفندماه یک هفته فرهنگی باشکوه در لبنان برگزار کردیم و هنرمندان ایرانی در آن کشور حضور یافته و آثار هنری و اجراهای هنری خوبی برگزار کردند. به همین منظور خوشحال هستیم که توانستیم ‌یک هفته فرهنگی‌ خوب را برگزار کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در این سفر وزیر فرهنگ لبنان به سایر شهرهای ایران سفر کرده و با زیبایی ها کشورمان بیشتر آشنا خواهند شد.

محمد مرتضی وزیر فرهنگ لبنان نیز در بخش دیگر این دیدار ضمن تشکر از وزیر فرهنگ ایران برای تدارک این سفر خاطرنشان کرد: این دیدار در جهت تعامل بیشتر و ارتباط فرهنگی بین دو ‌ملت صورت گرفت و از وزیر فرهنگ ایران تشکر می‌کنم که شرایط دیدار با رییس جمهور و سایر وزرا یران‌ را فراهم‌ کرد.

وی با اشاره به دیدار خود با آیت‌الله رئیسی گفت: در دیدار با رییس جمهور ایران‌ مشکلات امروز لبنان مطرح شد و آقای رئیسی هم لبنان را به عنوان یک برادر و دوست خطاب و اعلام کردند ایران‌ کمک خواهد کرد تا ‌لبنان ‌بحران‌های خود را پشت سر بگذارد.

وزیر فرهنگ لبنان تصریح‌کرد: ایشان از لبنان به خاطر مقاومت علیه گروه‌های تکفیری و صهیونیست‌ها تشکر کردند، البته بنده به رییس جمهور ایران تاکید کردم که لبنان هر بحرانی‌ که به وجود آمده پشت سر خواهد گذاشت و‌ بحران‌ها را به فرصت تبدیل خواهد کرد.

وی با اشاره به دیدار خود با امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه گفت: در این دیدار در مورد آخرین تحولات لبنان صحبت شد و ایشان توضیحاتی از گفت‌وگوهای وین و عربستان مطرح کرد و هر دو اتفاق نظر داشتیم ‌که پیروزی ملت‌ها با تمسک به آزادی و‌آگاهی‌سازی از عادی‌سازی با صهیونیست ممکن است.

به گفته محمد مرتضی، وزیر خارجه ایران از آمادگی ایران برای کمک به لبنان سخنانی را مطرح ‌کرده است.

وی در مورد دیدار خود با محمدمهدی اسماعیلی نیز افزود: هر دوملت ایران‌ و لبنان برای اینکه بتوانند پیروزی‌ها متعددی در عرصه‌های مختلف داشته باشند باید ارزش‌های آزادی و احترام به قومیت‌‌ها و اهتمام به جبهه مقاومت را در دستور کار خود داشته باشند و این موضوع مورد نظر طرفین ‌بود.

وزیر فرهنگ لبنان در پایان‌ گفت: هر دو ملت لبنان ‌و ‌ایران در ‌مسیر گسترش و تقویت روابط فرهنگی‌ حرکت خواهند‌ کرد و سفرهایی از این دست بین دو‌ کشور ‌ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/523

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها