جوابیه خردسرای فردوسی به گزارش شهرآرا


جوابیه خردسرای فردوسی به گزارش شهرآرا

روز گذشته مطلبی با عنوان «برایمان کارت دعوت نفرستادند» در صفحه ادبستان روزنامه شهرآرا به چاپ رسید که گزارشی بود درباره حواشی برگزاری سالگرد شادروان مهدی اخوان ثالث، شاعر بزرگ معاصر. روابط عمومی مؤسسه فرهنگی‌هنری خردسرای فردوسی پاسخی...


روز گذشته مطلبی با عنوان «برایمان کارت دعوت نفرستادند» در صفحه ادبستان روزنامه شهرآرا به چاپ رسید که گزارشی بود درباره حواشی برگزاری سالگرد شادروان مهدی اخوان ثالث، شاعر بزرگ معاصر. روابط عمومی مؤسسه فرهنگی‌هنری خردسرای فردوسی پاسخی به برخی موارد مطرح شده از زبان مسئولان در آن گزارش برای شهرآرا ارسال کرده است که در ادامه می‌آید: در گزارشی که با عنوان «برایمان کارت دعوت نفرستادند» در صفحه4 روزنامه شهرآرا به‌تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ منتشر شده و در آن به بررسی دلایل کاستی‌های اجرایی مراسم سالگرد اخوان و حضورنیافتن مسئولان در این مراسم پرداخته شده است، نکاتی از سوی مسئولان بیان شده است که جا دارد برای روشن‌شدن افکار مخاطبان روزنامه، به آن‌ها پاسخ داده شود. آقای احسان زهره‌وند (مدیر آرامگاه فردوسی) گفته‌اند: «از طرف خردسرای فردوسی تماس گرفتند و گفتند برنامه آمدن مهمان‌هایشان از تهران لغو شده است. ما هم تصور کردیم برنامه به‌طور کامل تعطیل شده است.» ایشان خودشان در این جمله به تصور اشتباهی که ایجاد شده است اذعان کرده‌اند و در نتیجه سوءتفاهمی باعث چنان تصوری شده است، نه این‌که خردسرای فردوسی عامل کاستی‌های برنامه باشد.آقای زهره‌وند همچنین گفته‌اند: «مسئولان خردسرای فردوسی باید برای مهمان‌هایشان ارزش قائل می‌شدند و کارتی به دست آن‌ها می‌دادند تا ما هم اجازه‌ ورود رایگان به آن‌ها می‌دادیم»؛ در‌این‌باره باید گفت که خردسرای فردوسی میزبان این برنامه نیست بلکه برگزارکننده آن است و این برنامه چه در زمان حیات مرحوم استاد قهرمان که به‌ همت ایشان برگزار می‌شد و چه در سال‌های پس از وفات آن استاد که به‌همت خردسرای فردوسی برگزار می‌شود، اعلام عمومی می‌شود و دعوت خاصی از مهمانان مشخصی صورت نمی‌گیرد بلکه همه مردم به این مراسم دعوت‌اند. ایشان می‌توانند به آرشیو کاری همکارانشان در سال‌های قبل نگاه کنند و ببینند که از سال ۱۳۶۹ تا کنون رسم بر این بوده است که عصر چهارم شهریور بلیتی برای ورود به آرامگاه فردوسی فروخته نمی‌شده است تا عموم علاقه‌مندان به اخوان‌ثالث مجبور نباشند برای قرائت فاتحه‌ای بر مزار آن شاعر بزرگ بلیت بخرند.

در این گزارش، آقای احسان اصولی (رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر) و آقای جعفر مروارید (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان) و آقای محمدجواد استادی (رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد) از چنین برنامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و هر 3 نفر گفته‌اند که به این مراسم دعوت نشده‌اند و نیز در مواردی به شلوغی‌ها و دغدغه‌های خود در شهریورماه اشاره کرده‌اند. دراین‌باره باید گفت که سالروز درگذشت این شاعر بزرگ در تقویم فرهنگی ایران ثبت است و مراسم سالگرد اخوان سنت همه‌ساله‌ای است که از ۲۸ سال پیش تا کنون برگزار می‌شده است و می‌شود. از سویی باید پرسید که آیا مراسم بزرگداشت اخوان‌ثالث نیز نباید از دغدغه‌ها و مشغله‌های مسئولان فرهنگی باشد؟

همچنین آقای استادی گفته‌اند: «اجرای برنامه بر عهده ارشاد نیست و اعتباراتی هم در این زمینه برایش در نظر گرفته نشده است.» از این سخن چنین برمی‌آید که برنامه‌ روز بزرگداشت اخوان اعتباراتی داشته است و نهادی مسئول برگزاری آن بوده است؛ در حالی که برگزارکنندگان مراسم سالانه بزرگداشت اخوان یعنی انجمن ادبی استاد قهرمان تا سال ۱۳۹۱ و خردسرای فردوسی از آن سال به بعد، هر دو نهادهایی مردم‌نهاد و غیردولتی هستند که بدون هیچ‌گونه اعتبار و بودجه‌ای و فقط با همت‌های مردمی و شخصی این مراسم را برگزار می‌کنند.

خردسرای فردوسی هر‌سال با ارسال نامه‌ای برگزاری این برنامه را به‌اطلاع مسئولان میراث فرهنگی می‌رساند تا با مشارکت این سازمان برنامه را برگزار کند و سازمان میراث فرهنگی نیز با نفروختن بلیت و تهیه امکانات (صندلی و میکروفن) در این برنامه مشارکت می‌کرده است، مشارکتی که امسال محقق نشد.

البته سال‌های گذشته نیز مسئولان در این مراسم شرکت نمی‌کردند و اگر گاه مسئولی از نهادهای فرهنگی می‌آمد، این حضور نشان‌دهنده علاقه خود وی بوده است.

۱۱ شهریور ۱۳۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق