علائم، راه های تشخیص و درمان سرطان سینه در مردان


سرطان سینه در مردان (به انگلیسی: male breast cancer) از بیماری های نادر در آقایان است که بر اثر رشد و تکثیر خارج از کنترل سلول های داخل پستان رخ داده و ممکن است به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابد. سرطان سینه یا سرطان پستان یک بیماری زنانه شایع است که کمتر در […] The post علائم، راه های تشخیص و درمان سرطان سینه در مردان appeared first...

علائم، راه های تشخیص و درمان سرطان سینه در مردانعلائم و تشخیص سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان (به انگلیسی: male breast cancer) از بیماری های نادر در آقایان است که بر اثر رشد و تکثیر خارج از کنترل سلول های داخل پستان رخ داده و ممکن است به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابد.

سرطان سینه یا سرطان پستان یک بیماری زنانه شایع است که کمتر در مردان دیده شده و علائم آن در خانم ها و آقایان مشابه است اما از آن جا که مردان به طور منظم سینه های خود را بررسی نکرده و ماموگرافی انجام نمی دهد معمولا متوجه علائم آن نمی شوند.

علائم سرطان سینه در مردان

از جمله علائم و نشانه های سرطان سینه در آقایان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود توده در سینه؛ که شایع ترین علامت سرطان سینه بوده و معمولا بدون درد است. فرو رفتن نوک سینه (نوک پستان معکوس) ترشحات نوک سینه درد در نوک سینه قرمزی، پوسته پوسته شدن، کمرنگ شدن یا سایر تغییرات در پوست سینه قرمزی یا زخم روی نوک سینه یا حلقه رنگی اطراف نوک سینه

نکته 1: سرطان سینه پیشرفته یا حاد ممکن است با درد سینه، درد استخوان و تورم غدد لنفاوی زیر بغل یا اطراف آن همراه باشد.

نکته 2: بزرگ شدن سینه ها در مردان از نشانه های سرطان پستان نمی باشد بلکه این عارضه که گاینکومستیا نامیده می شود ممکن است به دلایلی همچون افزایش وزن یا استفاده از داروهای خاص رخ دهد.

علت سرطان سینه در مردان چیست؟

بافت پستان در مردان مانند زنان است و تفاوت در مقدار بافت می باشد. قبل از دوران بلوغ، میزان بافت سینه دختران و پسران دقیقا یکسان است، این بافت از غدد تولید شیر لوبول و مجاری برای انتقال شیر از غدد به نوک پستان تشکیل شده است.

هنگام بلوغ در دختران تخمدان ها شروع به تولید هورمون های زنانه کرده و سینه ها رشد می کند اما در پسران این اتفاق نمی افتد و سینه های پسران مسطح باقی می ماند، اگرچه در برخی مردان ممکن است بر اثر دریافت هورمون های خاص به دلایل مختلف، سینه ها رشد کرده و بزرگ شود.

عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینه در مردان

1. گیرنده های استروژن

در حدود 9 مورد از 10 مورد سرطان پستان مردان، گیرنده های استروژن در غشای سلولی مشاهده شده است که استروژن را به سلول های سرطانی متصل کرده و باعث افزایش رشد و تکثیر سلول ها می شود.

2. سن

خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان و زنان با افزایش سن بیشتر می شود. متوسط سن تشخیص سرطان پستان در مردان 68 سال است اگرچه احتمال ابتلای آن در هر سنی بین 5 تا 93 سال دیده شده است.

3. سابقه خانوادگی و ژن ها

اگر پدر، برادر یا سایر بستگان مذکر فرد به سرطان سینه مبتلا شده باشند احتمال ابتلا افزایش می یابد. اختلالات ژنتیکی در ژن های BRCA1 و BRCA2 از عوامل نادر اما موثر در ابتلا به سرطان سینه می باشد به طوری که خطر ابتلا به سرطان پستان در جهش ژن BRCA1 تا 1% و در جهش ژن BRCA2 تا حدود 6% است.

4. افزایش وزن

بافت چربی باعث افزایش ترشح هورمون زنانه استروژن شده و خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش می دهد.

5. مصرف داروهای هورمونی و محیط

مصرف داروهای هورمونی مانند داروهای درمان سرطان پروستات یا دریافت استروژن از طریق تغذیه، آفت کش ها یا سایر محصولات احتمال بروز سرطان پستان در مردان را افزایش می دهد.

6. سندرم کالین فلتر

این نوع سندرم در مردانی رخ می دهد که با یک نسخه اضافه از کروموزوم X متولد می شوند. در سندرم کالین فلتر کروموزوم ها به جای XY به صورت XXY هستند، مردان مبتلا به این سندروم بیضه های کوچک تر از اندازه طبیعی دارند، ترشح تستوسترون در آن کاهش یافته و استروژن بیشتری در بدن آن ها تولید می شود.

7. اعتیاد به الکل

مصرف الکل باعث افزایش سطح استروژن در خون شده و احتمال بروز سرطان پستان در آقایان را افزایش می دهد.

8. بیماری های کبدی

سیروز کبدی و سایر بیماری هایی که به کبد آسیب رسانده می توانند ترشح هورمون های مردانه را کاهش و میزان استروژن خون را افزایش دهند.

9. جراحی بیضه

آسیب و جراحی بیضه ها نیز از عوامل تاثیرگذار در ابتلا به سرطان سینه در آقایان می باشد.

10. قرار گرفتن در معرض تشعشعات

قرار گرفتن در معرض تابش و تشعشعات با ابتلا به سرطان پستان رابطه مستقیم دارد. در صورتی که برای تشخیص نوع دیگری از سرطان در ناحیه قفسه سینه از پرتو و تشعشعات استفاده شود خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد.

انواع سرطان سینه در مردان

سرطان کارسینوم مجرایی؛ شایع ترین نوع سرطان سینه در مردان است که از مجاری شیر شروع می شود. سرطان لوبولار؛ در غدد شیر ایجاد می شود. پجت؛ از مجاری شیر شروع شده و سپس به نوک پستان گسترش می یابد. سرطان پستان التهابی؛ باعث تورم و قرمزی سینه می شود، بسیار نادر اما پیش رونده است.

تشخیص سرطان سینه در مردان

معمولا علائم اولیه سرطان سینه توسط خود فرد و با تشخیص توده سفت در سینه مردان یا علائم غیر طبیعی در سینه تشخیص داده می شود که نیازمند مراجعه به پزشک و بررسی بیشتر می باشد.

پزشک پس از انجام معاینه فیزیکی و برای تشخیص دقیق ممکن است بیوپسی، سونوگرافی اولتراسوند و ماموگرافی انجام دهد.

درمان سرطان سینه در مردان

1. عمل جراحی

عمل جراحی معمولا اولین گزینه درمان سرطان سینه مردان است و اغلب تحت عمل ماستکتومی رادیکال اصلاح شده انجام می شود. طی عمل جراحی کل پستان و گره های لنفاوی زیر بغل برداشته می شود.

2. هورمون درمانی

در برخی موارد گیرنده های استروژن در غشای سلول های سرطانی حضور دارند که به رشد و تکثیر سلول ها کمک کرده و باعث گسترش سرطان سینه می شوند. هورمون درمانی اثر استروژن را متوقف کرده و رشد سلول ها را کند می کند.

از جمله داروهای مورد استفاده در هورمون درمانی می توان به دو نوع زیر اشاره کرد:

تاموکسیفین؛ داروی رایج در هورمون درمانی است که مانع ورود استروژن به سلول های سرطانی می شود.

مهارکننده های آروماتاز؛ این داروها اثر پروتئین آروماتاز را مسدود می کند که به نوبه خود در کاهش میزان استروژن بدن تاثیر بسزایی دارد.

3. شیمی درمانی

در صورتی که گیرنده های استروژن در سلول های سرطان وجود نداشته باشد هورمون درمانی تاثیری نداشته و از شیمی درمانی استفاده می شود. شیمی درمانی معمولا بعد از عمل جراحی به منظور جلوگیری از بازگشت سرطان و یا کاهش علائم در سرطان سینه غیر قابل درمان استفاده می شود.

آیا سرطان سینه در مردان کشنده است؟

سرطان سینه مردان بسیار نادر است و کمتر از 1 درصد کل سرطان سینه گزارش شده را تشکیل می دهد. آمار نشان می دهد هر مرد در طول عمر خود به احتمال 1 در 1000 به این نوع سرطان مبتلا می شود زیرا مجاری سینه مردان (که سرطان معمولا از این قسمت شروع می شود) نسبت به زنان کمتر رشد کرده و از سوی دیگر مردان نسبت به زنان سطح استروژن کمتری دارند.

با این وجود سرطان سینه در مردان به اندازه سرطان سینه در زنان جدی و خطرناک است زیرا می تواند به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابد.

امید به زندگی پنج ساله در مواردی که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود صد در صد می باشد. با تشخیص سرطان در مراحل متوسط، امید به زندگی بیش از پنج سال بین 71 تا 92 درصد خواهد بود که در صورت تشخیص دیر هنگام و پیشرفت بیماری به حدود 20 درصد کاهش می یابد.

از آن جایی که تشخیص به موقع، احتمال درمان سرطان پستان در مردان را تا حد زیادی افزایش می دهد بنابراین بسیار مهم است که آقایان نیز به طور مرتب سینه های خود را بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه نشانه سرطان به پزشک مراجعه کنند.

پیشگیری از سرطان سینه در مردان

اگرچه کنترل برخی عوامل موثر مانند سن و سابقه خانوادگی امکان پذیر نیست اما سایر عوامل همچون چاقی قابل کنترل هستند. به طور کلی برای پیشگیری از سرطان سینه در آقایان به موارد زیر توجه داشته باشید:

کنترل وزن فعالیت های بدنی و ورزش؛ عدم تحرک باعث تغییرات هورمونی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شود. ترک اعتیاد به الکل بررسی دقیق و منظم سینه ها

در ادامه بخوانید : علائم تبخال تناسلی در مردان

منبع: healthline medicalnewstoday

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس