پکن و مسکو خلاء آمریکا در پاکستان را پر می‌کنند/ واشنگتن در معادله‌های جنوب آسیا به اسلام آباد نیاز دارد


پکن و مسکو خلاء آمریکا در پاکستان را پر می‌کنند/ واشنگتن در معادله‌های جنوب آسیا به اسلام آباد نیاز دارد

داخل پاکستان مثلثی متشکل از رئیس ستاد ارتش، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری تشکیل شده که روابطشان با یکدیگر بسیار خوب است و این کار را برای آمریکا مشکل می‌کند.

داخل پاکستان مثلثی متشکل از رئیس ستاد ارتش، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری تشکیل شده که روابطشان با یکدیگر بسیار خوب است و این کار را برای آمریکا مشکل می‌کند.

«محمدرضا فرقانی» سفیر اسبق کشورمان در ترکمنستان در تشریح روابط پاکستان و آمریکا پس از پیروزی حزب تحریک انصاف در انتخابات اخیر و فراز و فرودهایی که پس از قطع کمک‌های واشنگتن به اسلام‌آباد ایجاد شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در ادبیات سیاست خارجی آمریکا، پاکستان به عنوان یکی از شرکا و متحدان مهم این کشور به حساب می‌آمد اما واقعیت این است که روابط این دو طی ۳۰ سال اخیر دارای فراز و فرودهای زیادی بوده و حتی باید آن دارای شکاف دانست. به ویژه زمانی که شوروی از افغانستان و به صورت کلی از جغرافیای جنوب آسیا خارج شد، این اختلاف به قوت خود باقی ماند. پس از به قدرت رسیدن طالبان، این اختلاف‌ها با محوریت افغانستان میان آمریکا و پاکستان بیشتر شد و روابط استراتژیک آنها مورد هجمه واقع شد.

وی ادامه داد: پس از روی کار آمدن ترامپ (خصوصاً در شش ماهه اخیر) مواضعی تندی از سوی واشنگتن علیه اسلام‌آباد اتخاذ شد و این موضوع موجب شد تا دولت پاکستان تا حد زیادی از ایالات متحده دور شود. در این راستا انتخابات اخیر که موجب پیروزی عمران‌خان شد و تحریک انصاف به قدرت رسید، باعث تا اختلاف‌ها میان پاکستان و آمریکا بیشتر شود. اخیراً سخنگوی پنتاگون اعلام کرده است که کمک‌ ۳۰۰ میلیون دلاری آمریکا به پاکستان منتفی است و حتی این کشور را محکوم به حمایت از تروریسم کرده است که نشان می‌دهد اختلاف‌ها تا چه حد میان دو طرف افزایش پیدا کرده است. این روند نشان‌دهنده آن است که باید منتظر باشیم تا این شکاف عمیق‌تر شود.

پیروزی تحریک انصاف موجب شده تا معادلات در حوزه سیاست و امنیت، خصوصاً در جغرافیای جنوب آسیا بر اساس آنچه که آمریکایی‌ها می‌خواهند پیش نرود، چراکه اسلام‌آباد طی ماه‌های اخیر مدلی از سیاست مستقل را در دستور کار خود قرار داده است که افغانستان و مناسبات اسلام‌آباد با هند یکی از این پرونده‌ها است که باید در مورد چرخش سیاست خارجی اسلام‌آباد مورد نظر قرار بگیرد. این مدل از تغییر سیاست در نظر آمریکا یک تهدید به حساب می‌آید و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکا بیش از هر کشوری در منطقه جنوب آسیا به پاکستان نیاز دارد، گفت: تحولات افغانستان و همچنین هند، باعث می‌شود تا ایالات متحده نتواند اسلام‌آباد را از دایره سیاست‌های خود حذف کند. به گونه‌ای در پرونده افغانستان تنها کشوری که به صورت مستقیم می‌تواند بر روند میدانی و سیاسی آن تاثیرگذار باشد، پاکستان است و تنها راه حل این موضوع ورود از کانال اسلام‌آباد خواهد بود. اگر آمریکایی‌ها بخواهند بدون در نظر گرفتن پاکستان در معادلاتشان اقدام کنند بدون تردید زمینگیر خواهند شد؛ لذا نه تنها آمریکا بلکه عربستان سعودی هم در این مسیر به پاکستان نیاز دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر فرض را بر دور شدن و قطع روابط آمریکا با پاکستان بگذاریم، دو کشور چین و روسیه جای آن را خواهند گرفت. مواضع رئیس ستاد ارتش پاکستان و همچنین عمران خان نشان می‌دهد که چین به عنوان بازوی اقتصادی و روسیه به عنوان شریک نظامی و امنیتی اسلام‌آباد فعال خواهند شد که بدون تردید نقش این دو در پرونده افغانستان هم بیشتر خواهد شد و البته ایران هم به جمع آنها خواهد پیوست. در مرحله اول پیروزی عمران خان به عنوان نخست‌وزیر و پس از آن پیروزی «عارف علوی» به عنوان رئیس جمهوری پاکستان نشان از سنجیده عمل کردن تحریک انصاف دارد. این در حالی است که در داخل پاکستان مثلثی متشکل از رئیس ستاد ارتش، عمران خان و عارف علوی تشکیل شده که روابطشان با یکدیگر بسیار خوب است و نشان می‌دهد ارتش به عنوان رکن اصلی و تاثیرگذار در این کشور همسو با دولت عمل خواهد کرد که این موضوع کار آمریکا را دشوار خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در