خواص روغن عناب: 22 خاصیت شگفت انگیز روغن عناب یا جوجوبا


خواص روغن عناب: 22 خاصیت شگفت انگیز روغن عناب یا جوجوبا

مشکل، چه خشکی پوست سر باشد چه ترک لب – روغن عناب برای هر چیزی راه حلی دارد. روغن عناب در واقع یک موهبت است زیرا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم از جمله ویتامین E ، B- کمپلکس، زینک، مس، سلنیوم، کرومین و ید است. مسئله دیگر این‌که برای تمام انواع پوست مناسب است. این روغن، سبک بوده، چسبناک نیست، بدون بو است و ماندگاری طولانی دارد. این مطلب را...

مشکل، چه خشکی پوست سر باشد چه ترک لب – روغن عناب برای هر چیزی راه حلی دارد. روغن عناب در واقع یک موهبت است زیرا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم از جمله ویتامین E ، B- کمپلکس، زینک، مس، سلنیوم، کرومین و ید است. مسئله دیگر این‌که برای تمام انواع پوست مناسب است. این روغن، سبک بوده، چسبناک نیست، بدون بو است و ماندگاری طولانی دارد. این مطلب را بخوانید تا با خواص روغن عناب آشنا شوید.

خواص روغن عناب: 22 خاصیت شگفت انگیز روغن عناب یا جوجوبا

در ادامه با خواص روغن عناب یا جوجوبا بیشتر آشنا می شوید

روغن عناب چیست؟

روغن عناب یک موم بدون بو و طلایی رنگ است که از دانه‌های گیاه عناب به دست می‌آید. این روغن از بوته‌ها بیابانی گرفته می‌شود و معمولا به شکل یک موم مایع است که بعدا تصفیه شده و به شکل روغن عناب بی‌رنگ و بی‌بو درمی‌آید.

روغن عناب را می‌توان به تنهایی به کار برد و یا این‌که برای افزایش خواص آن با روغن‌های معطر دیگر ترکیب کرد. این ماده به دلیل خواص مرطوب کنندگی و نرم کنندگی، اهمیت پیدا کرده است. پر استفاده بودن این روغن، آن را به بخش جدانشدنی صنعت مراقبت از پوست و مو تبدیل کرده است. روغن عناب، پوست و مو را هیدراته کرده و از این طریق، تعادل طبیعی آن‌ها را حفظ می‌کند.

روغن عناب بسیار به سبوم – روغن طبیعی که پوست و موی شما را نرم می‌کند – شباهت دارد. می‌توان از آن به عنوان جایگزین سبوم، برای افرادی که در تولید سبوم با مشکل مواجه هستند، استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای رفع سبوم اضافی روی مو استفاده کرد. این روغن، ضد باکتری، ضد التهاب، غیر سمی و غیر کامدوژنیک (غیر جوش زا) است. همین خواص، آن را برای پوست، مو و کل بدن مفید می‌کند.

حالا خلاصه‌ای از روغن عناب می‌دانید، بیایید به خواص روغن عناب نیز نگاهی بیندازیم.

مطلب مرتبط: ۲۲ شگفت‌انگیزترین خواص روغن جوجوبا برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن عناب

خواص روغن عناب برای پوست

روغن عناب، استفاده‌های آرایشی زیادی دارد. این روغن، یکی از مواد طبیعی پرکاربرد در لوسیون‌ها و مرطوب کننده‌هاست. بیایید به کاربردها و خواص روغن عناب برای مشکلات پوستی متعدد نگاهی بیندازیم.

۱ مرطوب کردن پوست

روغن عناب می‌تواند پوست را نرم و انعطاف‌پذیر ‌کند.

روغن عناب، مقادیر بالایی سرامید دارد که سلول‌های پوست را می‌پوشاند و آن‌ها را هیدراته می‌کند. این روغن، به سرعت جذب پوست می‌شود و اثر چربی به جای نمی‌گذارد. این روغن جلوی از دست دادن رطوبت را می‌گیرد و مانند سدی در برابر مواد حساسیت‌زا و آلودگی عمل می‌کند. روغن عناب، ترک‌های پوستی را رفع کرده و سلامت پوست را بازمی‌گرداند. تنها کاری که باید بکنید این است که مقدار کمی روغن عناب را قبل از خواب روی دست‌ها و صورت خود بمالید و روز بعد بشویید. به همین راحتی!

مطلب مرتبط: انواع روغن های خوراکی: ۱۹ نوع روغن و فواید و کاربردهای آنها

۲. درمان اختلالات پوستی

آیا به اختلالات پوستی مانند اگزما و روزاسه مبتلا هستید؟ روغن عناب به شما کمک می‌کند.

این روغن، درمانی طبیعی برای اگزما است. روغن عناب، خواص ضد التهابی دارد که به کاهش قرمزی ناشی از خشکی پوست و مشکلاتی مانند روزاسه کمک می‌کند.

گلوله پنبه را در روغن عناب گذاشته و آن را روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. برای تسکین سریع، این کار را ۲ بار در روز انجام دهید.

خواص روغن عناب ۳: تعادل چربی پوست

روغن عناب برای پوست چرب نیز مفید است. این روغن، غیر کامدوژنیک است و باعث بسته شدن منافذ پوست نمی‌شود. روغن عناب از ترشح زیاد چربی پوست جلوگیری کرده و تولید آن را متعادل می‌کند.

نحوه استفاده از روغن عناب برای رفع چربی و آلودگی صورت در کمترین زمان را در این‌جا آورده‌ایم. صورت خود را شسته و خشک کنید. چند قطره روغن عناب را روی صورت و گردن خود بمالید. روغن عناب مواد معدنی زیادی دارد و پوستی سالم و درخشان را به شما هدیه می‌کند.

۴. کاهش چین و چروک و علائم پیری زودرس

روغن عناب علاوه بر سفت و مرطوب کردن پوست، برای کاهش چین و چروک نیز مفید بوده و شما را جوان می‌کند.

روغن عناب سرشار از ویتامین E است که رادیکال‌های آزاد که مسئول پیری زودرس هستند را مهار می‌کند. مصرف مداوم روغن عناب می‌تواند خطوط و چین و چروک را تا ۲۵٪ کاهش دهد. همچنین، لینولئیک اسید و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کنند.

این روغن، اگر با شوینده صورت یا کرم مرطوب کننده به کار رود بسیار مفید است. به هر حال، ثابت شده است که استفاده موضعی از این روغن، بهترین نتایج را به همراه دارد.

مطلب مرتبط: ۱۵ شگفت‌انگیزترین خواص روغن کانولا برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن عناب ۵: درمان آکنه

آیا روغن عناب برای آکنه خوب است؟ همه ما می‌دانیم که بسته شدن منافذ پوست باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود. بسیاری از محصولات آرایشی حاوی چربی حیوانی که ادعا می‌کنند آکنه را کاهش می‌دهند، مشکل را بدتر می‌کنند. همیشه بهتر است به محصولات طبیعی مانند روغن عناب اعتماد کنیم.

روغن عناب، ضد عفونی کننده و غیرچرب است. بنابراین برای درمان آکنه مفید است. این روغن، نواحی دارای آکنه و منافذ بسته را از بین می‌برد و جای آن‌ها نیز باقی نمی‌ماند. این روغن به رفع جوش نیز کمک می‌کند. استفاده مداوم از روغن عناب، اندازه منافذ را کاهش داده و تولید چربی را کنترل می‌کند که به کاهش بروز دوباره آکنه می‌انجامد.

مقداری روغن عناب را بر ناحیه آسیب دیده گذاشته و اجازه دهید شب بماند. روز بعد آن را با آب بشویید.

خواص روغن عناب ۶: کاهش التهاب پوست

خواص ضد باکتری روغن عناب با کشتن باکتری‌ها به کاهش التهاب پوستی کمک می‌کند. این روغن برای درمان زخم‌ها، بریدگی‌ها و عفونت‌های خفیف مانند تبخال و زگیل نیز به کار می‌رود. روغن عناب، تورم دردناک و قرمزی جراحت‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین دفعه بعدی که دچار بریدگی یا جراحت شدید از این روغن استفاده کنید.

۷. پاک کنده آرایش

آیا شما هم نمی‌دانید از میان محصولات موجود چه چیزی را برای پاک کردن آرایش انتخاب کنید؟ راه حل عالی پیش ماست! روغن عناب خواص پاک کنندگی خوبی داشته و می‌تواند به عنوان پاک کننده آرایش و صورت به کار رود. این روغن به رفع فوری آرایش کمک می‌کند.

تنها کاری که باید بکنید این است که گلوله پنبه را در روغن عناب گذاشته و آن را روی صورت و لب‌ها بمالید. پس از آن با پنبه مرطوب، باقی مانده روغن را پاک کنید. روغن عناب برای پاک کردن آرایش چشم مانند سرمه، ریمل و سایه چشم نیز مفید است.

نکته: پوست نواحی اطراف چشم بسیار حساس است، مراقب باشید روغن را به آرامی روی آن‌ها بمالید.

مطلب مرتبط: ۹ بهترین خواص روغن بادام تلخ که حتما باید بدانید

خواص روغن عناب ۸: روغن بدن

روغن عناب نه تنها برای صورت بلکه برای بدن – قبل از حمام – نیز به کار می‌رود. این روغن، بدن شما را هیدراته می‌کند بنابراین به استفاده از لوسیون بدن بعد از حمام نیازی ندارید. روغن عناب به سرعت جذب پوست شده و جریان خون را افزایش می‌دهد که باعث درخشش پوست می‌شود.

می‌توانید از روغن عناب برای ماساژ دادن بدن استفاده کنید. این روغن بافتی غیر چرب و بویی خوشایند دارد که احساس خوبی به شما می‌دهد.

۹. درمان ترک پا

نگران خشکی و ترک پاشنه پا هستید؟ بازهم راه حل شما، روغن عناب است!

استفاده منظم از روغن عناب برای پاها آن‌ها را نرم کرده و از ترک پا جلوگیری می‌کند. برای درمان پا، روغن را روی آن‌ها مالیده و جوراب بپوشید. بگذارید یک ساعت بماند. پاهای‌تان نرم می‌شوند.

۱۰. حفظ سلامت ناخن‌ها

خیلی از ما، پوست اطراف ناخن‌های‌مان خشک است و ناخن‌های‌مان به راحتی می‌شکنند. این مسئله باعث می‌شود ناخن‌های زیبا نداشته باشیم. هر روز بعد از حمام، مقداری روغن عناب را روی پوست خشک و شکننده اطراف ناخن بمالید.

روغن عناب ویتامین E دارد که پوست اطراف ناخن را نرم می‌کند، شکنندگی را کاهش می‌دهد و باعث رشد ناخن می‌شود. این روغن خواص ضد التهابی و ضد باکتری نیز دارد که از وارد شدن هرگونه آسیب به پوست اطراف ناخن جلوگیری می‌کند.

خواص روغن عناب ۱۱: رفع برنزگی

ما معمولا برای داشتن پوستی برنزه، حمام آفتاب می‌گیریم. به هرحال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب برای اکثر ما خوب نیست، حتی اگر از ضد آفتاب‌های قوی استفاده کرده باشیم. ممکن است دچار آفتاب سوختگی و قرمزی شوید و به دنبال درمان‌های متعدد برای تسکین درد بگردید.

مالیدن روغن عناب روی ناحیه آسیب‌دیده را امتحان کنید. چون این روغن سرشار از ویتامین E و B-کمپلکس است به ترمیم پوست آسیب‌دیده و کاهش احساس سوختگی کمک می‌کند. روغن عناب با پوشش موم مانند خود، می‌تواند از پوست آفتاب سوخته محافظت کند تا بهتر شود.

۱۲. جلوگیری از سوزش اصلاح

روغن عناب سوختگی و بریدگی ناشی از اصلاح را نیز درمان می‌کند.

متخصصان، استفاده از روغن عناب برای قبل از اصلاح را توصیه می‌کنند. این روغن از سوختگی ناشی از اصلاح با تیغ جلوگیری کرده و پوست را نرم می‌کند. می‌توانید آن را به صورت مستقیم بعد از اصلاح استفاده کنید تا پوست را نرم و مرطوب کند. این خاصیت، روغن عناب را به جایگزینی طبیعی برای مواد پس از اصلاح تبدیل می‌کند.

خواص روغن عناب ۱۳: نرمی لب‌ها

لب‌هایی نرم می‌خواهید؟ به جای وازلین از روغن عناب استفاده کنید. ساختار موم مانند آن به بازگشت رطوبت از دست رفته لب‌ها کمک می‌کند. همچنین برای ساعت‌ها رطوبت را حفظ می‌کند و باعث نرم و انعطاف‌پذیر شدن لب‌ها می‌شود.

نحوه درست کردن بالم لب روغن عناب را در این‌جا آورده‌ایم:

مواد لازم

– ۲ قاشق چایخوری روغن عناب

– ۲ قاشق چایخوری موم زنبور عسل

– ۴-۳ قطره طعم دهنده‌های طبیعی دلخواه (سیب، توت فرنگی، گل سرخ، …)

کاری که باید انجام دهید

۱. موم زنبور عسل را ذوب کنید.

۲. پس از ذوب شدن کامل موم، روغن عناب را اضافه کنید. آن‌ها را خوب مخلوط کرده و حرارت را خاموش کنید.

۳. طعم دهنده را اضافه کرده و آن را در یک شیشه ریخته و بگذارید سرد شود. آن را در یخچال نگهداری کنید.

اگر موم زنبور عسل نداشتید می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید اما مراقب باشید که حرارت را زیر ۷۵۰ درجه فارنهایت نگه دارید.

۱۴. کاهش حلقه‌های تیره دور چشم

از حلقه‌های تیره دوره چشم که شما را مریض و بی‌حال نشان می‌دهند، خسته شده‌اید؟ روغن عناب را امتحان کنید.

مطالعات زیادی اثبات کرده‌اند که روغن‌ها، گزینه خوبی برای کاهش و رفع حلقه‌های تیره دور چشم هستند. مقادیر مساوی روغن عناب و روغن معطر بابونه را ترکیب کنید و ۱۵-۱۰ دقیقه قسمت زیر چشم‌ها را با آن ماساژ دهید. سپس با آب گرم بشویید.

روغن عناب التهاب موجود در آن قسمت را کاهش داده و رنگ پوست شما را یک‌دست می‌کند.

۱۵. کاهش ترک‌های پوستی بارداری

روغن عناب به دلیل توانایی در رفع ترک‌‌های پوستی، برای زنان باردار مفید است. فقط مقدار کمی روغن عناب را ۲ بار در روز – در دوران بارداری و پس از زایمان – روی شکم خود بمالید تا ترک‌های پوستی را از بین ببرد. چون این روغن بافتی آرام‌بخش دارد، استفاده از آن اعصاب را آرام کرده و باعث آرامش شما می‌شود.

خواص روغن عناب برای مو

موهای ما معمولا در معرض آسیب ناشی از حرارت و حالت‌دهی هستند. هر وقت موهای خود را رنگ می‌کنید، ساقه‌های مو در معرض مواد شیمیایی قوی قرار می‌گیرند که در طولانی مدت باعث آسیب موها می‌شوند. شامپوهای شیمیایی، نرم کننده‌ها، ژل‌های حالت دهنده و اسپری‌های مو، موهای شما را خشک، شکننده و آسیب‌دیده می‌کنند. شانه کردن و سشوار کشیدن نیز می‌تواند باعث آسیب و شکستن مو شود.

برای مهار آسیب ناشی از محصولات حالت دهنده مو، از روغن عناب استفاده کنید که موهای شما را عمیقا نرم می‌کند.

۱۶. پاک کردن پوست سر

روغن عناب به پاک کردن چربی‌های تجمع یافته و در نتیجه به کاهش ریزش و شکنندگی مو کمک می‌کند. خواص ضد باکتری و ضد التهاب این روغن، پوست سر را سالم و تمیز نگه می‌دارد.

روغن عناب می‌تواند باقی مواد چسبنده و همچنین موادی که از محیط روی مو قرار می‌گیرند را از بین ببرد. تاثیر کراتوپلاستی این روغن، مو را براق کرده و رنگ طبیعی آن را مشخص می‌کند.

۱۷. درخشان کردن مو

روغن عناب مانند یک سرم عالی عمل کرده و جلایی طبیعی به مو می‌دهد.

این روغن طبیعی مو را نرم کرده و خشکی، وزی و بی‌طراوتی مو را از بین می‌برد. روغن عناب، رطوبت طبیعی را در ساقه مو حفظ می‌کند. همچنین با کاهش آسیب ناشی از آلودگی‌ها و مواد شیمیایی، موها را درخشان می‌کند.

۱۸. کمک به رشد مو

استفاده از روغن عناب برای رشد مو راهی عالی برای تقویت موها محسوب می‌شود. موی ما برای مرطوب ماندن، سبوم یا چربی ترشح می‌کند. خیلی وقت‌ها، سبوم اضافی تولید می‌شود که فولیکول‌های مو را مسدود می‌کند. این مسئله باعث ریزش و شکستن مو می‌شود. میزان ریزش مو به دلیل مسدود شدن فولیکول‌ها افزایش می‌یابد.

روغن عناب از ریزش و نازک شدن موی ناشی از مسدود شدن فولیکول‌ها جلوگیری می‌کند. این روغن، فولیکول‌ها را پاک کرده و رشد سلول‌های جدید مو را افزایش می‌دهد که به رشد مو منجر می‌شود.

همچنین می‌توانید قبل از شامپو زدن از روغن عناب گرم استفاده کنید تا رشد مو را تحریک کند. استفاده از روغن عناب برای ماساژ دادن پوست سر، گردش خون را افزایش می‌دهد که رشد فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند.

۱۹. نرم کردن مو

اگر موی بی‌طروات و وز دارید، برای بهبود بافت و ظاهر آن از روغن عناب استفاده کنید. روغن عناب مانند روغن و نرم کننده مو عمل می‌کند.

روغن را روی پوست سر و مو ماساژ بدهید و به انتهای مو نیز برسانید. پروتئین‌ها و مواد معدنی موجود در این روغن، مانند یک نرم کننده طبیعی عمل کرده و موها را نرم و براق می‌کنند. روغن عناب، فولیکول‌های مو را مرطوب کرده و در برابر آسیب مقاوم می‌کند. این روغن، مو را نرم کرده و از شکننده و بی‌طراوت شدن ناشی از نرم کننده‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

نکته: اگر موی شما خیلی خشک است، یک قاشق چایخوری روغن عناب را به نرم کننده موی خود اضافه کرده و آن را به موهای خود بزنید. بگذارید ۵ دقیقه بماند سپس موها را بشویید. همچنین می‌توانید چند قطره از این روغن را روی موهای مرطوب بزنید. این کار مانند یک نرم کننده عمل می‌کند. چند قطره روغن عناب را روی کف دست خود مالیده و انگشتان خود را روی موهای خشک بزنید تا نرم شوند.

۲۰. رفع خشکی پوست سر

روغن عناب، یک مرطوب کننده عالی برای پوست سر خشک است و به رفع پوسته‌های فلسی سر که با شوره اشتباه گرفته می‌شوند کمک می‌کند.

روغن عناب پوست سر را عمیقا مرطوب می‌کند و بخار نمی‌شود. این ویژگی تاثیر مرطوب کنندگی طولانی مدت داشته و سطح pH پوست سر را متعادل می‌کند. همچنین به دلیل خواص ضد باکتری خود به حفظ سلامت پوست سر نیز کمک می‌کند. این برای افرادی که به شوره سر، خشکی پوست سر و پسوریازیس پوست سر دچار هستند مفید است. روغن عناب پوست سر را مرطوب کرده و ریشه مو را تقویت می‌کند.

۲۱. درمان پوست سر چرب

پوست سر چرب نیز می‌تواند به مو آسیب بزند. اکثر محصولات موجود در بازار معمولا باعث خشکی مو می‌شوند. شامپو زدن نیز مشکل را تشدید می‌کند زیرا مو را بی‌طراوت می‌کند.

روغن عناب به کنترل ترشح سبوم در پوست سر کمک می‌کند. این روغن، جریان سبوم در منافذ بسته را تنظیم کرده و چربی مو را متعادل می‌کند.

۲۲. کمک به حفظ رنگ مو

اگر موهای شما رنگ‌شده است، قبل از شنا کردن، روغن عناب را به موهای‌تان بزنید. این کار کوتیکول‌های مو را بسته و از ورود مواد شیمیایی موجود در رنگ مو به آن‌ها جلوگیری می‌کند.

نکاتی که باید قبل از استفاده از روغن عناب بدانید

روغن عناب استفاده‌های زیاد دارد و می‌تواند برای درمان بسیاری از مشکلات به کار رود. به هرحال، مواردی وجود دارد که باید از قبل از اولین استفاده از این روغن، بدانید.

۱. مراقب باشید که از روغن عناب ۱۰۰٪ خالص و با کیفیت استفاده کنید ( ارگانیک، تهیه شده با روش کمپرس سرد و داشتن بوی ملایم)

۲. اگر روغن عناب با روغن یا ماده دیگر ترکیب شود می‌تواند مشکل پوستی را بدتر کند.

۳. از روغن، کم استفاد کنید. مقدار کم آن تاثیر زیادی دارد.

۴. پوست باید روغن را به طور کامل جذب کند و هیچ اثر چربی باقی نماند. اگر این اتفاق نیفتد، استفاده از روغن را متوقف کنید.

سوالات متداول

۱. آیا روغن عناب می‌تواند به مو آسیب بزند؟

این مسئله کاملا به این مرتبط است که روغن خالص استفاده می‌کنید یا روغن ترکیبی. روغن عناب اصل به شکل روغن است. بنابرین دقت کنید روغنی که خریده‌اید به شکل موم است یا مایع.

همچنین دقت کنید که روغن را با شدت روی پوست سر نمالید. این مسئله باعث ایجاد مشکل در پوست سر و ریزش مو می‌شود. روغن را به آرامی به ریشه مو بزنید.

۲. چه مقدار روغن عناب را به شامپو اضافه کنیم؟

برای کسب بهترین نتایج، باید مراقب باشید مقدار زیادی روغن را در شامپوی خود نریزید. باید یک قاشق غذاخوری روغن عناب را به نصف فنجان شامپو یا نرم کننده اضافه کنید.

۳. آیا روغن عناب محافظ در برابر گرماست؟

با این‌که روغن عناب برای مو عالی است اما نباید از آن به عنوان محاظ در برابر گرمای اتوی مو استفاده کنید.

۴. آیا روغن عناب، حشرات را دفع می‌کند؟

روغن عناب زمانی که با روغن آویشن ترکیب می‌شود، یک دافع حشرات بسیار موثر است. ۵-۴ قطره روغن آویشن را یه یک قاشق غذاخوری روغن عناب اضافه کنید تا حشرات خطرناک را دفع کند.

امیدواریم از این مطلب خواص روغن عناب خوش‌تان آمده باشد. همان‌گونه که دیدید، روغن عناب برای رفع بسیاری از مشکلات پوست و مو مفید است و در نتیجه بخش مهمی از برنامه مراقبت از پوست و مو محسوب می‌شود.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران

منبع:stylecraze

خواص روغن عناب: ۲۲ خاصیت شگفت انگیز روغن عناب یا جوجوبا

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر