نسخه سفارشی و تولید محدود تویوتا هایلوکس داکار شاید روی طراحی تمرکز کرده باشد اما در کلاسی رقابتی که جذابیت و توانایی بالا فاکتورهای مهمی هستند، شاید عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.
نقاط قوت: اصلاحات جذاب استایل، استفاده از سیستم ناوبری، قوای محرکه آرام، احساس آفرود خشن
نقاط ضعف: سیستم اطلاعات سرگرمی از مد افتاده
رقبای تویوتا هایلوکس
فورد رنجر 3.2 دوکابین وایلدتراک اتوماتیک: فورد دیگر نسخه اتوماتیک این خودرو را عرضه نمیکند بنابراین اگر بخواهید نسخه پرچمدار رنجر را انتخاب کنید باید چند صد دلاری بیشتر در مقایسه با نسخه گیربکس دستی هایلوکس داکار بپردازید. البته میتوانید هایلوکس اتوماتیک را نیز در نظر بگیرید که واقعاً هم باید این کار را بکنید زیرا ارزانتر از فورد میباشد. ما فکر میکنیم رنجر در جاده برتری دارد درحالیکه وضعیت تویوتا در آفرود بهتر است. سیستم اطلاعات سرگرمی فورد بهتر است و فضای پای بیشتری هم در عقب دارد.
میتسوبیشی تریتون 2.4D-ID دو کابین Extreme: متأسفانه جدیدترین نسخه میتسوبیشی تریتون با استقبال خوبی در بازار مواجه نشده است. این خودرو نقاط قوت زیادی دارد… پیشرانه آرام و قدرتمند بوده و کابین نیز جادار است. همچنین باید به قیمت مناسب تریتون هم اشاره کنیم. شاید این پیکاپ ژاپنی فاقد برخی تواناییهای تویوتا و فورد باشد اما با توجه به موقعیت و مشخصات استاندارد این خودرو، تریتون ارزش بررسی و انتخاب را دارد. این نسخه سفارشی Extreme دارای تجهیزات اضافهی زیادی است که از جمله آنها میتوان به لاستیکهای کاراتر اشاره کرد. با بهایی مشابه میتوانید نسخه جدیدتر Athlete را هم سفارش دهید که تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه شده و قیمت ارزانتری در مقایسه با هایلوکس دارد.
نیسان ناوارا 2.3D دوکابین LE: دیگر رقیب حاضر در این کلاس ناوارای جدید است که بهتر از آمار فروش پایین خود نشان میدهد. پیشرانه این نیسان نرم و قدرتمند و کممصرف بوده و لیست تجهیزات آن گسترده و مناسب است. ناوارا همچنین توانایی آفرود خوبی داشته و تضمین کننده آن نیز گارانتی 6 ساله/150 هزار کیلومتری آن است.
پس از این مقدمه مفصل و معرفی رقبای هایلوکس وقت آن فرا رسیده تا به بررسی تخصصی این خودرو بپردازیم. البته پیش از آن بهتر است به وضعیت هایلوکس در کشورمان هم اشاره کنیم که به لطف اتفاقات عجیبوغریب رخ داده در این چند ماه هماکنون قیمتهای مضحکی را نشان میدهد. یک پیکاپ ساده و معمول در سراسر جهان قیمتی خارج از تصور در کشورمان پیدا کرده و که بسیار مایه تأسف است. بگذریم…
اگرچه تویوتا هایلوکس با نام داکار بیگانه نیست اما پیروزی اخیر در مسابقه مشهور داکار که با خودروی هایلوکس و راننده مشهور آن به دست آمده استفاده از نام داکار در نسخه سفارشی هایلوکس را بهتر از هر زمان دیگری کرده است. نسخه پرچمدار ریدر تویوتا شاید فاکتور هیجان آنی را برای به دست آوردن طرفداران بیشتر نداشته باشد اما ورود نسخه داکار به بازی اوضاع را تغییر میدهد.
خوبهااستایل بهبود یافته
این روزها پیکاپ های پرچمدار طرفداران زیادی داشته و خانوادهها هم آنها را دوست دارند. به همین خاطر تمرکز زیادی روی هایلوکس داکار ادیشن وجود داشته است. در این خودرو شاهد طراحی جلویی بهروز شدهای هستیم که امتیاز بالایی را از همکاران ما دریافت میکند. با نگاهی عمیقتر به هایلوکس داکار متوجه دستگیرههای درب و آینههای جانبی با پوشش مشکی براق خواهید شد. هایلوکس داکار ادیشن همچنین تنها با 4 رنگ بدنه عرضه میشود و چشمگیرترین آن رنگ متالیک اینفرنو است. مدل حاضر در تست که از رنگ بدنه خاکستری گرافیت سود میبرد دارای برخی آپشن ها همچنین پوشش محفظه بار و میلهای نقرهای و جذاب با نشان داکار میباشد.
قوای محرکه عالی
پیشرانه 2.8 لیتری توربودیزل هایلوکس همچنان امتیاز بالایی کسب میکند زیرا ترکیب فوقالعادهای از قدرت و راندمان مناسب است. خروجی 174 اسب بخاری و گشتاور 420 نیوتون متری آن به خوبی با رقبا سرشاخ میشود؛ اما جایی که هایلوکس رقیب مهمش یعنی فورد را شکست میدهد چگونگی پاسخ پیشرانه به دستورات راننده میباشد. پیشرانه 3.2 لیتری فورد کمی سست احساس میشود. مورد دیگر هم فاکتور مصرف سوخت است. تویوتا ادعا میکند هایلوکس داکار بهصورت ترکیبی 8.5 لیتر سوخت در صد کیلومتر مصرف میکند که به راحتی فورد را شکست میدهد اما از عهده محصولات میتسوبیشی یا نیسان برنمیآید. با این وجود مصرف هایلوکس در دنیای واقعی حدود 10 لیتر است که برای چنین خودرویی مناسب ارزیابی میشود.
خودرویی که در تست حاضر بود از گیربکس 6 سرعته دستی با عملکرد هماهنگی دور پیشرانه سود میبرد. اگرچه این پیشرانه عملکرد خوبی دارد اما توصیه ما استفاده از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نرم میباشد. کاهش تقاضا برای پیکاپ های گیربکس دستی باعث شده فورد رنجر دیگر با گیربکس دستی عرضه نشود. حدس میزنیم برندهای بیشتری این رویه را دنبال خواهند کرد.
اگر هنوز هم تعویض دنده دستی را دوست دارید باید بدانید گیربکس هایلوکس شما را ناامید نخواهد کرد. این خودرو همچنین قفل دیفرانسیل عقب هم دارد. هایلوکس داکار در آفرود غیر قابلتوقف به نظر میرسد و باید به پایداری بالای آن در زمینهای ناهموار هم اشاره کنیم. هیچ صدای غیرعادیای هم در کابین به گوش نمیرسد.
کابین لوکستر
داخل کابین نیز برخی ویژگیها باعث تمایز نسخه داکار از سایر مدلهای هایلوکس میشوند که یکی از آنها پوشش مشکی سقف است. تریم نقرهای نیز جای خود را به عناصر مشکی متالیک داده و پوشش کابین نیز چرم مشکی است. همچنین پشت آمپرهای جدیدی هم در این پیکاپ نصب شده است. از نظر مفید بودن، اضافه شدن سیستم ناوبری ماهوارهای احتمالاً مهمترین تغییر این خودرو است اما ما هنوز هم نمره پایینی به سیستم اطلاعات سرگرمی هایلوکس میدهیم زیرا اصلاً کاربری خوبی نداشته و ضعیف است.
تجهیزات استاندارد هایلوکس داکار هم در وضعیت خوبی قرار داشته و شامل مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، چراغهای خودکار، دوربین دندهعقب، 7 کیسه هوا و کنترل پایداری است.
عدم تغییر زیاد نسبت به مدلهای استاندارد
اگرچه نسخه داکار هایلوکس تغییراتی در مقایسه با مدل استاندارد ریدر داشته اما از نظر طراحی تغییر چندانی را نمیبینیم. قبلاً گفته بودیم که سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو جالب نیست و البته فضای پای عقب نیز همچنان تنگ میباشد.
همچنین کیفیت سواری هایلوکس بیشتر سفت است و قطعاً از این نظر رنجر پیشروی کلاس میباشد.
قیمتگذاری و گارانتیتویوتا هایلوکس دوکابین داکار حدود 42 هزار دلار قیمت داشته و با گارانتی 3 ساله/100 هزار کیلومتر شرکت عرضه میشود. همچنین سرویسهای دورهای این خودرو هر 10 هزار کیلومتر یکبار باید انجام شود.
قضاوت نهایی
اگر به دنبال خرید یک هایلوکس چهار چرخ محرک هستید اما استایل آن را در مقایسه با رقیبی همچون فورد رنجر وایلدتراک نمیپسندید بهتر است نسخه داکار را انتخاب کنید. این نسخه سفارشی طراحی بهتری داشته و با سیستم ناوبری و پوشش چرم کابین عرضه میشود. هایلوکس همچنان زیرساخت مستحکم و قابلاعتمادی داشته و از نظر آفرود نیز تواناییهای زیادی دارد. البته ما توصیه میکنیم که گیربکس اتوماتیک را برای این خودرو انتخاب کنید.
تویوتا هایلوکس 2.8GD-6 دوکابین ریدر داکار | |
قیمت | حدود 42 هزار دلار(آفریقای جنوبی) |
پیشرانه | 4 سیلندر 2.8 لیتری توربودیزل |
قدرت | 174 اسب بخار |
گشتاور | 420 نیوتون متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
مصرف سوخت | 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت | 11.2 |
نیسان ناوارا 2.3D دوکابین LE | |
قیمت | حدود 41600 دلار (آفریقای جنوبی) |
پیشرانه | 4 سیلندر 2.3 لیتری توربودیزل |
قدرت | 188 اسب بخار |
گشتاور | 450 نیوتون متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
مصرف سوخت | 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت | اعلام نشده |
میتسوبیشی تریتون 2.4DI-D دوکابین Xtreme | |
قیمت | حدود 39 هزار دلار (آفریقای جنوبی) |
پیشرانه | 4 سیلندر 2.4 لیتری توربودیزل |
قدرت | 178 اسب بخار |
گشتاور | 430 نیوتون متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
مصرف سوخت | 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت | 10.4 |
منبع: cars