دکوپاژ هنری اصیل و قدیمی است که می تواند تغییر زیبایی بر روی سطوح مختلف ایجاد نماید. این هنر بسیار وسیع می باشد و هر فرد با سلیقه و ابتکار خود می تواند آن را به شکل دلخواه و بر روی سطوح مختلف انجام دهد. دکوپاژ روی شیشه های ساده یکی از رایج ترین دکوپاژ ها می باشد که زیبایی بی نظیری به شیشه های ساده می بخشد. از این رو قصد داریم در این مطلب به ارائه آموزشی در این رابطه بپردازیم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

آموزش مرحله به مرحله دکوپاژ روی شیشه :

برای تزیین شیشه های ساده روش های مختلفی وجود دارد که آنها را به ظروف شیشه ایی بسیار شیکی تبدیل می نماید. شما به سادگی می توانید اقدام به نقاشی روی شیشه، دکوپاژ روی شیشه و… نمایید و طرح های دلخواه را روی سطوح شیشه ایی ایجاد کنید. برای انجام هر یک از این هنرها ابتدا باید ظروف شیشه ایی دلخواه و مناسب را با الکل به خوبی تمیز کنید تا هیچگونه چربی یا آلودگی روی آن باقی نماند.

دکوپاژ روی شیشه با روشی ساده و ارزان

برای دکوپاژ می توانید از انواع پارچه های طرح دار نازک، دستمال کاغذی های طرح دار، جلد کادو و…. که طرح و رنگ آن را دوست دارید استفاده نمایید.

اگر می خواهید تنها بخشی از ظرف شیشه ایی، دارای طرح باشد می توانید طرح مورد نظر را دور بری کنید و اطراف آن را برش بزنید. ولی در صورتی که تمایل دارید تمام سطح ظرف دکوپاژ شود، می توانید آن را روی پارچه مورد نظر قرار داده و حدود سه سانتی متر بزرگتر برش بزنید. ما در اینجا چون قصد دکوپاژ بشقاب شیشه ایی را داریم، آن را روی پارچه قرار داده و کمی بزرگتر از اندازه بشقاب برش بزنید.

پشت بشقاب را چسب چوب مرغوب و شفاف بزنید، برای نتیجه گیری بهتر چسب را با کمی آب رقیق تر نمایید. بین منظور می توان از نسبت دو به یک استفاده نمود.

دکوپاژ روی شیشه با روشی ساده و ارزان

حال پارچه را با دقت روی چسب قرار دهید، توجه داشته باشید که هیچ بخشی از آن چین نخورد و کاملا صاف و یکدست باشد. سپس یک لایه چسب دیگر نیز روی پارچه بزنید.

دکوپاژ روی شیشه با روشی ساده و ارزاندکوپاژ روی شیشه با روشی ساده و ارزان

سپس بشقاب را کنار بگذارید تا چسب کاملا خشک شود.

دکوپاژ روی شیشه با روشی ساده و ارزان

حال قسمت های اضافه را ببرید و لبه های بشقاب را سمباده نرم بزنید تا یکدست شود.

دکوپاژ روی شیشه با روشی ساده و ارزان

در این مرحله از دکوپاژ روی بشقاب شیشه ایی بهتر است از اسپری تثبیت کننده استفاده نمایید و قسمت پشت کار را اسپری کنید تا بشقاب زیبای شما قابل شستشو شود.

دکوپاژ روی شیشه با روشی ساده و ارزان

با این روش تمامی ظروف شیشه ایی را می توانید دکوپاژ نموده و از هنر و سلیقه خود نهایت استفاده را در تهیه این دکوری های زیبا ببرید. البته توجه داشته باشید که دکوپاژ روی سطوح با جنس های مختلف دیگر نی قابل اجرا است و همه ما بارها شاهد دکوپاژ روی چوب، دکوپاژ روی شمع، روی فلز، روی سفال و… بوده ایم.

دکوپاژ روی شیشه با روشی ساده و ارزاندکوپاژ روی شیشه با روشی ساده و ارزاندکوپاژ روی شیشه با روشی ساده و ارزان

همانطور که مشاهده نمودید هنر دکوپاژ روی شیشه هنری زیبا و کاربردی است که با به کارگیری آن می توان لوازم دکوری و تزیینی بسیار زیبایی داشت.