چگونه بین خود و امام زمان(عج) دیوار می کشیم؟


چگونه بین خود و امام زمان(عج) دیوار می کشیم؟

یکی از مصائب امروز که گریبانگیر جامعه شده، کوچک شمردن گناهان است بدین معنا که گناهان کوچک را به شمار نمی آوریم و بابت شان احساس گناه و شرم در محضر الهی نداریم در حالی که انباشته شدن همین گناهان ما را از خدا و امام عصر(عج) دور می کند.

به گزارش گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، پرهیز از گناه در نهان و آشکار از اعمالی است که به منتظران در نزدیک شدن به خدا و حجت او یعنی امام عصر(عج) کمک کرده و به تصریح روایات می تواند موانع غیبت را برطرف و ما را به آن دولت کریمه نزدیک کند.

از این رو، توجه به تصریحاتی که روایات درباره پرهیز از گناه و عواقب سوء گناه کردن دارند می تواند در نزدیک شدن ما به سبک زندگی منتظرانه کمک بزرگی باشد.

امام باقر علیه السلام می فرمایند: «هر که در خلوت گناه کند، خداوند به او اعتنا نمى کند.»(1)

امیرالمومنین امام على علیه السلام فرمودند: «خداوند خشم خود را در معصیتش پنهان کرده است؛ بنابر این، هیچ معصیتى را خُرد مشمارید؛ زیرا چه بسا که آن معصیت با خشم خدا همراه باشد و تو ندانى.»(2)

عواقب کوچک شمردن گناهان

یکی از مصائب امروز که گریبانگیر جامعه شده، کوچک شمردن گناهان است بدین معنا که گناهان کوچک را به شمار نمی آوریم و بابت شان احساس گناه و شرم در محضر الهی نداریم در حالی که انباشته شدن همین گناهان ما را از خدا و امام عصر(عج) دور می کند.

از امام کاظم علیه السلام است که فرمودند: «مسیح علیه السلام به حواریان فرمود: «همانا گناهان کوچک و خُرد انگاشته شده از نیرنگ هاى ابلیس است. او گناهان را در نظر شما کوچک و خُرد جلوه مى دهد و در نتیجه، گناهان [اندک اندک] جمع و زیاد مى شوند و شما را در میان مى گیرند.»(3)

امام صادق علیه السلام نیز در نکوهش خُرد شمردن گناهان و عدم توجه به گناهان کوچک، فرمودند: «از گناهان خُرد انگاشته بپرهیزید؛ زیرا آنها را نیز بازخواست کننده اى است. هیچ یک از شما نگوید: گناه مى کنم و از خدا آمرزش مى طلبم؛ زیرا خداوند متعال مى فرماید: «اگر آن (کردار و گفتار بندگان) بر وزن دانه خردلى باشد و آنگاه در دل تخته سنگى یا در آسمان ها یا در زمین نهفته باشد، خداوند آن را به میان آورد که خداوند بسیار دقیق و آگاه است»(4)

در این میان هستند گناهانی که از آنها به «کبیره» یاد می شود و عواقب سوء آنها برای سبک زندگی منتظرانه به مراتب بیشتر و بدتر است.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: «گناهان کبیره نُه تاست: بزرگترین آنها شرک ورزیدن به خداوند عزّ و جلّ است و کشتن مؤمن و ربا خوارى و خوردن مال یتیم و تهمت زدن به زن پاکدامن و فرار از میدان جهاد و رنجاندن پدر و مادر و در هم شکستن حرمت بیت الحرام و جادوگرى؛ هر کس پاک از این نُه گناه، خداوند عزّ و جلّ را دیدار کند با من در بهشتى خواهد بود که لنگه هاى دَرِ آن از طلاست.»(5)

اصرار بر گناه و دور شدن از امام عصر(عج)

اصرار بر گناه و تکرار گناه پشت گناه از دیگر عواملی است که بین ما و سبک زندگی منتظرانه مانع ایجاد کرده و بین ما و امام عصر(عج) حجاب و حائل می کشد، لذا در روایات بشدت از اصرار بر گناه نهی و آثار زیانبار آن بیان شده است.

چنان که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: «خشکیدگى چشم (گریان نبودن از خوف خدا)، و سنگدلى، و حرص فراوان در طلب روزى، و اصرار بر گناه از نشانه هاى شقاوت است.»(6)

و نیز از ایشان است که: «چهار چیز دل را مى میراند : گناه روى گناه . . . .»(7)

امیرالمومنین امام على علیه السلام نیز می فرمایند: «اشک ها نخشکید، مگر به سبب سخت دلى و دل ها سخت نشد، مگر به سبب کثرت گناه.»(8)

بنابر آنچه بیان شد، گناه و مداومت بر آن باعث می شود که ما از امام زمان مان فاصله بگیریم و به بیماری هایی چون سخت دلی و شقاوت مبتلا شویم در حالی که مهدی یاوران و مهدی باوران از چنین ویروس هایی پاک و مبری اند؛ از این رو، یکی از مولفه های اصلی در دستیابی به سبک زندگی منتظرانه پرهیز از گناه و توجه به عواقب سوء آن است که امید است در پرتوی عنایت امام زمان(عج) و انس دائمی با ایشان و توجه به حضورشان علیرغم غیبت ظاهری، به حداقل رسیده و از سبک زندگی هامان حذف اش کنیم.

پی نوشت ها:

بحار الأنوار: 78/70/25؛ بحار الأنوار: 73/349/43؛ الأمالی للمفید: 157/8؛ الاُصول الستّة عشر: 67؛ بحار الأنوار: 77/170/7؛ الخصال: 228/65؛ الخصال: 243/96؛ علل الشرائع : 81/1. پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟