عید قربان بازگشت افراد به جنبه الهی خویش است


عید قربان بازگشت افراد به جنبه الهی خویش است

گروه معارف ـ حجت‌الاسلام سعید سعدی با بیان اینکه عید قربان بازگشت افراد به جنبه الهی خویش است، گفت: عمل قربانی کردن یک اقدام نمادین است که اگر انجام دادن آن با نیت خالص و آشنایی با فلسفه قربان همراه شود می‌تواند به رشد معنوی انسان کمک زیادی بکند.

عید قربان بازگشت افراد به جنبه الهی خویش است

حجت‌الاسلام سعید سعدی مدیر موسسه آموزشی پژوهشی حقوق و قضای اسلامی اهواز در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره عید قربان گفت: در بین همه فرق و مذاهب اسلامی که اعمال حج در آنها به عنوان یکی از شعائر آمده است، عید قربان و مراسم آن جایگاه خاص خود را دارد.

وی اظهار کرد: در روز دهم ذی‌الحجه بعد از این که حجاج اعمال خود را انجام دادند، گوسفند، گاو یا شتری را طبق روش و شریعت اسلامی ذبح و گوشت آن را بین همسایگان تقسیم می‌کنند. ریشه عید قربان به دوره‌های خیلی قبل بازمی‌گردد. خود این مطلب که قربانی کردن باعث شود که ترحم خدایان به دست بیاید در بین جوامع بشری ریشه قوی دارد. ولی در فرهنگ اسلامی و ادیان توحیدی ریشه این عمل به حضرت ابراهیم(ع) برمی‌گردد.

سعدی گفت: بعد از اینکه حضرت ابراهیم(ع) به سنین بالا رسید از خدای تبارک و تعالی فرزندی خواست و خداوند حضرت اسماعیل را به او بخشید و بر اساس آنچه در آیات قرآن کریم می‌خوانیم حضرت ابراهیم از طرف خداوند مأمور می‌شود فرزند خود را قربانی کند. به همین جهت لقب ذبیح‌الله به حضرت اسماعیل داده شد. پدر در اوج کهنسالی مکلف شد اسماعیل را از بین خود و خدای خود بردارد و تا آستانه اقدام پیش رفت و بعد دستور آمد به جای فرزند، قوچی را قربانی کند و الان در همان محل که حضرت ابراهیم(ع) این کار را انجام داد، حجاج هم این کار را انجام می‌دهند.

مدیر موسسه آموزشی پژوهشی حقوق و قضای اسلامی اهواز ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که انسان برای رسیدن به خدا و خلاص شدن از تأثیرات دنیایی باید پا روی همه هواهای نفسانی بگذارد و در عید قربان با قربانی کردن که آخرین عمل حج اکبر است، پا روی تعلقات دنیای خود می‌گذارد و با این نیت خود را به خدای تعالی نزدیک می‌کند.

این مدرس حوزه با بیان اینکه کلمه عید به معنی بازگشت و عید قربان بازگشت افراد به جنبه الهی خویش است، گفت: عمل قربانی کردن یک اقدام نمادین است که اگر با نیت خالص و آشنایی با فلسفه قربان، همراه شود می‌تواند به رشد معنوی انسان کمک زیادی بکند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق