درمان پانیک یا حمله وحشت


درمان پانیک یا حمله وحشت

حملات پانیک، احساس ناگهانی و غیرمنطقی ترس و اضطراب است که باعث علائم جسمی مانند ضربان قلب تند، تنفس سریع و تعریق می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پانیک، یکی از اختلالات اضطرابی است. اختلالات اضطرابی انواع مختلفی را شامل می‌شوند. به عنوان مثال، وسواس، افسردگی، اضطراب اجتماعی، فوبیا و ... نیز از انواع اختلالات اضطرابی به شمار می‌روند.

حملات پانیک، احساس ناگهانی و غیرمنطقی ترس و اضطراب است که باعث علائم جسمی مانند ضربان قلب تند، تنفس سریع و تعریق می‌شود. بعضی از افراد چنان از این حملات می‌ترسند که دچار اختلال پانیک یا وحشت، نوعی اختلال اضطرابی می‌شوند. روان‌درمانی و داروهای ضد اضطرابی می‌توانند حملات پانیک یا وحشت را متوقف کنند و در واقع موجب درمان اختلال پانیک در فرد شوند. درمان پانیک بدون دارو نیز ممکن است.که در ادامه بطور مختصر توضیح داده می شود.

حمله پانیک یا وحشت چیست؟

حمله وحشت باعث ایجاد ترس ناگهانی و کوتاه و واکنش‌های شدید جسمی در پاسخ به موقعیت‌های عادی و غیر تهدیدآمیز می‌شود. وقتی دچار حمله پانیک یا وحشت می‌شوید، ممکن است زیاد عرق کنید، در تنفس مشکل داشته باشید و احساس کنید قلبتان تند می‌زند. ممکن است این احساس به شما دست بدهد که انگار دچار حمله قلبی شده‌اید.

اختلال پانیک یا وحشت می‌تواند زمانی ایجاد شود که بیش از حد نگران حمله وحشت دیگری باشید یا برای جلوگیری از حمله پانیک، رفتارهای خود را تغییر دهید (مثلا ایمنی‌جویی کنید و ...).

حملات پانیک چقدر شایع است؟

هر ساله حدود ۱۱ درصد از آمریکایی‌ها دچار حمله پانیک می‌شوند. تقریبا ۲ تا ۳ درصد از آنها دچار اختلال پانیک یا اختلال وحشت می‌گردند.

درمان پانیک یا حمله وحشت

چه کسانی ممکن است دچار حملات پانیک یا وحشت شوند؟

هر کسی می‌تواند حمله پانیک یا وحشت را تجربه کند. البته عوامل زیر هم نقش دارند:

- سن: حملات پانیک به طور معمول اولین بار در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی رخ می‌دهند. اما افراد در هر سنی از جمله کودکان می‌توانند دچار حملات پانیک شوند.

- جنسیت: زنان دو برابر مردان دچار اختلال پانیک یا وحشت می‌شوند.

چه عواملی باعث حملات پانیک می‌شوند؟

کارشناسان و محققین هنوز نمی‌دانند چرا برخی از افراد دچار حملات پانیک یا وحشت یا اختلالات پانیک می‌شوند. مغز و سیستم عصبی نقش اساسی در نحوه درک و کنترل ترس و اضطراب دارند. خطر ابتلا به حملات پانیک در صورت بروز موارد زیر افزایش می‌یابد:

- سابقه خانوادگی: اختلالات اضطرابی، از جمله اختلالات پانیک که اغلب در خانواده‌ها دیده می‌شود.

- مسائل بهداشت روان: افرادی که دارای اختلالات اضطرابی، افسردگی یا سایر بیماری‌های روانی هستند، بیشتر در معرض حملات وحشت هستند.

- مسایل مربوط به سوءمصرف مواد: اعتیاد به الکل و اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند خطر حملات پانیک را افزایش دهد.

علائم حمله پانیک یا وحشت چیست؟

حملات پانیک، ناگهان و بدون هشدار رخ می‌دهند. هیچ راهی برای جلوگیری از حمله پانیک پس از شروع آن وجود ندارد. علائم معمولا طی ۱۰ دقیقه پس از شروع حمله به اوج خود می‌رسند. آنها به زودی نیز ناپدید می‌شوند. علائم یک حمله پانیک عبارتند از:

درد قفسه سینه

احساس خفگی

مشکل تنفسی

ترس ازدست دادن کنترل

احساس می‌کنید می‌خواهید بمیرید

احساس وحشت شدید

حالت تهوع

ضربان قلب تند

تعریق

سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی انگشتان دست و پا

لرزش.

حملات پانیک یا هراس چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

مشکلات جدی سلامتی، مانند بیماری‌های قلبی، بیماری تیروئید و مشکلات تنفسی، علایمی شبیه حملات پانیک ایجاد می‌کند. پزشک شما ممکن است آزمایشاتی را انجام دهد تا مشکل جسمی شما را رد کند. اگر علایم شما به خاطر مشکلات بیماری‌تان نبوده باشد، پزشکتان تشخیص اختلال پانیک یا وحشت را به شما می‌دهد و بهتر است هرچه سریعتر برای درمان اختلال پانیک به یک دکتر روانشناس خوب مراجعه نمایید.

درمان پانیک یا حمله وحشت

چگونه اختلال پانیک تشخیص داده می‌شود؟

یک پزشک یا روانشناس می‌توانند اختلال پانیک یا وحشت را تشخیص دهند. پزشک شما هنگامی که حملات پانیک مکرر داشته باشید و

- پیوسته نگران حملات پانیک بیشتر یا عواقب آن باشید؛

- وسواس در مورد از دست دادن کنترل خود طی یک حمله وحشت داشته باشید؛

- رفتارهای خود را تغییر دهید، مثلا به موقعیت‌هایی که باعث حمله پانیک می‌شوند نروید؛

تشخیص اختلال پانیک یا وحشت را در شما به صورت قطعی خواهد داد و بنابرین می‌توانید برای درمان پانیک اقدام نمایید.

حملات پانیک چگونه کنترل یا درمان می‌شوند؟

روان‌درمانی، دارو درمانی یا ترکیبی از آنها برای جلوگیری و درمان اختلال پانیک بسیار موثر است. اینکه چه مدت به درمان نیاز خواهید داشت، به شدت مشکل شما و میزان پاسخگویی شما به درمان بستگی دارد. گزینه‌های درمانی عبارتند از:

روان‌درمانی: درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان‌درمانی یا گفتگو درمانی است. شما درباره افکار و عواطف خود با یک متخصص بهداشت روان، مانند یک مشاور یا روانشناس صحبت می‌کنید. این متخصص به شناسایی عوامل محرک حمله پانیک کمک می‌کند تا بتوانید تفکر، رفتار و واکنش خود را تغییر دهید. با شروع پاسخ متفاوت به محرک‌ها، حملات کاهش یافته و در نهایت متوقف می‌شوند.

داروهای ضد افسردگی: برخی داروهای ضد افسردگی خاص می‌توانند حملات پانیک را کمتر یا شدت آنها را کاهش دهند. متخصص شما ممکن است داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIها)، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی‌نفرین (SNRIها) یا داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای (TCA) را تجویز کنند. SSRIها شامل فلوکستین و پاروکستین هستند. SNRIها شامل دولوکستین و ونلافاکسین هستند. TCAها شامل آمی‌تریپتیلین و دوکسپین می‌باشند.

داروهای ضد اضطراب: بنزودیازپین‌ها متداول‌ترین داروهای ضد اضطراب برای درمان و جلوگیری از حملات پانیک هستند. آنها به کاهش اضطراب کمک می‌کنند اما خطرات اعتیاد یا وابستگی دارند. این داروها شامل آلپرازولام و لورازپام می‌باشند.

درمان پانیک یا حمله وحشت

عوارض حملات پانیک یا وحشت چیست؟

حملات پانیک یا وحشت، کاملا قابل درمان هستند. متاسفانه بسیاری از مردم به دلیل خجالت کشیدن، درخواست کمک و درمان پانیک را به تعویق می‌اندازند. حملات پانیک درمان درمان نشده یا اختلال پانیک می‌تواند در توانایی شما برای لذت بردن از زندگی اختلال ایجاد کند.

اضطراب پیش‌بینی: احتمال بروز حمله پانیک یا وحشت، باعث اضطراب شدید می‌شود.

فوبیاها: فوبیا یک ترس افراطی و غیرمنطقی از چیز خاصی است. به عنوان مثال، اکروفوبیا ترس از ارتفاع است، در حالی که کلاستروفوبیا ترس از فضاهای بسته است.

آگورافوبیا: تقریبا دو سوم افراد مبتلا به اختلال پانیک دچار آگورافوبیا می‌شوند. این اختلال اضطرابی باعث ترس شما از حضور در مکان‌ها یا موقعیت‌هایی می‌شود که ممکن است حمله پانیک اتفاق بیفتد. ترس می‌تواند چنان شدید شود که حتی از ترک خانه‌تان هم ترسیده باشید.

چگونه می‌توانم از حملات پانیک جلوگیری کنم؟

درمانگر شما می‌تواند به شما در شناسایی عوامل محرک حملات پانیک کمک کند. در طول روان‌درمانی، شما استراتژی‌هایی را برای مدیریت رویدادهای محرک و جلوگیری از حمله یاد می‌گیرید. همچنین می‌توانید برای کتهش احتمال بروز حمله پانیک و درمان اختلال پانیک، این اقدامات را نیز انجام دهید:

قطع مصرف کافئین

ورزش منظم

داشتن رژیم غذایی سالم

مدیریت استرس و اضطراب.

در صورت بروز هر یک از موارد زیر، با یک روان‌درمانگر تماس بگیرید:

- اضطراب مزمن که در زندگی روزمره‌تان اختلال ایجاد می‌کند.

- مشکل در تمرکز.

- تحریک‌پذیری شدید.

- ترس از ترک خانه (آگورافوبیا).

- علائم حمله پانیک که بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد.

- مشکلات خواب.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!