مستاجران تشریفاتی «ایوان صدر» پاکستان


مستاجران تشریفاتی «ایوان صدر» پاکستان

اسلام آباد - ایرنا - «عارف علوی» عضو ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان روز گذشته (سه شنبه) با انتخاب از سوی نمایندگان مجالس سنا، ایالتی و ملی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری پاکستان که یک مقام تشریفاتی است ، انتخاب شد و توانست به کاخ ریاست جمهوری (ایوان صدر) راه یابد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا سمت رئیس جمهوری در ساختار سیاسی پاکستان یک مقام تشریفاتی است هر چند در گذشته بر اساس قانون اساسی این کشور رئیس جمهور از اختیارات تام از جمله انحلال دولت برخوردار بودند.
این اختیارات در سال 2009 میلادی پس از ترمیم و اصلاح در قانون اساسی به نخست وزیر پاکستان داده شد.
پس از تدوین قانون اساسی در سال 1956 میلادی تاکنون 12 رئیس جمهوری به این سمت برگزیده شدند که از این میان، هفت تن به شیوه دموکراتیک و چهار تن نیز پس از کودتای نظامی به این سمت رسیدند. چهار تن از روسای جمهور پاکستان از بین اعضای حزب مردم انتخاب شدند.
اسکندر میرزا که آخرین فرماندار کل پاکستان بود پس از تدوین قانون اساسی در 23 ماه مارس سال 1956 به عنوان اولین رئیس جمهور سوگند وفاداری یاد کرد.
وی پس از کودتای نظامی ژنرال ایوب در 27 اکتبر 1958 از این سمت برکنار شد.
ژنرال ایوب خان پس از اینکه قدرت را به دست گرفت در سال 1965 وارد جنگ با هند شد، وی سپس در 25 مارس 1969 بر اثر فشار احزاب مخالف و اپوزیسیون از سمت ریاست جمهوری استعفا داد.
پس از وی، ژنرال یحیی زمام امور را به دست گرفت و به عنوان سومین رئیس جمهوری پاکستان، سوگند وفاداری یاد کرد .
ژنرال یحیی پس از شکست در برابر شورش به وجود آمده در پاکستان شرقی که به تشکیل کشور جدید بنگلادش منجر شد، بیستم دسامبر 1971 از سمت ریاست جمهوری استعفا داد.
سپس ذوالفقار علی بوتو موسس حزب مردم (PPP) از 20 دسامبر 1971 تا 13 اگوست 1973 به مدت یک سال و شش ماه به این سمت برگزیده شد .
اما پس از تدوین قانون اساسی جدید در سال 1973 و اعلام سیستم حکومتی پارلمانی در پاکستان، ذوالفقار علی بوتو با استعفا از سمت ریاست جمهوری به سمت نخست وزیری رسید .
پس از آن فضل الهی چودری در 14 اگوست 1973 میلادی به عنوان پنجمین رئیس جمهور سوگند یاد کرد .
وی 16 سپتامبر 1978 میلادی و پس از کوتای نظامی و اعلام حکومت نظامی از سوی ژنرال ضیاء الحق این سمت را به وی سپرد .
پس از کشته شدن ژنرال ضیاء الحق در 17 اگوست 1988 میلادی در یک حادثه هوایی، غلام اسحاق خان در 17 اگوست 1988 به این سمت رسید.
وی که از اختیارات تام برخوردار بود، حکومت حزب مردم به رهبری بی نظیر بوتو را در 1990 و حکومت حزب مسلم لیگ نواز به نخست وزیری نواز شریف رادر 1993 منحل کرد.
وی پس از برکناری نواز شریف از سمت نخست وزیری که به بحران سیاسی در پاکستان منجر شده بود با دخالت قوه قضایی و ارتش پاکستان از سمت خود استعفا داد.
سپس فاروق احمد خان لغاری از حزب مردم در 14 نوامبر 1993 به عنوان هشتمین رئیس جمهور سوگند وفاداری یاد کرد، اما وی نیز در سال 1995 میلادی با استفاده از اختیارات تام به دلیل اختلافات عمیق با بی نظیر بوتو دولت وی را منحل کرد.
پس از روی کارآمدن حزب مسلم لیگ نواز به رهبری نواز شریف اختلافات و کشمکش ها بین رئیس جمهوری و نخست وزیر بالا گرفت به نحوی که احمد خان لغاری با دخالت ارتش در دوم دسامبر 1997 مجبور به استعفا شد.
سپس محمد رفیق تارر از هواخواهان حزب مسلم لیگ نواز در اول ماه ژانویه 1998 به عنوان نهمین رئیس جمهور به این سمت ابقا شد، اما وی نیز، 20 ژوئیه 2001 پس از کودتای نظامی ژنرال پرویز مشرف که به سرنگونی دولت قانونی نواز شریف در اکتبر 1999 منجر شده بود از این سمت برکنار شد .
ژنرال مشرف که پس از کودتا به سمت ریاست اجرایی پاکستان رسیده بود، 20 ژوئیه 2001 میلادی پس از اینکه محمد رفیق تارر را از این سمت برکنار کرد خود بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد.
وی تا 18 اگوست 2008 به عنوان دهمین رئیس جمهور در این سمت باقی ماند .
پس از آن آصف علی زرداری از حزب مردم در 9 سپتامبر 2008 توانست در انتخابات ریاست جمهور به پیروزی برسد، در زمان وی با اصلاح در قانون اساسی اختیارات تام انحلال مجلس ملی از رئیس جمهور به نخست وزیر داده شد .
وی نخستین رئیس جمهوری بود که پس از تکمیل دوره پنج ساله در 8 سپتامبر 2013 از این سمت بر اساس قانون کناره گیری کرد .
سپس ممنون حسین از حزب مسلم لیگ نواز پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری توانست به عنوان دوازهمین رئیس جمهوری به کاخ ریاست جمهوری راه یابد.
وی نیز قرار است پس از تکمیل دوره پنج ساله در 8 سپتامبر 2018 از این سمت کناره گیری کند .
روز گذشته سیزدهم شهریورماه نیز، عارف علوی از حزب تحریک انصاف توانست با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری بر این کرسی تشریفاتی تکیه زند .
وی توانست در مکانسیم تعریف شده انتخابات ریاست جمهوری 353 درصد رای الکتورال کالج را به خود اختصاص دهد.
دکتر عارف علوی که یک دندانپزشک است در انتخابات ریاست جمهوری توانست مولانا فضل الرحمن و اعتزاز احسن از نامزدهای احزاب مخالف را شکست دهد.
گزارش:سیدبهادر حسینی
آساق**6125**1663**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها