با سلام به علاقمندان به هنر شماره دوزی.

در پست قبلی با ابزار و دوخت مورد نیاز در شماره دوزی آشنا شدید.امروز می خواهیم نکات بیشتری را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید به راحتی شماره دوزی کنید.

۱) اگر پارچه ای که استفاده می کنید سوراخ دار نیست (معمولا اینطور است) باید از تور شماره دوزی استفاده کنید . تور شماره دوزی همان پارچه کوبلن دوزی است که طرحی روی آن کشیده نشده .طرح مورد نظر را باید روی این توری بکشید و توری را روی پارچه اصلی و در محلی که می خواهید شماره دوزی انجام دهید ،قرار داده و دور تا دور توری را کوک بزنید تا جابجا نشود.

پس از اتمام شماره دوزی ،به آرامی باید تار و پود توری را یکی یکی بکشید تا از زیر کار خارج شود. دقت کنید که موقع دوخت طرح،نخ را خیلی محکم نکشید چون در این صورت کشیدن تار و پود سخت می شود.

۲) سوزن را متناسب با سوراخهای پارچه انتخاب کنید.

۳) نخ کوبلن در رنگهای و مارکهای مختلف فروخته می شود و از شش رشته نخ به هم تابیده شده تشکیل شده. برای استفاده از نخ باید کمی آنرا بپیچانید تا رشته های نخ از هم جدا شود و به تعدادی که می خواهید از آن جدا کنید.

دقت کنید که از هر نخ ،لیبل آنرا ( کاغذ پیچیده شده دور نخ) با کمی از آن نخ نگه دارید تا در صورت نیاز بتوانید آنرا دوباره تهیه کنید.

۴) در مورد دوخت هم که توضیح دادیم که به شکل ضربدر است و با دو روش دوخته می شود .گاهی لازم است که از انواع دوخت ضربدری یا از کوک ساده (برای دور کار )استفاده کنیم.

شماره دوزی تکمیلی

۵) در کنار الگوی دوخت ،عموما یک جدول راهنما وجود دارد که تعداد و شماره رنگهای استفاده شده را نشان می دهد.در کنار طرح فلشهایی قرار دارد که مرکز کار یا خط تقارن را نشان می دهد.

شماره دوزی تکمیلی

برای مشخص کردن محل شروع دوخت ،باید تعداد خانه ها را تا مرکز کار شمرده و به همان میزان روی پارچه قرار دهید.

۶) سعی کنید سر نخ را گره نزنید زیرا پشت کار ناصاف می شود .بهتر است که با چند کوک کوچک در محلی که بعدا با دوخت پر می شود کار را شروع کنید.

۷) طرحی را که انتخاب می کنید ، در سایز بزرگتر پرینت بگیرید تا بتوانید به راحتی مربع ها را بشمارید .

شماره دوزی تکمیلی

۸) اگر خواستید یک طرح معمولی را تبدیل به طرح شماره دوزی کنید باید آنرا به کاغذ شطرنجی منتقل کنید که انشالله در آینده یک نمونه را برایتان خواهیم آورد.( با کلیک بر روی عکس اندازه واقعی را ببینید)

شماره دوزی تکمیلی

۹) اگر در شماره دوزی مبتدی هستید ، از کارهای ساده شروع کنید تا در این کار مهارت پیدا کرده و سپس الگوهای پیچیده تر را انتخاب کنید.

شماره دوزی تکمیلی

چند نمونه الگو برای شروع کار شما عزیزان علاقمند:

شماره دوزی تکمیلی

در این طرحها چون از دوخت ضربدر در مربع کامل استفاده می شود برای افراد مبتدی مناسب است.

شماره دوزی تکمیلی

مربع های خالی به همان صورت ندوخته روی پارچه می ماند.برای چشم و بینی حیوانات می توانید از گره فرانسوی و کوک ساده استفاده کنید.

شماره دوزی تکمیلی

با کلیک روی عکسها اندازه واقعی را ببینید.این گل تکرار شونده برای حاشیه رومیزی یا به شکل عمودی برای یک سمت لباس مناسب است.

شماره دوزی تکمیلی

نمونه هایی برای شماره دوزی در حاشیه کار.بسیار ساده برای افراد مبتدی.

شماره دوزی تکمیلیخطوطی که در شکل زیر ( طرح گل) پر رنگ دیده می شود ،باید با کوک ساده دوخته شود.

شماره دوزی تکمیلی

شماره دوزی تکمیلی

موفق و دلشاد باشید:)

از نمونه کارهای خود برای ما عکس بفرستید.