آموزش کاشت و نگهداری درخت زیبای اقاقیا + خواص درمانی


آموزش کاشت و نگهداری درخت زیبای اقاقیا در حیاط خانه گل و گیاهان آپارتمانی بسیار روحیه بخش و زیبا هستند با کوچک ترشدن خانه ها و حذف خانه های ویلایی و آپارتمان نشینی بسیاری از مردم به گل های آپارتمانی روی آورده اند. نازوب در این بخش به کاشت درخت زیبای اقاقیا در حیاط خانه یا اگر فضای سالن بزرگی دارید می توانید با کاشت یک درخت اقاقیا در...

آموزش کاشت و نگهداری درخت زیبای اقاقیا در حیاط خانه

گل و گیاهان آپارتمانی بسیار روحیه بخش و زیبا هستند با کوچک ترشدن خانه ها و حذف خانه های ویلایی و آپارتمان نشینی بسیاری از مردم به گل های آپارتمانی روی آورده اند. نازوب در این بخش به کاشت درخت زیبای اقاقیا در حیاط خانه یا اگر فضای سالن بزرگی دارید می توانید با کاشت یک درخت اقاقیا در گلدانی بزرگ و شیک زیبایی دو چندانی به دکوراسیون خانه ببخشید. با ما و آموزش لذت بخش کاشت درخت اقاقیا همراه باشید.

کاشت درخت اقاقیا به صورت گیاه زینتی و بونسای امروزه بسیار رایج شده است. اقاقیا رشد سریعی داشته و به شرایط محیطی مختلف مقاوم است. برای نگهداری و کاشت درخت اقاقیا به خاک لومی حاصلخیز، مکان آفتابی و آبیاری متوسط نیاز است.

تصویری از درخت اقاقیا

سرویس گیاهان و حیوانات – حتما شما هم در بهار گل‌های زیبا، معطر، سفید و ارغوانی رنگی را که همانند خوشه از شاخه‌های درختان آویزان شده‌اند، تماشا کرده و از عطر خوشبوی آن لذت برده‌اید.

این درخت بسیار زیبا که در پارک‌ها و فضای سبز شهر‌ها زیاد به چشم می‌خورد، درخت اقاقیا نام دارد. همچنین از خواص اقاقیا در طب سنتی به عنوان آرامبخش، تسکین سرفه، درمان ورم دهان و حلق، درمان بیروزن‌زدگی مقعد و دردهای عصبی استفاده می‌شود. در این مقاله نحوه نگهداری و کاشت درخت اقاقیا را به شما آموزش می‌دهیم.

معرفی درخت اقاقیا

اقاقیا درختچه‌ای خزان کننده با گل‌های خوشه‌ای معطر، سفید، قرمز و ارغوانى رنگ است. این گیاه اغلب در فضای سبز شهری، پارک‌ها و باغچه‌های بزرگ برای زیباسازی محیط کاشته می‌شود و به دلیل مقاوم بودن گیاه در محیط منزل نیز به راحتی می‌توان آن را در گلدان‌های بزرگ کاشت و نگهداری کرد.

ارتفاع درخت اقاقیا در طبیعت تا ۲۰ متر هم می‌رسد. برگ‌های این گیاه به شکل مرکب بوده و ۶ تا ۲۰ برگچه گرد و کوچک دارد که به رنگ سبز نزدیک به آبی و به شکل خوشه از ساقه‌ها آویزانند. میوه این گیاه به شکل نیام لوبیا و دارای پوستی صاف و قهوه‌ای رنگ است که چندین دانه در آن قرار دارد.

فصل گلدهی این گیاه از اوایل بهار تا اواسط تابستان است و زمانی که درخت شش ساله شد، در فصل پاییز تا بهار آینده، گیاه تولید دانه می‌کند که می‌توان به راحتی آن‌ها را کاشت. بهترین بذر توسط درخت اقاقیا زمانی تولید می‌شود که درخت ۱۵ تا ۲۰ ساله است.

آموزش کاشت و نگهداری درخت زیبای اقاقیا + خواص درمانی

نحوه کاشت درخت اقاقیا
بهترین نحوه تکثیر درخت اقاقیا، کاشت از طریق بذر است. مراحل کاشت این درخت به شرح زیر است:

بذر گیاه اقاقیا دارای پوسته‌ای سخت است بنابراین قبل از کاشت، بذر گیاه را در آب گرم با دمای ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت بخیسانید. به این منظور توصیه می‌شود از ظروف با جداره عایق مانند فلاسک استفاده کنید تا در طول این مدت آب گرم بماند.
بذر‌ها را خارج کرده و اجازه دهید خشک شوند. بعد از چند دقیقه که آب بذر‌ها خشک شد، بذر را در عمق دو سانتیمتری سطح خاک یا بستر کاشت مانند کمپوست بکارید.

در طول جوانه‌زنی لازم است سطح بستر کاشت همواره مرطوب و نه خیس باشد. بهترین دما برای جوانه زنی بذر اقاقیا ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.
گلدان را در مکانی قرار دهید که در طول روز نور دریافت کند. بذر‌ها برای جوانه‌زنی به نور نیاز دارند و یک ماه بعد از کاشت بذر، اولین جوانه‌ها ظاهر می‌شوند.
سرعت رشد گیاه اقاقیا زیاد است و گیاه در سال اول تا ارتفاع ۶۰ سانتیمتر رشد می‌کند.

آموزش کاشت و نگهداری درخت زیبای اقاقیا + خواص درمانی

کاشت درخت اقاقیا
شرایط محیطی برای نگهداری درخت اقاقیا

خاک: اقاقیا در هر نوع خاکی رشد می‌کند. بهترین خاک برای کاشت درخت اقاقیا در گلدان، خاک حاصلخیز با زهکشی مناسب است.
نور: اقاقیا برای رشد بهینه به نور کامل خورشید نیاز دارد ولی در محیط سایه و آپارتمان هم به رشد خود ادامه می‌دهد.
آبیاری: نیاز آبی گیاه اقاقیا متوسط است. بهترین زمان آبیاری گیاه هنگامی است که در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شده باشد.

دما: اقاقیا نسبت به تغییرات دمای محیط مقاوم است و گرما و سرمای شدید را تحمل می‌کند. کمترین درجه حرارت قابل تحمل برای این گیاه ۱۵- درجه سانتی‌گراد است.

آفات و بیماری‌ها: از آفات مهم درخت اقاقیا، چوب‌خوار و شته است که برای مبارزه با آن در فصل بهار با سم روغنی سم پاشی کرده و سه هفته پس از اولین نوبت، این کار را تکرار کنید و برای مبارزه با شته، برگ‌های آلوده به شته را از گیاه جدا کنید.

جالب است بدانید، درخت اقاقیا رشد سریعی دارد و از درختان محبوب برای درست کردن بونسای است. این درخت در برابر هرس سنگین مقاوم است و به همین دلیل یکی از مناسب‌ترین درختان زینتی، برای درست کردن بونسای محسوب می‌شود.

مطالب جذاب و پیشنهادی

آموزش کاشت فلفل در خانه

آموزش و نگهداری درخت عناب

بامبو گیاه شانس و روش های نگهداری آن

روش های نگهداری و پرورش گل شیپوری


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام