ویژه بانک مردم/ تخلف آشکار و بزرگ بانک انصار: مشتریان انصار پول زور می‌دهند/ دریافت کارمزد غیرقانونی و غیرطبیعی از مشتریان/ بانک مرکزی با این تخلف سازمان یافته برخورد کند


(توجه: اسناد این تخلف در دفتر پایگاه خبری بانک مردم موجود است) پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک انصار به دلالیل نامعلوم تخلفی آشکار و بی‌سابقه‌ در نظام بانکی مرتکب شده و از حساب مشتریان خود به صورت غیرقانونی مبالغ غیرقابل باور برداشت می‌کند. بنا به گزارش‌های ارسالی مخاطبان بانک مردم و بررسی‌های مدارک موجود بانک انصار در یک تخلف بی‌سابقه اقدام...

کد خبر : 103881 تاریخ انتشار : ۱۳ شهریور ۱۳۹۷

ویژه بانک مردم/ تخلف آشکار و بزرگ بانک انصار: مشتریان انصار پول زور می‌دهند/ دریافت کارمزد غیرقانونی و غیرطبیعی از مشتریان/ بانک مرکزی با این تخلف سازمان یافته برخورد کند

(توجه: اسناد این تخلف در دفتر پایگاه خبری بانک مردم موجود است)

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک انصار به دلالیل نامعلوم تخلفی آشکار و بی‌سابقه‌ در نظام بانکی مرتکب شده و از حساب مشتریان خود به صورت غیرقانونی مبالغ غیرقابل باور برداشت می‌کند.

بنا به گزارش‌های ارسالی مخاطبان بانک مردم و بررسی‌های مدارک موجود بانک انصار در یک تخلف بی‌سابقه اقدام به دریافت کارمزد غیرطبیعی و فراقانونی از مشتریان خود می‌کند.

یکی از مشتریان بانک انصار در این باره به خبرنگار بانک مردم گفت: من درخواست ۱۵ میلیون تومان وام از بانک انصار کردم و با دوندگی زیاد موفق شدم این مبلغ را به صورت کارت مرابحه دریافت کنم اما در کمال ناباوری رئیس شعبه اعلام کرد برای دریافت کارت مرابحه باید مبلغ ۱۳ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۵۸۱ ریال پرداخت (حدود ۹ درصد کل وام) کنی! وقتی علت را سوال کردم گفت: این مبلغ کارمزد تسهیلاتی است که می‌دهیم! همان موقع اعتراض کردم و گفتم این مبلغ غیرمتعارف است و هیچ وقت کارمزد وام پرداخت نکرده‌ام. در این هنگام کارمند بانک انصار فرمی نشان داد و به آن استناد کرد که این کارمزد قانونی است. آن فرم بخشنامه بانک مرکزی نبود اما به علت اینکه به این وام احتیاج داشتم با نارضایتی مبلغ فوق را پرداخت کردم در حالی که حتی تا ریال آخر آن مبلغ احتیاج داشتم.

این مشتری بانک انصار که از یکی از شعب تهران این وام را دریافت کرده در ادامه گفت: من مبلغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را به حساب اصلی بانک انصار خودم منتقل کردم و چند دقیقه بعد پیامک برداشت یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۵۸۱ تومان از حسابم تحت عنوان کارمزد ارسال شد. این مبلغ غیرمتعارف در حالی از من کسر شد که کارمند بانک انصار با اطمینان از قانونی بودن آن سخن می‌گفت.

جالب اینکه علاوه بر این مبلغ ۱۰ هزار تومان نیز بابت بیمه و نظارت از حسابم کسر شد و می‌ترسیدم که باز هم از حسابم تحت عناوین دیگر کسر شود. به خاطر همین کل حسابم را خالی کردم و با تمام مبلغ کارت مرابحه هم خرید کردم.

سوال من از مدیران بانک انصار این است که چرا من که در حال پرداخت ۱۸ درصد سود و کارمزد برای وام هستم باید از همان ابتدا یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان کارمزد اضافی بدهم؟ بر اساس کدام قانون و چند بار سود و کارمزد بدهم؟

کارمزد یا زورگیری؟

یکی دیگر از مشتریان، درباره کارمزد غیرقانونی بانک انصار گفت: بنده ۲۰ میلیون تومان وام از بانک انصار گرفتم. هنوز وام را دریافت نکرده بودم که کارمند بانک انصار گفت اگر دو ساله می‌خواهی وام را پس بدهی باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان (۶ درصد) و اگر سه ساله می‌خواهی پس بدهی باید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (۹ درصد) کارمزد پرداخت کنی. من ابتدا فکر کردم این کارمزد از سود وام کسر می‌شود اما طبق محاسباتی که کردم مشاهده کردم این کارمزد علاوه بر ۱۸ درصد سودی است که دارم پرداخت می‌کنم. من به علت مشکلات مالی مجبور بودم چنین وامی را بگیرم و اگر مجبور نبودم چنین کارمزدی را نمی‌دادم.

واقعا این کارمزد مصداق پول زور است!

با متخلفان برخورد شود

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در اظهارات اخیر خود وعده برخورد با بانک‌ها متخلف را داد. اگر بررسی‌های رسمی و علمی مشخص کند که بانک انصار تخلف کرده ما با یک تخلف بی‌سابقه و عمل مجرمانه و سازمان‌یافته مواجه هستیم.

جستجوی ساده مشخص می‌کند در سایر بانک‌ها اصلا چنین تخلف بزرگ و سازمان یافته‌ای انجام نمی‌شود و به نظر می‌رسد بانک انصار در این مورد یکه‌تاز است. یکی از کارمندان بانک ملی در این باره به بانک مردم می‌گوید: برای وام مرابحه کارمزد ناچیزی گرفته می‌شود؛ برای استعلام ثبت احوال و استعلام ضامن و… حدود ۱۲۵ هزار تومان کارمزد دریافت می‌شود اما دریافت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کارمزد برای یک وام ۱۵ میلیون تومانی غیرقابل باور است.

بانک انصار جواب نمی‌دهد

برای تکمیل گزارش و اطمینان از اینکه اشتباه نکرده باشیم، با بانک انصار تماس گرفتیم و از آنها توضیح خواستیم اما مدیران بانک انصار حاضر به پاسخگویی نشدند. برای اینکه یک طرفه به قاضی نرفته باشیم چند روز برای انتشار این گزارش صبر کردیم تا اگر بانک انصار توضیحی دارد ارائه کند اما هیچ توضیحی نبود!

می‌دانیم که برخی از بانک‌ها نیز تخلفاتی دارند و مثلا برای اعطای وام، مبلغی را بلوکه می‌کنند و یا بعد از اعطای وام، مبلغی به اندازه یک قسط در حساب مشتری مسدود می‌کنتد و یا بیش از تعداد قانونی ضامن بانکی طلب می‌کنند اما بانک انصار پا را فراتر گذاشته و از همان ابتدا با دریافت مبلغ هنگفت (و بنا بر اظهارات مشتریان پول زور) بزرگترین تخلف ممکن را انجام می‌دهد. این را می‌دانیم هزینه پول افزایش یافته و بانک‌ها باید هزینه‌های زیادی را جبران کنند اما مسلم است که نباید از جیب مردم و زیر پا گذاشتن قانون این کار را انجام دهند.

خیلی وقت است که مردم توقع اجرای بانکداری اسلامی را از بانک‌ها ندارند اما گویا بانک‌های متخلف به این وضعیت هم راضی نیستند و نوآوری‌های جددی در تخلف دارند.

ویژه بانک مردم/ تخلف آشکار و بزرگ بانک انصار: مشتریان انصار پول زور می‌دهند/ دریافت کارمزد غیرقانونی و غیرطبیعی از مشتریان/ بانک مرکزی با این تخلف سازمان یافته برخورد کند

ویژه بانک مردم/ تخلف آشکار و بزرگ بانک انصار: مشتریان انصار پول زور می‌دهند/ دریافت کارمزد غیرقانونی و غیرطبیعی از مشتریان/ بانک مرکزی با این تخلف سازمان یافته برخورد کند ویژه بانک مردم/ تخلف آشکار و بزرگ بانک انصار: مشتریان انصار پول زور می‌دهند/ دریافت کارمزد غیرقانونی و غیرطبیعی از مشتریان/ بانک مرکزی با این تخلف سازمان یافته برخورد کند ویژه بانک مردم/ تخلف آشکار و بزرگ بانک انصار: مشتریان انصار پول زور می‌دهند/ دریافت کارمزد غیرقانونی و غیرطبیعی از مشتریان/ بانک مرکزی با این تخلف سازمان یافته برخورد کند
426 views

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه وام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند