اهدا جایزه ترویج کتابخوانی ایبی-آساهی به برنده سال 2018 در کنگره ادبیات کودکان


اهدا جایزه ترویج کتابخوانی ایبی-آساهی به برنده سال 2018 در کنگره ادبیات کودکان

نویسنده:شبنم...

فیلیپ کلادت از بنیان‌گذاران پروژه «انگشتان رویابین» جایزه ترویج کتابخوانی آساهی –ایبی ۲۰۱۸ را در سی و ششمین کنگره ادبیات کودکان دریافت کرد. در مراسم اهدا جایزه، کلادت گزارشی از فعالیت‌های این پروژه را برای حاضران ارائه کرد.

پروژه «انگشتان رویابین» از بین ۱۷ پروژه ترویج کتابخوانی از کشورهایی مانند انگلستان، آذربایجان، یونان، پرو و سوئد توانست برنده جایزه ترویج کتابخوانی آساهی–ایبی ۲۰۱۸ شود.
این پروژه در سال ۱۹۹۳ در پاسخ به کمبود کتاب‌های مصور لمسی برای کودکان در فرانسه، اروپا و سراسر جهان شکل گرفت و در طول ۲۴ سال گذشته، نه تنها به فعالیت خود ادامه داده است بلکه گسترش نیز یافته است و ایده‌ها و دانش خود را از طریق ایجاد مشارکت‌های جهانی در سراسر فرانسه، اروپا و جهان پخش کرده است.
پروژه «انگشتان رویابین» به بالا بردن کیفیت و کمیت کتاب‌های مصور لمسی در سراسر جهان کمک کرده است و دسترسی به کتاب‌ و خواندن برای همه کودکان را بهبود بخشیده است.
ایده شکلی‌گیری پروژه «انگشتان رویابین» این بود که کتاب‌های مصور لمسی تولید شود که از نظر کیفی با کتاب‌های مصور تولید شده برای کودکان بینا برابری کند. هدف این بود که کودکان نابینا بتوانند همانند کودکان بینا به کتاب‌هایشان در مکان‌های فرهنگی مانند کتابخانه‌های مدرسه و عمومی دسترسی داشته باشند.

هیات داوران سال ۲۰۱۸ مینژو ژانگ (چین)، هاسمیک چاهینیان (فرانسه)، زهره قایینی (ایران)، ماریا کریستینا ورگاس (مکزیک)، سانجیدما جمبا (مغولستان و فرید هوردون (بریتانیا) بودند.

جایزه ایبی – آساهی برجسته ترین و معتبرترین جایزه ترویج کتابخوانی در جهان از سال ۱۹۸۶ در کنگره بین المللی ادبیات کودکان در توکیو با پشتیبانی مالی بنیاد روزنامه آساهی –شیمبون ژاپن به دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان پیشنهاد شد و در سال ۱۹۸۸ نخستین جایزه خود را به سازمان غیردولتی بانکو دلیبرو از ونزوئلا اهدا کرد. از آن پس جایزه ایبی – آساهی سال به سال بر اعتبار خود در دنیای ترویج کتابخوانی افزود، چنان که امروزه یگانه جایزه معتبر جهانی در زمینه ترویج کتابخوانی به شمار می‌رود. برندگان جایزه ترویج کتابخوانی آیبی-آساهی در کنفرانس مطبوعاتی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در نمایشگاه کتاب کودکان بولونیا اعلام می‌شود و جوایز طی مراسمی در کنگره ادبیات کودکان دفتر بین المللی ادبیات کودکان که هر دو سال یک بار در یک کشور برگزار می شود اهدا می شود.

یادآوری می‌شود که برنامه «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در سال ۲۰۱۶ توانست این جایزه معتبر جهانی را از آن خود کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد