دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان


دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان

اگر از خیلی از مردم پرسیده شود که ناخن جویدن چه علتی دارد احتمالا همه آن ها این رفتار را ناشی از اضطراب تلقی می کنند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این رفتارهای تکرار شونده مانند ناخن جویدن علتی به جز اضطراب دارد. نوشته دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان اولین بار در نت نوشت. پدیدار شد.

دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان

اگر از خیلی از مردم پرسیده شود که ناخن جویدن چه علتی دارد احتمالا همه آن ها این رفتار را ناشی از اضطراب تلقی می کنند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این رفتارهای تکرار شونده مانند ناخن جویدن علتی به جز اضطراب دارد.

29+

اگر از خیلی از مردم پرسیده شود که ناخن جویدن چه علتی دارد احتمالا همه آن ها این رفتار را ناشی از اضطراب تلقی می کنند و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان و کودکان را وابسته به درمان اضطراب می دانند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این رفتارهای تکرار شونده مانند ناخن جویدن علتی به جز اضطراب دارد. مطالعاتی که در مجله رفتار درمانی و آزمایشات روانپزشکی منتشر شد حاکی از این مطلب است که این رفتارها ریشه در کمال گرایی فرد دارد. کمال گرایی باوریست که که در آن باید تمام کارها را به شیوه‌ای وسواسی کامل انجام داد و غیر از آن مورد قبول نیست. از دیدگاه پاتولوژی، کمال‌پرستی اختلال شخصیتیی مربوط به حالت وسواس و اجبار است که در آن اگر انجام کاری یا نتیجه کاری کمتر از کمال باشد، مورد قبول فرد قرار نمی‌گیرد. در چنین حالاتی باورهای یاد شده غیر سالم هستند و روانشناسان از چنین افرادی به عنوان کمال‌طلبان نابهنجار یاد می‌کنند. پارکر محقق دانشگاه جان هاپکینز، تعریف ساده‌ای از کمال‌طلبی دارد. او می‌گوید: انسان‌های کمال‌طلب، فشاری دائمی برای حرکت به سمت هدف های غیر قابل دستیابی در درون خود احساس می‌کنند. آنها ارزش خودشان را با کارایی خودشان و دستاوردهایشان می‌سنجند. بنابراین این افراد زمانی که نمی توانند به اهداف کمال گرایانه خود برسند دچار حس نارضایتی، سرخوردگی و بی حوصلگی می شوند.

بیشتر بخوانید: علت شکنندگی ناخن ها کمبود این ماده در بدن است!

دلایل و درمان ناخن جویدن

دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان

بنابراین ناخن جویدن ناشی از اضطراب نیست بلکه نوعی سرخوردگی و استیصال می باشد! در مطالعه ای برای بررسی دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان ۴۸ فرد مورد بررسی قرار گرفتند که نیمی از آن ها دارای رفتارهای تکرار شونده مانند ناخن جویدن بودند. آن ها پرسشنامه هایی را که برای بررسی رفتارها و احساسات آن ها طراحی شده بود را پر کردند و در پایان کمال گرا بودن افرادی که ناخن می جوند نتیجه گیری شد. این افراد بسیاری از اوقات ناراضی و سرخورده و ناراحت هستند چون یک آدم کمال گرا انتظارات و توقعات زیادی از خودش، دیگران و دنیای پیرامون دارد. بنابراین با استفاده از رفتارهایی مانند ناخن جویدن در لحظه حس ناامیدی را از خود دور می کنند. ناخن جویدن باعث می شود تا این افراد انرژی های ناشی از مقید بودن بیش از حد و اهداف کمال گرایانه شان را برای مدت کوتاهی آزاد کنند. اما این احساس رضایت بسیار ناپایدار و کوتاه مدت است و همیشه یک ترس درونی از اشتباه کردن در آن‌ها وجود دارد. این افراد سرزنش‌های درونی فراوانی دارند به همین دلیل همیشه در درون شان احساس گناه و سرزنش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تشخیص بیماری از پاها و هشدارهای مهمی که ناخن های پا درباره سلامتی می دهند

اثرات بالقوه نتایج مطالعه چیست؟

با اینکه ناخن جویدن یک رفتار نسبتا بی ضرر به نظر می رسد اما در طولانی مدت می تواند خطراتی برای فرد در پی داشته باشد. ناخن جویدن می تواند موجب بروز عفونت، ضعف در دندان ها و تغییر شکل خجالت آور ناخن ها شود که فرد را وادار به مراجعه به روانپزشک کند. اگر فرد بداند که این رفتار او ناشی از افکار کمال گرایانه است درمان ناخن جویدن راحت تر خواهد بود و فرد بهتر می تواند افکار خود را کنترل کند. اگر فرد بداند که ریشه رفتار های او چیست بهتر می تواند احساس بی حوصلگی و سرخوردگی خود را کنترل کند و با آنها مبارزه نماید.

بیشتر بخوانید: داشتن ناخن های محکم و زیبا با چند نکته ظریف و باورنکردنی

نشانه های رفتاری افراد کمال گرا:

همیشه در تصمیم‌گیری مشکل دارند چون از اشتباه کردن می‌ترسند. تصمیم‌گیری قطعی برای شان سخت است مثلاً وقتی می‌خواهند لباس بخرند بارها و بارها مغازه‌های مختلف را می‌بینند با دیگران مشورت می‌کنند بالاخره نمی‌توانند به راحتی تصمیم بگیرند. از این که مورد انتقاد قرار بگیرند می‌ترسند، وقتی انتقادی را می‌شنوند ناراحت می‌شوند. همان‌طور که از اسمش مشخص است، افراد این تیپ همیشه دنبال بهترین‌ها هستند در حقیقت آدم‌های آرمان گرایی هستند که خیلی برای شان مهم است خوب باشند. این افراد می‌خواهند همیشه در زندگی نقش پسر خوب یا دختر خوب را بازی کنند. دیگران نیز از اینگونه افراد انتظار دارند که همیشه آدم خوبه باشند، مثلاً والدین همیشه او را به عنوان پسر خوب یا دختر خوب می‌شناسند. همواره برای شان درست و غلط مهم است، یعنی همیشه می‌خواهند کارهای شان درست و بهترین باشد اگر زمانی بفهمند کار نادرست یا اشتباهی کرده‌اند، کاملاً به هم می‌ریزند. همیشه یک ترس درونی از اشتباه کردن در آن‌ها وجود دارد. این افراد سرزنش‌های درونی فراوانی دارند به همین دلیل همیشه در درون شان احساس گناه و سرزنش می‌کنند. همیشه فکر می‌کنند، باید کاری انجام دهند که بهتر شوند. این آدم‌ها در تمام طول زندگی شان به دنبال انجام کارهایی هستند که مفید باشد. این آدم‌ها معمولاً از لحظات شان لذت نمی‌برند و نمی‌توانند در همان لحظه باشند یعنی همیشه در آینده به دنبال نتیجه هستند. تنها وقتی به نتیجه برسند احساس خوبی خواهند داشت که البته این احساس خوب موقت است چون وقتی نتیجه‌ای به دست می‌آید دیگر تمام است و تلاش برای نتیجه دیگری آغاز می‌شود. مدام در حال ارزیابی خودشان هستند و مدام در ذهن شان در حال پرسیدن سوال‌هایی مانند من به اندازه کافی خوب هستم؟ یا من به اندازه کافی کار می‌کنم؟ یا… هستند یعنی همیشه در درون شان دادگاهی برپاست. بسیاری از اوقات ناراضی و سرخورده و ناراحت هستند چون یک آدم کما ل گرا انتظارات و توقعات زیادی از خودش، دیگران و دنیای پیرامون دارد. مرتب میزان پیشرفت شان را ارزیابی می‌کنند. همیشه نگاه شان این است که یا همه یا هیچ. یعنی فکر می‌کنند، تنها یک راه درست وجود دارد. برای این آدم‌ها قوانین و چهارچوب‌ها خیلی مهم است. آنقدر به دنبال بی نقص‌ها و کامل‌ها هستند که چندان از زندگی لذت نمی‌برند. ذهن خیلی شلوغی دارند. نظم و هماهنگی و همیشه مرتب وبا برنامه بودن برای شان خیلی مهم است. قضاوت گرایی بیش از حد دارند. دلیل و برهان زیادی می‌آورند و سعی زیادی برای اثبات خود دارند، بدین معنا که کارهایی انجام می‌دهند درست و دیدگاه‌های درستی دارند. عصبانیت‌های بسیار زیاد و خشم‌های ناگهانی دارند. بسیار افراد تحمل ناپذیری هستند.

اگر فردی کمال گرا هستید باید بدانید که کمال گرایی همیشه خوب نیست و بیشتر اوقات موجب بروز مشکلات و ایجاد سرخوردگی می شود. بنابراین بهتر است که به جای اینکه بخواهید همه چیز در بهترین حالت باشد تمام تلاش خود را بکنید و از تلاش خود راضی باشید نه از نتیجه کار! همیشه همه چیز بر وفق مراد نیست!!

بیشتر بخوانید: تشخیص بیماری از روی ناخن : شکل ظاهری ناخن ها از سلامتی شما چه می گویند؟

راه های درمان ناخن جویدن

اگر در تلاش برای توقف و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان هستید، سعی کنید عوامل تجریی (مثل اضطراب یا بی حوصلگی) را شناسایی کنید. کوتاه کردن ناخن ها، مانیکور کردن، پوشیدن یک دستبند به عنوان یک یادآور برای نخوردن ناخن، استفاده از لاک ناخن تلخ و دستکش یا نوار، همگی می توانند در درمان ناخن جویدن کمک کننده باشند.

ناخن های زشت و خورده شده، می توانند احساس شرمندگی و خجالت زدگی ایجاد کنند. ناخن خوردن معمولاً در دوران کودکی آغاز می شود، اما این چیزی است که بسیاری از ما حتی در بزرگسالی قادر به ترک آن نیستیم. موارد شدید جویدن ناخن یا آنیوفلاژی که موجب آسیب دیدگی می شود، ممکن است با عوامل عاطفی ارتباط داشته باشد و می تواند اختلال رفتاری تکراری متمرکز بر بدن باشد. درمان رفتاری با آموزش معکوس عادت ضمن پذیرش و تعهد به درمان ناخن جویدن می تواند است کمک کننده باشد.

جویدن ناخن ها می تواند بافتی را که در رشد آن نقش دارد، تحت تاثیر قرار دهد و ناخن های شما را بد شکل کند و از بین ببرد. اما فراتر از تأثیر بر ظاهر ناخن ها، می تواند شما را نسبت به عفونت آسیب پذیر کند، زیرا میکروب های مضر از ناخن ها به دهان شما منتقل می شوند. اگر در حال تلاش برای خلاص شدن از این عادت ناخوشایند هستید، ما چند ایده داریم که می توانند به شما کمک کنند:

بیشتر بخوانید: مضرات لاک ناخن و جایگزین طبیعی لاک ! ۱۰ ساعت پس از لاک زدن این اتفاقات در بدن می افتد

۱ . شناسایی عوامل و پیدا کردن راه مقابله با آن ها

اینکه بدانید چه چیزی باعث می شود ناخن های خود را بجوید، مهم است. ممکن است این مکانیسم مقابله شما در هنگام استرس، بی حوصلگی یا اضطراب باشد یا ممکن است متوجه شوید که ناخن های خود را در زمان ها یا فعالیت های خاص می جوید؛ مثلاً هنگام تماشای تلویزیون. محرک شما حتی ممکن است عوامل فیزیکی مانند حضور پوسته نیمه کنده شده اطراف ناخنتان باشد. هر چه که هست، هنگامی که از محرک هایتان آگاه شوید، می توانید برنامه ای برای جلوگیری از آن ها تنظیم کنید یا راه دیگری برای جایگزینی با آن ها پیدا کنید. فقط درک زمانی که مستعد خوردن ناخن هستید، می تواند شما را به حل مشکل بسیار نزدیک کند.

بیشتر بخوانید: هنگام افتادن ناخن شست پا چه کارهایی باید انجام شود؟

۲ . آن را با یک عادت خوب جایگزین کنید.

شروع عادت جدید می تواند یک عنصر حیاتی در از بین بردن عادت های قدیمی باشد. بنابراین به جای اینکه فقط به خودتان بگویید که باید ناخن خوردن را متوقف کنید، یک چیز بهتر برای انجام دادن پیدا کنید؛ آن را با یک پاسخ رقابتی که با جویدن ناخن ناسازگار است، جایگزین کنید. برخی از ایده هایی که می توانید امتحان کنید، شامل قرار دادن دست ها در جیب، آدامس خوردن یا بازی کردن با یک کش یا یک اسباب بازی است.

۳ . روش جدا کردن را امتحان کنید.

جدا کردن، یک تکنیک است که در برخورد با جویدن ناخن ها مفید می باشد. اما این راهکار به چه صورت است؟ یک روش ساده خودیاری، که حرکات اصلی جویدن ناخن را تقلید می کند، اما آن ها را به سمت یک اقدام بی ضرر هدایت می کند. به عبارت دیگر، آن ها را از عمل مضر جویدن ناخن “جدا می کند”. در اینجا چگونگی انجام این کار را خواهید آموخت. هنگامی که حس کردید می خواهید ناخن خود را بجوید، بگذارید انگشتانتان به سمت دهان حرکت کنند. اما قبل از رسیدن به دهان، آن ها را به یک مکان دیگر مثل گوش منتقل کنید! انحراف باید با شتاب انجام شود که عوض کردن حرکت، عادت قبلی را مسدود کند. این حرکت را با ماساژ ناخن هایی که می خواهید بجوید همراه کنید. این کار نیاز احساسی نوک انگشتان شما را که با جویدن برطرف می شد، کاهش می دهد.

۴ . ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید.

این یک راه ساده دیگر برای جلوگیری از وسوسه جویدن ناخن ها است. فقط ناخن های خود را کوتاه نگه دارید. ناخن کوتاه به معنی ناخن کمتر برای جویدن است.

۵ . مانیکور کنید.

بله، مانیکور کردن به طور منظم ممکن است واقعاً باعث شود که شما ناخن جویدن را متوقف کنید. اول از همه، دوست ندارید که ناخن های زیبایتان را به هم بریزید. از طرفی فکر پول و تلاشی که انجام داده اید تا ناخن هایتان زیبا به نظر برسند، می تواند به عنوان یک بازدارنده عمل کند.

۶ . یک دستبند یادآور بیندازید.

برای اغلب ما، جویدن ناخن یک پاسخ ناخودآگاه است، یعنی تقریباً به صورت اتوماتیک اتفاق می افتد و حتی شما متوجه نمی شوید که در حال انجام این کار هستید. یک نشانه بصری که به شما یادآوری کند ناخن هایتان را نجوید، می تواند مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که انداختن یک دستبند به عنوان یک یادآور در کمک به مردم برای از بین بردن جویدن ناخن ها مفید بود. شما می توانید دیگر موارد را به عنوان یادآورها به کار ببرید، اما استفاده از چیزی که همیشه هست (مثل یک دستبند) و نیازی به استفاده مجدد یا نوسازی ندارد، کار را آسان تر می کند. به این ترتیب، دیگر نیاز نیست به حافظه تان تکیه کنید که یادآورتان شود.

۷ . از موانع فیزیکی مانند دستکش یا نوار استفاده کنید.

موانعی که ارتباط بین ناخن و دهانتان را مسدود می کند، علاوه بر یادآور به عنوان مانع جویدن ناخن کمک می کنند. به دستکش، برچسب، نوار و یا هر چیزی که انگشتان شما را پوشش دهد، فکر کنید. دستگاه های خوراکی جایگزین جویدن نیز می توانند کمک کنند. یک مطالعه موردی نشان داد چگونه یک دستگاه خوراکی متصل به عنوان یک بازدارنده برای یک بیمار ۲۶ ساله که ناخن ها و دندان هایش به دلیل جویدن دائمی در وضعیت بدی قرار گرفته بودند، کار کرد. با این کار، اعتیاد در عرض یک ماه کاهش یافت و در نهایت به طور کامل متوقف شد.

۸ . از لاک ناخن تلخ استفاده کنید.

برای درمان ناخن جویدن در بزرگسالان یک لاک ناخن تلخ مزه را امتحان کنید که به شما کمک کند جویدن ناخن را شکست دهید. این روش، ایمن است و ارزش امتحان کردن را دارد. نظرات دیگری هم وجود دارد. دنبال چیز طبیعی تری هستید؟ استفاده از یک آبمیوه تلخ روی ناخن هایتان را امتحان کنید. اگر خوش شانس باشید، شوک مزه تلخ ممکن است برای یادآوری کاری که دارید می کنید و متوقف کردن روندتان، کافی باشد.

۹ . با ناخن خوردن انگشت به انگشت مقابله کنید.

بعضی متخصصان برای درمان ناخن جویدن در بزرگسالان پیشنهاد می دهند که از قدم های منظم برای ترک ناخن خوردن استفاده شود. به جای اینکه یک دفعه این کار را قطع کنید، قدم های کوچک بردارید. برای مثال، می توانید تصمیم بگیرید که ابتدا خوردن ناخن شست را متوقف کنید. وقتی این کار را انجام دادید، به سراغ انگشت کوچک و بقیه انگشتان بروید. البته هدف اصلی متوقف کردن کامل جویدن ناخن است، اما موفقیت های جزئی در طول راه می تواند شما را تحریک کند. به یاد داشته باشید، هیچ چیز مانند موفقیت، موفقیت آمیز نیست!

۱۰ . درمان های ذهنی را امتحان کنید.

درمان ناخن جویدن مانند درمان های ذهنی شامل آرام کردن ذهن و متمرکز شدن روی افکار و احساسات لحظه حاضر است. این کار می تواند به شما در افزایش خودآگاهیتان کمک کرده و باعث شود تا شرایط یا احساساتی را که موجب جویدن ناخنتان می شود، درک کنید. در واقع، یک مطالعه در مورد زنان در یک مرکز اصلاحی نشان داد که وقتی آن ها در یک برنامه درمانی ساختار یافته شرکت کردند، نه تنها ناخن خوردنشان را متوقف کردند بلکه سطح اضطراب و استرس آن ها نیز کاهش یافته و همچنین خواب آن ها نیز بهبود یافت.

۱۱ . پیشرفتتان را زیر نظر بگیرید.

زیر نظر گرفتن پیشرفت درمان ناخن جویدن می تواند یک جنبه مهم در هر تلاش برای عوض کردن یک رفتار باشد. می توانید از حمایت دوستان و خانواده تان که می توانند به شما در متوقف کردن جویدن ناخن کمک کنند، بهره مند شوید. خودتان هم می توانید خودتان را زیر نظر بگیرید. مطالعات نشان داده است که گرفتن عکس از ناخن هایتان در فواصل مکرر برای ثبت پیشرفتتان هنگامی که در حال ترک ناخن خوردن هستید، می تواند به شدت مفید باشد. اما اگر یک بار لغزیدید و یک عکس از یک ناخن گازخورده گرفتید، خودتان را نکوبید. مطالعات همچنین نشان می دهند که برخورداری از یک رویکرد متواضع و پذیرفته شده به هنگام یک شکست شخصی می تواند انگیزه شما را برای بهبود افزایش دهد! پس طاقت بیاورید و تا زمانی که آن را شکست نداده اید، ادامه دهید.

نویسنده: هادی رجبلو – زهره خانی

منبع: www.curejoy.com

دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان
۳ دیدگاه
3 دیدگاه
دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان
سهیلا

۱۵ خرداد ۱۳۹۷ at ۱۴:۰۶

0

مطلبتون عالی بود من دقیقا اکثر این خصوصیات کمال گرا رو دارم.هیچ وقت از خودم رضایت کامل ندارم همش به فکر آیندم. نظم و قانون خیلی برام مهمه. فکر میکردم من عادی ام?طفلی نامزدمو بخاطر اینکه خیلی آروم و صبور سرزنش میکردم و بهش میگفتم بی خیال هستی. ولی انگار رفتار من غیرعادیه.ممنونم از این مطالب خوبتون سعی میکنم یکم کمتر ذهنمو درگیر کنم وسواس کمتری داشته باشم.چقد خوبه که ما آدما قبل قضاوت دیگران خودمونو خصوصیاتمونو بشناسیم.

دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان

زهره خانی

۳ شهریور ۱۳۹۷ at ۱۱:۴۰

0

بسیار عالیه که انقدر صادقانه فقط خودتون رو قضاوت می کنید

دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان

بی نام

۲ مرداد ۱۳۹۷ at ۱۶:۴۶

0

عالی بود. دقیقا درست بود.

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا