از روان شناسی نگارش رزومه چه می دانید


از روان شناسی نگارش رزومه چه می دانید

بسیار مهم است چه مواردی در نگارش رزومه رعایت شود و چه نکاتی را در رزومه خود بیاوریم و دانستن نکاتی در خصوص تعامل با کارفرما و روانشناسی رزومه تاثیر مثبتی برای پیدا کردن محل کار خوب دارد. نبض ما – روزی که کار خود را در گوگل شروع کردم، روزی بود که تصمیم گرفتم […] نوشته از روان شناسی نگارش رزومه چه می دانید اولین بار در نبض ما...

بسیار مهم است چه مواردی در نگارش رزومه رعایت شود و چه نکاتی را در رزومه خود بیاوریم و دانستن نکاتی در خصوص تعامل با کارفرما و روانشناسی رزومه تاثیر مثبتی برای پیدا کردن محل کار خوب دارد.

نبض ما – روزی که کار خود را در گوگل شروع کردم، روزی بود که تصمیم گرفتم تمام کمک هایی که از طریق نگارش رزومه کاری خود دریافت کرده بودم با دیگران به اشتراک بگذارم، تا دیگران هم بتوانند با نگارش رزومه عالی کاری ، به هدف خود نزدیک شوند.

پس از ارزیابی رزومه های متعدد، من می خواهم آنچه را که در آن موفق بودم با دیگران هم در میان بگذارم تا افراد بیشتری بتوانند به شغل مورد نظر خود برسند. چیزی که مهم است این است که ما مانند روانشناسان فکر نمی کنیم. به همین دلیل، برخی از کارها را سطحی و گذرا انجام می دهیم.

شیوه هایی برای بهبود شیوه نگارش رزومه

تاثیر نوشته خود را با اعداد بیشتر کنید

موفقیت های خود را تنها به صورت کلمات نشان ندهید و سعی کنید که از اعداد و ارقام استفاده کنید تا تاثیر بیشتری بر مخاطب رزومه شما داشته باشد.

اما تعداد کمی از افراد این کار را انجام می دهند و در واقع از آن غافل می شوند. به عنوان زیر به پرسش های زیر پاسخ دهید:

تا چه اندازه قادر به مدیریت مالی و درآمد بوده اید؟ چند نفر در آخرین پروژه کاری شما شرکت کردند؟ ویدیوی های تبلیغاتی شما چقدر بازدید داشته است؟

مثال ها:

ضعیف: مدیریت بودجه برای برنامه ریزی رویدادهای مخصوص دانش آموزان را به عهده گرفتم.

قوی: مدیریت بودجه گسترده ای را در برنامه های 2500 دانش آموز، بر عهده داشتم.

ضعیف: برای یک شرکت خودروسازی، یک معرفی نامه فروش تهیه کردم.

قوی: یک معرفی نامه 44 صفحه ای برای فروش خودروهای شرکت تهیه کردم.

ضعیف: مقاله ای درباره کارآفرینی و تکنولوژی تهیه کردم.

قوی: 8 مقاله کامل در مورد کارآفرینی و فن آوری و تولید نوشته ام.

از روان شناسی نگارش رزومه چه می دانید

دلایل تاثیرگذاری این روش نگارش رزومه

فیلسوف یونانی ارسطو، سه رکن متقاعد کننده موثر را آموزش داده است:

اخلاق و شخصیت جذب احساسات قدرت زبان

او به قدرت زبان، بیشتر از موارد دیگر اعتقاد داشت، به این معنی که عنوان می کرد، شما می توانید دیگران را با استفاده از منطق، شواهد و واقعیت ها متقاعد سازید. بنابراین، شما با زبان کمی و عددی، تاثیر گذاری خود را بر دیگران بیشتر می کنید.

نگارش رزومه بر اساس علاقه مندی ها

یکی از اندیشمندان معتقد است که شما باید از پایین شروع کنید. آخرین خط رزومه شما شامل بیشترین توضیحات در مورد تمام علاقه مندی های شما است.

یعنی همان بخشی که معمولا اکثر افراد آن را در نظر نمی گیرند. اگر شما به فیلم، ورزش و مسافرت علاقمندید؛ باید در مورد آن بنویسید و سعی کنید نوشته شما به اندازه ای خاص باشد که توجه مخاطب را جلب کند.

مثال ها:

علاقمند به فیلم های اکشن خارجی و یا آشپزی مدیترانه ای و مجموعه داستان های جنگ ستارگان .

دلیل تاثیر گذاری این روش:

آدام گرانت، استاد دانشگاه تأکید می کند که شباهت ها زمانی در زمان مقایسه، بیشتر جلب توجه می کنند که خاص و نادر باشند.

او می گوید: “ما زمانی می توانیم تاثیر گذار باشیم که قادر باشیم یک موضوع خاص و نادر را به دیگران معرفی کرده و انتقال دهیم. عنوان کردن علاقه مندی های شما، راه مناسبی برای جلب نظر کارفرمایان است. این فرصت را از دست ندهید.

از روان شناسی نگارش رزومه چه می دانید

قدرت رقابت را به نمایش بگذارید

این روش ، یک روش بسیار موثر برای جلب نظر دیگران و تاثیر گذاری بر آن ها است. معمولا افراد زیادی هستند که در بسیاری از بخش ها، به موفقیت های جالب توجهی رسیده اند.

اما معمولا تنها این موفقیت ها را ذکر کرده و در واقع از رقابت، صحبتی به میان نمی آورند. شما باید با مقایسه و ذکر رقابت با دیگران، درجه و اهمیت کار خود را برجسته سازی کنید.

مثال ها:

ضعیف: در مسابقه نوآوری دانشگاه برنده شده ام.

قوی: بین یک گروه 1000 نفری، برنده یک میلیون تومانی در رقابت نوآوری دانشگاه شدم.

ضعیف: در بخش مدیریت یک برنامه معروف پذیرفته شدم.

قوی: در برنامه معروفی بین 50 نفر و با پذیرش پایین، انتخاب شدم.

دلیل تاثیر گذاری این روش:

تایید اجتماعی یکی از قوی ترین اصول نفوذ و تاثیر گذاری بر دیگران است. با نشان دادن رقابت، شما تاکید می کنید که چگونه دستاوردهای خود را به سختی و با حضور افراد دیگر، به دست آورده اید. زیرا افراد زیادی برای این کار، تلاش کرده اند، اما فقط شما موفق شدید.

از کارفرمای خود درخواست بازخورد داشته باشید

روابط مهم تر از نگارش رزومه است. سعی کنید که پیش از درخواست کار و ارائه رزومه کاری، با کارفرمای خود ارتباط برقرار کرده و او را ملاقات کنید.

این ارتباط می تواند در جلسه معارفه و یا دیگر جلسات باشد. سپس می توانید رزومه خود را ارائه دهید و در صورت این که قرار ملاقات شما با کارفرما، راضی کننده بود، از او بخواهید که در مورد رزومه شما، نظر خود را بیان کند.

این روش، دو مزیت دارد. اولین مزیت آن این است که شما یک رزومه شخصی سازی شده به کارفرمای خود ارائه می دهید.

دومین مزیت آن این است که روش خوبی برای تایید رزومه شما است. زمانی که کارفرما از ملاقات با شما راضی باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که رزومه شما در بخش استخدام، تایید شود.

مثال: یک ایمیل کامل و مناسب برای کارفرما ارسال کنید.

دلیل موثر بودن این روش:

با پیگیری منظم، بدون شک مشخص می شود که شما در کار و هدف خود قاطع هستید و کارفرمای شما می تواند از شما به عنوان یک فرد متعهد استفاده کند.

از روان شناسی نگارش رزومه چه می دانید

با نام های تجاری بزرگ در ارتباط باشید

شما می توانید با ارتباط برقرار کردن با سازمان ها و شرکت های مشهور، راهی برای موفقیت خود ایجاد کنید. مهم نیست که برای آن شرکت ها کار کرده باشید، مهم این است که از این طریق، نوعی اعتبار برای خود به دست می آورید. آیا شما موفق به جذب سرمایه گذاری های بزرگ شده اید، آیا در جلسات استارتاپ شرکت کرده اید؟ ذکر این موارد در رزومه تاثیر زیادی در تایید شما دارد.

مثال ها:

روابط قوی با 7 شرکت استراتژیک و مهم مثل لوفت هانزا را از طریق جلسات مختلف با مدیران ارشد آن پیگیری کردم.

استخدام 6 کارآموز در بخش برنامه نویسی و طراحی و گرافیک و مدیریت آن ها.

دلیل تاثیر گذاری این روش:

اعتبار داشتن، یکی از روش های تاثیر گذاری بر دیگران است. اگر خودتان اعتبار کافی ندارید، می توانید با ارتباط برقرار کردن با برند های معروف، این اعتبار را به دست آورید و در نگارش رزومه خود آن موارد را بیاورید.

تیم ترجمه نبض ما

منبع:www.forbes.com

از روان شناسی نگارش رزومه چه می دانید
امتیاز شما :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت روان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟