بیمارستانهای خصوصی و مساله بیماران تامین اجتماعی در مازندران


بیمارستانهای خصوصی و مساله بیماران تامین اجتماعی در مازندران

ساری - ایرنا - استان مازندران 11بیمارستان خصوصی طرف قرار داد با بیمه سازمان تامین اجتماعی دارد که بیمارستان شفا ساری به دلیل طلبکاری میلیاردی خدمات خودش را به بیمه شدگان این سازمان از شهریور امسال لغو کرده است.

به گزارش ایرنا، از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران یک میلیون و 850 هزار نفر معادل 57 درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی شفا ساری بزرگترین بیمارستان خصوصی استان مازندران با 34 تخت بخش های CCU ، کودکان، آندوسکوپی و بخش دیالیز و 128 تخت بستری در دیگر بخش ها فعالیت دارد.
اگر چه مسئولان مدیریت درمان تامین اجتماعی و سهامداران بیمارستان شفا به عنوان طرف های قرارداد درصدد حل این مشکلات هستند، اما واقعیت این است که بیمه شدگان تامین اجتماعی استان با لغو قرارداد از سوی این بیمارستان، برای گرفتن خدمات مورد نیاز خود محدود شدند.
استان مازندران دارای 39 بیمارستان دولتی و غیردولتی با افزون بر 4 هزار تخت و 100 مرکز بهداشتی و درمانی در شهرها و روستاها است.
یکی از سهامداران بیمارستان شفا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید لغو قرار داد با بیمه تامین اجتماعی از شهریور امسال گفت که سهامداران و حتی کارکنان بیمارستان از عدم پذیرش با دفترچه بیمه تامین اجتماعی ناراحت هستند اما تعهدات اخلاقی و دیگر مفاد قرار داد باید دوطرفه باشد.
دکتر ابوالقاسم فلاح با بیان اینکه 30 درصد مراجعه کنندگان به بیمارستان شفا، بیمه شدگان تامین اجتماعی هستند و این به معنی کاهش منبع درآمدی بیمارستان است، افزود: آخرین بدهی بیمه تامین اجتماعی به بیمارستان180 میلیارد ریال است.
وی توضیح داد: طبق قرارداد تا پایان تیرماه می بایست تمام بدهی بیمارستان تسویه حساب می شده است، اما به دلیل تعهد اخلاقی، بیمارستان ادامه همکاری را با بیمه شدگان تامین اجتماعی تا 2 ماه تمدید کرده است.
این سهامدار بیمارستان شفا اظهار داشت: عمده درامدهای بیمارستان باید برای بدهی به شرکت های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی و دارویی پرداخت شود و نبود نقدینگی بیمارستان را دچار چالش کرد.
فلاح با اشاره به اینکه دست اندرکاران بیمارستان شفا از وضعیت بودجه ای و اقتصادی مردم نیز مطلع هستند، در عین حال گفت که مسئولان دولتی حتی نسبت به تهاتر حق بیمه حدود 500نیروی انسانی این بیمارستان که ماهانه حدود 3میلیارد ریال است، همکاری نمی کنند.
وی به طرح اوراق مشارکت برای تامین مالی از سوی سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه هم هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است.
فلاح با بیان اینکه نقدینگی بیمارستان بسیار کم شده است، گفت: از آنجایی که بیشتر بیمه شدگان دارای بیمه تکمیلی هستند، عملا پرداخت نقدی به بیمارستان کم است و متاسفانه عقب افتادگی بیمه های تکمیلی نیز از 6 ماه به 12 ماه رسیده است.
وی گفت: البته با همکاری پزشکان طرف قرارداد، حقوق کارکنان به موقع پرداخت می شود چرا که اگر این همکاری نبود بسیاری از کادر این بیمارستان دچار چالش جدی می شدند.
فلاح افزود: اگر بیمه تامین اجتماعی تعهد کند که حداقل ماهانه 10میلیارد ریال به صورت منظم پرداخت کند و برای بدهی اصلی فکری اساسی کند، بیمارستان آمادگی دارد تا خدمات با دفترچه بیمه تامین اجتماعی ارائه کند.
رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان مازندران با بیان اینکه 11بیمارستان خصوصی طرف قرار داد با بیمه تامین اجتماعی هستند، گفت: به رغم اصرار و تقاضای شفاهی و کتبی، بیمارستان شفا ساری به صورت یکطرفه با این بیمه لغو قرار داد کرده است.
عادل حدیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل ارائه نکردن خدمات بیمارستان خصوصی شفا ساری به بیمه شدگان این سازمان بدهی های معوقه دانست و افزود: با همکاری مسئولان استان مازندران و سازمان تامین اجتماعی در صدد پرداخت مطالبات بیمارستان های دولتی و خصوصی استان هستیم.
وی با بیان اینکه بر اساس اسناد ارائه شده بیمارستان های خصوصی استان مازندران تا پایان سال 96، حدود 400میلیارد ریال از سازمان تامین اجتماعی طلبکاری دارند، توضیح داد: طلب بیمارستان شفا ساری تا پایان اردیبشهت امسال حدود 140میلیارد ریال است .
رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان مازندران تصریح کرد: طلبکاری بیمارستان های دولتی و خصوصی از بیمه تامین اجتماعی یک مشکل کشوری و از سال های گذشته است، ولی با پرداخت های موردی و برنامه ریزی شده، بیمارستان ها به ارائه خدمات به بیمه شدگان ادامه می دهند.
حدیدی گفت: توقع و تقاضای ما از بیمارستان شفا ساری هم این است که ارائه خدمات خود را به بیمه شدگان تامین اجتماعی ادامه بدهد و سازمان آمادگی دارد قرارداد قبلی را ادامه دهد.
وی با اشاره به این نکته که سازمان تامین اجتماعی با وجود مشکلات موجود در حوزه نقدینگی تمام تلاش خود را می کند تا خدمات به بیماران در بیمارستان های دولتی و خصوصی دچار وقفه و مشکل نشود، گفت: در یک ماهه اخیر حدود 170میلیارد ریال برای پرداخت مطالبات بیمارستان های خصوصی استان مازندران تامین اعتبار شد که سهم بیمارستان شفا ساری بیش از 30میلیارد ریال است.
حدیدی افزود: بر اساس آخرین تصمیم گرفته شده از سوی سازمان تامین اجتماعی قرار است بیش از 20 درصد از بدهی های مربوط به سال گذشته به بیمارستان ها نقدی و مابقی از طریق اوراق مشارکت تامین و ارایه شود.
وی با بیان اینکه کمتر از 20 درصد از بیماران مازندران به بیمارستان های بخش خصوصی استان مراجعه می کنند، گفت: متوسط ماهانه پرداختی بیمه تامین اجتماعی به بیمارستان های خصوصی استان 40میلیارد ریال و به بیمارستان های دولتی 300میلیارد ریال است.
رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان استان مازندران خطاب به بیمه شدگان استان گفت که تمامی خدمات بهداشتی و درمانی در دیگر مراکز بیمارستانی به جزء شفا ساری آماده است و مشکلی وجود ندارد.
6990/1899

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی