باوجود تحریم‌ها، نفت را تولید و صادر می‌کنیم


باوجود تحریم‌ها، نفت را تولید و صادر می‌کنیم

رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از چند طرح پتروشیمی تأکید کرد: با وجود تحریم‌ها به تولید و صادرات نفت ادامه می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، آقای روحانی امروز در سخنان خود در مراسم بهره برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه افزود: در اینکه مردم ما با مشکلات بزرگی مواجهند، همه ما در زندگی این را لمس می کنیم، پس دشمن می تواند برای ما مشکل درست کند اما در اینکه دشمن قادر باشد به اهدافش برسد باز هم برای ما مثل روز روشن است که چنین نخواهد شد.
وی گفت: دشمن می گوید ایران عزتمند آقای مستقل تاثیرگذار در منطقه و جهان را نمی پسندد، بلکه ایرانی می خواهد که در اختیار و در مشت او باشد و با اراده او مسیرش را انتخاب کند، سودش در اختیار او باشد و بتواند از نو سلطه بر ایران را برای خود به دست آورد؛ این هدف از محالات است.


رئیس جمهور افزود: امکان ندارد که بدخواهان ما موفق شوند ما را به قبل از سال 57 برگردانند، اینها می خواهند ما را به 40 سال عقب برگردانند، ​تسلیم شویم و خدای ناخواسته بگوییم اشتباه کردیم که گفتیم می خواهیم مستقل باشیم و می خواهیم روی پای خودمان بایستیم، اشتباه کردیم که شما را از کشور بیرون راندیم، ​اشتباه کردیم می گوییم که ما به عنوان ایران می خواهیم در منطقه تاثیرگذار باشیم، اشتباه کردیم که گفتیم مردم سالاری دینی می خواهیم؛ البته چنین آرزویی برای دشمن هیچ وقت محقق نخواهد شد.
آقای روحانی گفت: ما از مشکلات عبور خواهیم کردیم و دلیل آن هم به ثمر نشستن تلاش های چند ساله شما متخصصان امروز در عسلویه است.

صنعت نفت در حوادث سیاسی نیز تاثیرگذار بوده است

رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه گفت: قدم های بسیار مهمی در جهت تولید و حرکت اقتصادی کشور صورت گرفته است.

آقای روحانی افزود: این قدم ها در واقع برای عزت کشور بزرگمان برداشته شده است که هر کار اینچنینی که با هم به سمت خودکفایی انجام دهیم، هم به سمت اقتصاد مقاومتی و هم به سمت ارزآوری بیشتر حرکت می کنیم و هم با این حرکت، اشتغال بیشتری را برای جوانان کشورمان به وجود می آوریم که مایه افتخار همه ماست.
وی گفت: صنعت بزرگ نفت و گاز در طول بیش از 100 سال گذشته، نه تنها در تولید کشور، بلکه حتی در تحولات مهم سیاسی نیز تأثیرگذار بوده است.

کارکنان صنعت نفت در انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش بسیار ارزشمندی ایفا کردند

رئیس جمهور گفت: کارکنان صنعت نفت در انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش بسیار ارزشمندی ایفا کردند زیرا در کشور ما کمتر حادثه ای است که در آن نقش این عزیزان آشکار نباشد.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم بهره برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه افزود: در سال 1357 انقلاب ما زمانی پیروز شد که صنعت نفت درکنار انقلابیون قرار گرفت و اگر در دوران دفاع مقدس کارکنان پرتلاش این صنعت نبودند، مردم نمی توانستند از این انرژی بهره ببرند و حرارت و روشنایی مردم دچار اختلال می شد؛ حتی ابزار جنگی ما نیز نمی توانست به حرکت درآید و هرجایی که صنعت ما آسیب می دید همه کارکنان مشغول بازسازی و بازآفرینی می شدند.
وی اضافه کرد: در دوره ای که مسئولیت پدافند هوایی را برعهده داشتم وقتی جایی آسیب می دید ساعاتی بعد یا روز بعد برای بازدید به منطقه ای که آسیب دیده بود می رفتیم و از نزدیک شاهد بودیم که چگونه مردم وارد می شدند و توان خود را به کار می گرفتند تا حرکت انرژی را دوباره بازگردانند.
ملت ایران را نمی توان از تلاش و پیشرفت بازداشت

­رئیس جمهور گفت: توطئه های ایجاد شده دشمن مسیر هموار ما را که آماده بود با مشکل مواجه می کند اما امکان ندارد ملت ایران را از حرکت، تلاش و پیشرفت باز داشت.
آقای روحانی امروز در مراسم بهره برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه با اشاره به اینکه ما امروز در مرحله جدیدی از توطئه های دشمن هستیم افزود: این دشمنان همان هایی هستند که می خواستند مانع پیروزی ما در انقلاب شکوهمند اسلامی و دفاع مقدس شوند و ناموفق بودند.
وی با بیان اینکه امروز هم این دشمنان در برابر عظمت و شکوه ملت ایران توطئه هایی آغاز کرده اند گفت: بازداشتن مردم ایران از حرکت، تلاش و پیشرفت امکان پذیر نیست.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی طرح هایی که امروز افتتاح شد در دوران تحریم شروع شده بود خاطرنشان کرد: امروز هم که دشمن در فکر تحریم های جدید است برخی طرحها افتتاح و برخی هم امضا شد که عملیات آنها آغاز می شود.
آقای روحانی گفت: اساس پیروزی و شکست اینجاست، دشمن اگر بتواند امید، تلاش و حرکت را از ما بگیرد در اهداف ناصحیح، نادرست و ظالمانه خود موفق شده است ولی اگر امید، حرکت و تلاش ما باقی بماند حتماً دشمن ناموفق خواهد بود.
افتتاح طرح های بزرگ، نشانه پیروزی ملت است

­رئیس جمهور گفت: افتتاح طرح های بزرگ در شرایط تحریم های ظالمانه و فشار بر مردم ایران، به معنای پیروزی ملت ما در برابر نقشه های دشمن است.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم بهره برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه افزود: ملت ایران هیچگاه از حرکت بازنمی ایستد و به تلاش خود ادامه می دهد و اینکه واحد تولیدی در کشور فعال شود خبری خوشحال کننده برای مردم ایران خواهد بود.
وی اضافه کرد:​ کشور هم اکنون در مسیر تولید برای تأمین نیازهای داخل و صادرات است و سرمایه گذاری میلیاردها دلاری در صنایع مختلف انجام داده ایم که سود آن پیشروی ملت است.
­رئیس جمهور افزود: هر طرح و پروژه که در کشور کلنگ زده می شود به معنای انقلابی گری و تلاش برای عزت ملت ایران است و معنای هر طرحی که افتتاح می شود آن است که ملت ایران در مسیر فعالیت و تولید هیچگاه نمی ایستد و تلاش خود را ادامه خواهد داد.
وی درخصوص 3 طرح مهم تولیدی که امروز به بهره برداری رسید، گفت: یک واحد پتروشیمی مرجان که بیش از 1 میلیون و 650 هزار تن محصول تولید می کند همچنین فاز سوم پتروشیمی پردیس که مجموعه محصولات آن به بیش از 1 میلیون و 700 هزار تن می رسد و نیز افتتاح نیروگاه دماوند که 650 مگاوات برق تولید می کند که می تواند تأمین کننده خدمات جانبی واحدهای پتروشیمی عسلویه باشد نشان می دهد کشور در مسیر تلاش و فعالیت و ایثار و فداکاری قرار دارد.
آقای روحانی درخصوص موضوع اشتغال زایی این طرح ها خاطرنشان کرد: این 3 طرح بیش از هزار و 300 اشتغال مستقیم و تعداد زیادی اشتغال غیرمستقیم ایجاد می کند و اشتغال در کشور ما همچنان افزوده خواهد شد.
کاروان سازندگی ما متوقف نمی شود

­رئیس جمهور گفت: شکی نداریم که کشور بزرگ ایران و ملت ما مشکلات زیادی در طول تاریخ به خود دیده است، چه به صورت جنگ، چه به صورت خشکسالی و چه به صورت دعواهای منطقه ای.
آقای روحانی افزود: مردم ما عزت خود را نفروخته اند، ممکن است در ایران باران کمی آمده باشد و دلیل آن این است که ایران از دیرباز با این مشکل مواجه بوده است و قنوات ما به خوبی این مسأله را نشان می دهد.
وی ادامه داد: همانطور که می دانید، بخشی از کشور ما به صورت کویر در طول قرن ها وجود داشته و معنایش این است که در کشور ما بارندگی به میزان کافی نیست اما همیشه ایستادگی کرده ایم و هیچ وقت ملت ما دست خود را به سوی دیگران دراز نکرده و همچنان مقاوم ایستاده است.
آقای روحانی افزود: امروز هم ممکن است با مشکلاتی رو به رو شده باشیم اما با تلاش و کوشش خود از این مسیر عبور خواهیم کرد.
وی گفت:​ در آماری که آقای زنگنه اعلام کرد از سال 92 به جز پروژه هایی که امروز افتتاح شد، 12 پروژه قبلاً افتتاح شده بود و با دو پروژه ای که امروز افتتاح کردیم 14 پروژه در زمینه پتروشیمی در 5 سال به بهره برداری رسیده است و ما در این زمینه باز هم افتتاح خواهیم داشت و سال آینده افتتاح های بیشتری انجام خواهیم داد.
رئیس جمهور افزود: کاروان سازندگی ما متوقف نمی شود و این مسیر ادامه پیدا می کند.
باید از خام فروشی نفت فاصله بگیریم

­­رئیس جمهور گفت: باید با جذب سرمایه خارجی و تخصیص سرمایه داخلی از خام فروشی نفت جلوگیری کنیم تا بتوانیم ارزش محصولات تولید شده را بالا ببریم.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم بهره برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه با اشاره به اهمیت صنعت نفت در کشور افزود:​ درست است که ما ملت بزرگی هستیم و جغرافیای بسیار مهمی داریم، تاریخ پرافتخار و فرهنگ غنی داریم، اسلام عزیز و عشق به خاندان رسالت داریم اما انرژی و اینکه روی پای خود می توانیم بایستیم و نفت خود را خود تأمین کنیم از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: ما اگر همه بنزین خود را وارد می کردیم که البته الان مقداری از آن را وارد می کنیم و انشاءالله به خودکفایی خواهیم رسید و یا گازوئیل یا گاز خود را وارد می کردیم و یا اگر سوخت نیروگاه های ما از خارج تأمین می شد چه اتفاقی می افتاد؟ درحالیکه الان روی پای خود ایستاده ایم.
رئیس جمهور گفت: ما الان گاز ، نفت، بنزین و انرژی خود را داریم و از خداوند نعمت بزرگی دریافت کرده ایم که باید این نعمت را روزافزون کنیم و برکت یعنی روزافزون کردن نعمت و این نعمت در حال حاضر در دست ماست.
وی افزود: اینکه این نعمت را چطور تبدیل کنیم و از خام فروشی بتوانیم فاصله بگیریم و محصول پرارزش تری به دنیا عرضه کنیم و حلقه های بعدی را با سرمایه خارجی و داخلی ایجاد کنیم، این مسئله است.
آقای روحانی تأکید کرد: اگر همه پایین دستی های پتروشیمی بوجود بیاید ارزش محصول ما چند برابر خواهد شد.
وی گفت:​ از همه تلاشگرانی که باعث شدند امروز روز خوشحال کننده ای برای ما و ملت ایران با افتتاح این 3 طرح باشد چه کسانی که سرمایه را آماده کردند و چه کسانی که طراحی و کار کردند ازجمله کارگران و مهندسان، تشکر می کنم.
صنعت نفت،​گاز و پتروشمی در خط مقدم جنگ اقتصادی کشور هستند

رئیس جمهور گفت: امروز روز جنگ اقتصادی و جنگ روانی در برابر ملت ایران است که در صف مقدم این جنگ صنعت نفت،گاز و پتروشیمی قرار دارد.
آقای روحانی در مراسم افتتاح چند طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه با اشاره به اینکه دشمن برای تحریم ما بر صادرات نفت و گاز و پتروشیمی دست می گذارد افزود: معنی این اتفاق این است که این صنایع در خط مقدم قرار دارند اما ما نیز به تلاش خود ادامه می دهیم هم نفت و هم پتروشیمی را تولید و صادر می کنیم، شاید پیچ و خمی در این مسیر وجود داشته باشد اما ما صادرات را انجام می دهیم.
وی با اشاره به موفقیت های به دست آمده در کشور در این صنایع گفت: ما در صنایع گاز، ​نفت و پتروشیمی موفق بوده ایم به طوری که با خودکفایی در گاز برای زمستان نیازی به واردات پیدا نکردیم .
آقای روحانی با بیان اینکه امروز برای تامین نیازمندی های ارز کشور پتروشیمی بار سنگینی را بر دوش گرفته است ادامه داد: این بازار ثانویه که ارز مورد نیاز تولیدکننده و واردکننده را تامین می کند بخش بزرگی از این بار بر دوش پتروشیمی است .
وی با اشاره به تامین سالانه حدود 12 یا 14 میلیارد دلار ارز از بابت صادرات محصولات پتروشیمی گفت: معنای این اتفاق این است که شما در خط مقدم مبارزه هستید و دشمن می خواهد در همین زمینه ها به ما فشار وارد کند که شما در خط مقدم این ایستادگی و مبارزه هستید .
رئیس جمهور با اشاره به نقش وزارت نفت و دفاع و نیروهای مسلح، بخش های دیگر اقتصادی و بخش های عمومی غیردولتی و همه کسانی که برای تولید تلاش می کنند افزود: نکته بعدی ما این است که هر واحدی که به ثمر می رسد زمانی که کامل شود در بخش های دولتی و عمومی غیردولتی باید بلافاصله به فکر فروش باشیم و پس از تکمیل باید آن را به بازار عرضه کنیم.
آقای روحانی با اشاره به سخنان امیر حاتمی که خطاب به وزیر نفت و دولت بیان کرد ادامه داد: در آن قسمت که می گفتند همه آنهایی که در صنعت پتروشیمی امروز فعال هستند می خواهند آینده روشن تری برایشان ترسیم شود تا در بازار بورس راحت تر فعال شوند و سهامشان را واگذار کنند و سپس با پول به دست آمده پروژه های نیمه تمام دیگر را که در اختیار دارند تکمیل کنند و به ثمر برسانند، این حرف درست است اگر مشکلی در این زمینه هست باید این مشکل را حل بکنیم، اگر تردیدهایی درباره آینده یا قیمت وجود دارد باید این تردیدها رفع بشود تا این کار به خوبی انجام گیرد.
مردم بومی باید از طرحهای اقتصادی منطقه بهره مند شوند

رئیس جمهور گفت : مردم بومی این مناطق باید از این حرکت اقتصادی به خوبی بهره گیرند.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم بهره برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه گفت : نکته مهم دیگری که امروز ما با آن مواجه بودیم؛ امضای قرارداد بسیار خوب برای فلرها و گازی است که در حال سوختن است و آنچه نصیب مردم می شود آلودگی است و آنچه نصیب صاحبان آنها می کند این است که محصولات آنها آتش می گیرد و موجب آزار دیگران می شود.
وی افزود : مسئله محیط زیست بسیار مهم است کاری که شما انجام می دهید برای منطقه و استان بوشهر بسیار مهم است برای منطقه عسلویه، کنگان، دیّر، جم و سایر جاها هم بسیار مهم است اما در عین حال از لحاظ محیط زیست باید به فکر مردم باشیم که مردم آزار نبینند.
رئیس جمهور گفت : همه اقدامات زیست محیطی که لازم است انجام شود باید به نحو احسن انجام گیرد و این قدم امروز و این دو قراردادی که امروز امضا شد که عمدتاً مربوط به منطقه خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و شرق کارون است انشاء الله شبیه آن در عسلویه هم انجام بگیرد زیرا مسئله محیط زیست برای ما بسیار اهمیت دارد و به لحاظ اقتصادی هم قراردادی که امضا شد برای ما ارزشمند است .
آقای روحانی اضافه کرد: همانطور که آقای زنگنه اشاره کرد؛ محصول گازی که از این فلرها به دست می آوریم در روز 22 میلیون مترمکعب گاز استحصال می کنیم که دارد از بین می رود و محصولات دیگری که اشاره شد پس هم از لحاظ اقتصادی و اشتغال به نفع ماست که شروع شود چون اشتغال ایجاد و محیط زیست ما را سالم و اقتصاد ما را احیا می کند همه اینها قدم های بسیار مهمی است که برداشته شده است.
رئیس جمهور گفت: نکته مهمی که برای ما اهمیت دارد این است که مردم بومی این مناطق که حالا به تعبیری بعضی ها می گویند؛ عسلویه پایتخت انرژی ماست و جای بسیار مهم وارزشمند است ، باید از این حرکت اقتصادی به خوبی بهره گیرند.
وی اضافه کرد: این کاری که آقای مهندس زنگنه گفتند که اینجا و غرب کارون کلاس هایی گذاشتیم و بچه ها در کلاس های تقویتی آموزش دیدند و توانستند با این کلاسها در کنکور رتبه های بالایی کسب کنند و بروند دانشگاه و همین ها برگردند چند سال دیگر در همین محیط های صنعتی مدیریت را به عهده بگیرند و امروز در این منطقه ما هر مقدار کاری که مردم بومی اینجا بتوانند انجام بدهند این اولویت مردم این منطقه است و ما باید کار را به اینها واگذار کنیم.
گازرسانی به بیش از 13 هزار روستا

­رئیس جمهور گفت: از 5 سال گذشته تاکنون بیش از 13 هزار روستا در کشور از نعمت گاز بهره مند شده اند.
آقای روحانی در مراسم بهره برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی در عسلویه با اشاره به اهمیت صنعت نفت در کشور افزود:​ مردم بومی بوشهر باید در منطقه خودشان فعال باشند و درآمد کسب کنند؛ طبق اظهارات استاندار در حال حاضر 33 درصد مردم بومی منطقه در اینجا فعال هستند که این درصد بسیار کم است و باید افزایش یابد.
وی ادامه داد: باید کاری کنیم که آلودگی محیط زیست در جنوب و بوشهر کاهش یابد، چرا که مردم صاحب این کشور هستند و ان شاءالله به حول و قوه الهی در همه زمینه ها پیشرفت خواهیم کرد.
رئیس جمهور گفت: من از ابتدای ریاست جمهوری در 5 سال گذشته چند نکته را به آقای زنگنه گوشزد کرده ام ابتدا اینکه باید برای تمام روستاهای کشور سوخت رسانی گاز اتفاق بیفتد و برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، از قطع درختان در سیستم گرمایشی و سوخت مردم جلوگیری شود. لذا تاکنون بیش از 13 هزار روستا در کشور در دوران ریاست جمهوری من به گاز سراسری کشور متصل شده اند و این کار باید ادامه یابد و در این دولت گازرسانی به تمام روستاها انجام شود.
وی تصریح کرد: مسأله دوم گازهای فلر بود که من متذکر شدم اگر نیاز به سرمایه گذار داخلی و خارجی دارد انجام شود که امروز خدا را شکر از طریق سرمایه گذاری داخلی این کار صورت می گیرد و سومین نکته بیان شده به آقای زنگنه فروش نفت ما خارج از دریای عمان و خلیج فارس است و این موضوع بسیار برای من مهم بوده و باید بخش فروش نفت ما از خارک به جاسک برود و این کار شروع شده است و باید در دولت دوازدهم به پایان برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان