پرفروش‌ترین آثار داستانی دهه 90 کدامند؟


 پرفروش‌ترین آثار داستانی دهه 90 کدامند؟

به گزارش خراسان، شاید چند سال پیش انتشار کتاب باتیراژ دو هزار نسخه در مقابل جمعیت هفتاد و اندی میلیونی کشورمان تعجب آور بود اما حالا به دلیل گرانی هزینه های انتشار کتاب و استقبال کم مردم از بازار نشر، شمارگان برخی کتاب ها به ۲۰۰ تا ۵۰۰ نسخه کاهش یافته است.

این یعنی کتابی هر چند ارزشمند و خواندنی، به ازای هر ۱۶ هزار نفر، تنها در یک نسخه منتشر می شود. این وضعیت بد بازار نشر در حالی است که تبلیغ برای کتاب و کتاب خوانی آن طور که شایسته جمعیت جوان و فرهنگ دوست ایران است، در دستور کار قرار نگرفته و فرهنگ کتاب خوانی، به بخشی از سبک زندگی مردم در اقصی نقاط کشور تبدیل نشده است، با وجود این، برای عده ای هر قدر فناوری پیشرفت کند.

هر قدر زندگی مردم با موبایل و رایانه گره بخورد اما همچنان کتاب، جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی شان است و هنوز هستند عده ای که دلشان می‌خواهد برگ‌های کاغذی کتاب را ورق بزنند و بویش را نفس بکشند. مجله ادبی «الف‌یا» وابسته به بنیاد شعر و ادبیات داستانی در گزارشی اقدام به انتشار فهرستی از پرمخاطب‌ترین آثار ادبی ایران در دهه ۹۰ کرده است که در ادامه با ۱۰ کتاب پرفروش، بیشتر آشنا می شویم.

«قهوه سردِ آقای نویسنده» نشر نیماژ

روزبه معین

چاپ ۶۴۷۰۰ نسخه

کارنامه روزبه معین در حوزه نشر، کارنامه مفصلی نیست (تنها یک کتاب یا بهتر بگوییم یک نمایش نامه پیش از این در کارنامه نویسنده است).روزبه معین قبل از چاپ بیشتر بخش‌ های کتاب را به صورت سریالی و در امتداد هم، در فضای مجازی منتشر وبا این رویه، جمعی از مخاطبان را با خود همراه کرده بود. کتاب «قهوه سرد آقای نویسنده» یک رمان ایرانی با موضوع عاشقانه و دارای تمِ معمایی – هیجانی است که طی یک ماه به چاپ بیستم رسیده بود.

«پاییز فصل آخر سال است» نشر چشمه

نسیم مرعشی

چاپ ۵۸۵۰۰ نسخه

رمان «پاییز فصل آخر سال است» از حال و هوای زنانی می‌گوید که در دوراهی‌های زندگی دست و پا می‌زنند و به دنبال راهی برای خلاصی از گذشته و آینده، دوباره شاد زیستن یا کنار گذاشتن رویاها و با واقعیت زندگی ‌کردن هستند. در داستان‌های مرعشی، مکان جایگاه ویژه‌ای دارد و همین باعث شده فضاسازی و تصویرسازی به ویژه از مکان، دو ویژگی مهم آثار مرعشی باشد. نسیم مرعشی در سال ۱۳۹۳ برای همین کتاب برنده جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد.

«دخیل عشق» نشر جمکران

مریم بصیری

چاپ ۵۵۶۰۰ نسخه

«دخیل عشق» رمانی زیبا و خواندنی از مریم بصیری است که داستان دخیل بستن زنی به نام صبوره در کنار ضریح حضرت امام رضا (ع) برای ازدواج با یکی از یادگاران دفاع مقدس را روایت می‌کند. مریم بصیری در «دخیل عشق» به موضوعاتی که ناشی از افروخته شدن آتش جنگ است، پرداخته است. مجرد ماندن دختران، صدمات جسمی و روحی جوانان که ناشی از جنگ است، شیمیایی شدن جانبازان که با گذشت بیش از ۲۰ سال از جنگ از آن بی‌اطلاع اند و ... از جمله مسائلی است که در این رمان مطرح می‌شود. «دخیل عشق» در شهریور ۱۳۹۶، کتاب محور مسابقه سراسری کتاب خوانی «کتاب و زندگی» بود.

«کمی دیرتر» نشر نیستان

سیدمهدی شجاعی

چاپ ۵۵۰۰۰ نسخه

این اثر که از چهار فصل زمستان، پاییز، تابستان و بهار تشکیل شده، نگاهی است متفاوت و نقادانه به فضای انتظار جامعه امروز. رمان با یک اتفاق شگفت و غریب آغاز می شود، جشن نیمه شعبان و مجلسی پرشور که جوانی در بین فریادهای «آقا بیا»، فریاد «آقا نیا...» سر می دهد. این شروع جذاب ما را با شخصیت هایی آشنا می کند که همه مدعی انتظارند. شجاعی در این رمان همه اقشار و همه آدم ها را با بهانه هایشان برای نخواستن امر ظهور، دقیق و ظریف معرفی می کند. تا آن جاکه حتی به راوی هم رحم نمی کند و خودش را هم در معرض این امتحان می گذارد.

«قیدار» و «رهش» نشر افق

رضا امیرخانی

مجموع چاپ ۶۶۰۰۰

قِیدار، حکایت مردی است که درخت مردانگی را خود به تنهایی آبیاری کرده و پرورش داده است. مردی که امثال او در میان ما کم نبوده و نیستند اما برای خودشان مرام و مسلکی دارند. رضا امیرخانی هم در قیدار راوی زندگی یکی از این مردان است.

امیرخانی در رمان رهش موضوع توسعه شهری را دستمایه قرار داده است و تاثیرات آن را بر عرصه های زندگی انسان معاصر به تصویر می کشد. از جشن امضای «رهش» در ۱۹ بهمن ۹۶ استقبال غافلگیر کننده‌ای شد، به‌گونه‌ای که صفی از مخاطبان کتاب در پیاده‌روی خیابان انقلاب ایجاد شد.

ترین های داستانی دهه ۹۰

«رویای نیمه‌شب» از مظفر سالاری در نشر کتابستان معرفت با چاپ ۱۱۹۰۰۰ نسخه (آخرین چاپ: ۱۳۹۵) در یک سال اخیر چاپ مجدد نشده ولی کل شمارگان آن از همه کتاب‌ها بیشتر است.

در این فهرست «قهوه سرد آقای نویسنده» نوشته روزبه معین با چاپ ۶۴۷۰۰ نسخه، پر مخاطب ترین کتاب شناخته می شود.

 پرفروش‌ترین آثار داستانی دهه 90 کدامند؟

رضا امیرخانی با دو کتاب قیدار و رهش و در مجموع چاپ ۶۶۰۰۰ نسخه پر مخاطب ترین نویسنده است.

با توجه به ۲۲ کتاب موجود در فهرست، مصطفی مستور با سه اثر بیشترین تعداد کتاب را در این فهرست داراست.

پرتعدادترین کتاب‌ها در این سیاهه از نشر چشمه با هفت کتاب است. همچنین نشر چشمه با شمارگان ۲۰۰ هزار نسخه، رکورد بیشترین تعداد چاپ کتاب ادبیات در دهه ۹۰ را در اختیار دارد.

 پرفروش‌ترین آثار داستانی دهه 90 کدامند؟

ناصر رعیت نواز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد