زندگینامه رضا فرجی دانا + عکس


زندگینامه   رضا فرجی دانا  + عکس

رضا فرجی دانا (زاده 1339، قم) استاد تمام دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، سیاستمدار اصلاح طلب و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران است.

اتاق خبر 24:

رضا فرجی دانا (زاده ۱۳۳۹، قم) استاد تمام دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، سیاستمدار اصلاح طلب و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران است که در دولت دوم سید محمد خاتمی، ریاست دانشگاه تهران را عهده دار بود.

زندگینامه " رضا فرجی دانا "+ عکس
ملیت : ایران
حزب سیاسی : اصلاح طلب
محل تحصیل : دانشگاه تهران (لیسانس)
دانشگاه واترلو : (فوق لیسانس و پی اچ دی)
کابینه : دولت یازدهم
دین : اسلام شیعه
سوابق علمی
کارشناسی مهندسی برق در سال ۱۳۶۵ از دانشکده فنی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد در رشته برق در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه واترلو، کشور کانادا
دکتری تخصصی در رشته برق در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه واترلو، کشور کانادا
استادتمام و عضو هیئت علمی دانشکدهٔ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران
زندگینامه " رضا فرجی دانا "+ عکس
سوابق اجرایی
رضا فرجی دانا بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ ریاست دانشگاه تهران را عهده دار بود. وی پیش از این مدتی ریاست گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی و پس از آن هم به بیش از ۵ سال (۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱) ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران را برعهده داشت. از دیگر مسئولیت‌های او می‌توان به ریاست مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران بین سالهای ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۱ و اشاره کرد.
او همچنین دارای مقام ریاست موسسه مهندسان برق و الکترونیک شاخه ایران (IEEE Iran Section) در سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ بوده است.
نامزدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت هشتم
رضا فرجی دانا پس از استعفای مصطفی معین درشهریور ۱۳۸۲ سید محمد خاتمی، برای تصدی سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس ششم معرفی شد، اما با کسب ۸۶ رای موافق از ۲۲۰ رای ماخوذه، نتوانست رأی اعتماد لازم را مجلس ششم کسب نماید. در جلسهٔ رای اعتماد، نورالدین پیرموذن، احمد پورنجاتی و ناصر قوامی به عنوان مخالف و الهه کولایی، سید شمس الدین وهابی، سیدعلی محمد یثربی و محمدحسن ابوترابی به عنوان موافقین او صحبت کردند.
زندگینامه " رضا فرجی دانا "+ عکس
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم
در ۲۷ مهر ۱۳۹۲ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نامه‌ای که به دفتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کرد، رضا فرجی دانا را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری معرفی نمود. پیش از فرجی دانا، جعفر میلی منفرد برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی شده بود که موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس نگردید. در حالی که پیشتر پیش بینی می‌شد جعفر توفیقی، پس از دو ماه سرپرستی وزارت علوم برای وزارت معرفی شود، فرجی دانا برای این سمت به مجلس معرفی شد. اصرار و توصیه برخی سیاستمداران رده بالا به دولت روحانی، و به گفته علی مطهری مخالفت رهبر ایران مانع از معرفی جعفر توفیقی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم به مجلس شد.
فرجی دانا در ۵ آبان ۱۳۹۲ برای دفاع از خود در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و توانست با کسب ۱۵۹ رأی موافق ، ۷۰ رأی مخالف و ۳۲ رأی ممتنع ، رأی اعتماد نمایندگان برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران را بدست آورد.

منبع: ویکی پدیا


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید