تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟


تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟

تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 در چیست؟ چه ویژگی هایی در نوت 9 نسبت به نوت 8 تغییر کرده اند؟ در ادامه ی این متن از نت نوشت با بررسی تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 همراه شما خواهیم بود. نوشته تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟ اولین بار در نت نوشت. پدیدار شد.

تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟

تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ در چیست؟ چه ویژگی هایی در نوت ۹ نسبت به نوت ۸ تغییر کرده اند؟ در ادامه ی این متن از نت نوشت با بررسی تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ همراه شما خواهیم بود.

0

همانطور که می دانید، پنجشنبه هفته گذشته بالاخره سامسونگ به طور رسمی از Galaxy Note 9 خود رونمایی کرد. این فبلت قدرتمند و گران قیمت را می توان در رده ی برترین اسمارت فون های سال ۲۰۱۸ در جهان به شمار آورد که توانسته تا به خوبی تحسین منتقدان را برانگیزد. اما همین شرایط در سال گذشته در هنگام رونمایی از Galaxy Note 8 هم صادق بود! حال تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ در چیست؟ چه ویژگی هایی در نوت ۹ نسبت به نوت ۸ تغییر کرده اند؟ در ادامه ی این متن از نت نوشت با بررسی تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ همراه شما خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی نوت ۹ : سامسونگ با دست پر بازگشته است!

تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ : مزیت های Note 9 نسبت به Note 8

صفحه نمایش نوت ۹ کمی بزرگتر است (۶٫۴ اینچ در برابر ۶٫۳ اینچ). باتری نوت ۹ بسیار بزرگتر از نوت ۸ است (۴۰۰۰ در برابر ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعت). حافظه داخلی نوت ۹ دو برابر شده است (در مدل ۱۲۸ گیگی). پردازنده ی Snapdragon 845 در نوت ۹ پرسرعت تر است و رم این دستگاه هم بالاتر می باشد (در مدل ۵۱۲ گیگی). نوت ۹ دارای ویژگی های هوش مصنوعی در دوربین می باشد. S Pen در نوت ۹ بسیار پیشرفته تر شده است.

بیشتر بخوانید: تاریخچه گوشی های نوت سامسونگ ، از Galaxy Note تا Galaxy Note 9

حال می توانید تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ در مشخصات اصلی را در جدول زیر به صورت اجمالی ملاحظه فرمایید.

مدل Galaxy Note 9 Galaxy Note 8
قیمت $۹۹۹-$۱۲۴۹ $۹۳۰-$۹۶۰
اندروید Android 8.1 Android 7.1
CPU Snapdragon 845 Snapdragon 835
RAM ۶GB/8GB ۶GB
حافظه داخلی
۱۲۸GB/512GB ۶۴GB
MircoSD Up to 512GB Up to 256GB
دوربین اصلی ۱۲MP (f/1.7 wide angle); 12MP (f/2.4 telephoto with 2x zoom) ۱۲MP (f/1.7 wide angle); 12MP (f/2.4 telephoto with 2x zoom)
دوربین جلو ۸MP (f/1.7) ۸MP (f/1.7)
باتری ۴,۰۰۰ mAh ۳,۳۰۰ mAh
ابعاد ۶٫۴ x 3 x 0.34 inches ۶٫۴ x 2.9 x 0.34 inches
وزن ۷٫۱ ounces (201 گرم) ۶٫۹ ounces (195 گرم)
رنگ ها Lavender Purple (بنفش کمرنگ), Ocean Blue (آبی اقیانوسی) Midnight Black (مشکی), Orchid Gray (خاکستری)
یا از این لینک، تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ را به طور کامل مشاهده کنید.

تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ از نظر طراحی و صفحه نمایش

در نگاه اول، نمی توان تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ را از نظر ظاهری به روشنی دریافت. هر دو گوشی دارای صفحه نمایش Infinity مشابه هستند، هرچند صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی Note 9 در مقایسه با پانل ۶٫۳ اینچ در Note 8 کمی بزرگتر است. البته صفحه نمایش Note 9 بسیار رنگی تر است و این گوشی جدید قادر به نمایش ۲۲۴ درصد از حیطه رنگ sRGB است، در حالی که این عدد برای Note 8 برابر با ۲۰۴ درصد می باشد.

بیشتر بخوانید: بروزرسانی اندروید P : این گوشی ها آپدیت اندروید P را دریافت می کنند

تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟

Galaxy Note 9

هرچند که صفحه نمایش نوت ۹ کمی بزرگتر از نوت ۸ است، اما سایز و ابعاد این دو گوشی تقریبا با هم برابر می باشند. نوت ۹ با ابعاد ۶٫۴*۳*۰٫۳۴ اینچ کمی عریض تر از نوت ۸ با ابعاد ۶٫۴*۲٫۹*۰٫۳۴ اینچ می باشد. همین امر باعث شده تا نوت ۹ حدود ۶ گرم سنگین تر از سلف خود باشد (۲۰۱ گرم در برابر ۱۹۵ گرم).

اما وقتی به طور همزمان این دو دستگاه را در دستان خود بگیرید، بیشتر متوجه تفاوت های آن ها می شوید. Note 9 مسطح تر از Note 8 بوده و بدنه ی آن هم کمی گردتر می باشد. شاید در دست گرفتن نوت ۹ راحت تر از نوت ۸ بوده و حس بهتری را به شما منتقل کند.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی نوت ۸ ؛ سنگ تمام سامسونگ برای فتح بازار فبلت‌ها

تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟

Galaxy Note 8

رزولوشن نمایشگر این دو دستگاه با هم برابر می باشد (هر دو ۱۹۶۰*۱۴۴۰ پیکسلی هستند) و پنل هر دو دستگاه Super AMOLED می باشد. در ادامه ی بحث تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ از نظر طراحی، می توان به تغییر جای حسگر اثر انگشت در نوت ۹ اشاره کرد که به زیر سیستم دوربین دوتایی در قاب پشتی دستگاه منتقل شده و شما برای باز کردن قفل دستگاه خود، دیگر لازم نیست تا به اشتباه لنز دوربین خود را با انگشتتان کثیف کنید!

حال به بررسی تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ از نظر رنگ دستگاه می رسیم. در بحث تنوع رنگ ها به نظر می رسد که سامسونگ محافظه کاری گذشته ی خود را کنار گذاشته است. نوت ۸ در رنگ های خاکستری و مشکی موجود بود، اما دو رنگ جذاب بنفش کمرنگ و آبی هم برای نوت ۹ اضافه شده اند.

بیشتر بخوانید: مقایسه نوت ۸ با اس ۸ پلاس ؛ آیا قلم S-Pen ارزش هزینه بیشتر را خواهد داشت؟!

تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟

نوت ۸ (راست) در کنار نوت ۹ (چپ)

عملکرد و مشخصات فنی

نوت های سامسونگ معمولا هر ساله با آخرین مدل پردازنده ی شرکت کوالکام عرضه می شوند (البته برای برخی بازارها با پردازنده های Exynos مخصوص سامسونگ عرضه می شوند که به آن نمی پردازیم). Note 9 هم امسال مثل بسیاری از پرچمدارهای اندرویدی دیگر از چیپ Snapdragon 845 استفاده می کند که بسیار پرقدرت تر از Snapdragon 835 استفاده شده در Note 8 می باشد. هرچند که در سال ۲۰۱۷ پردازنده ای قوی تر از Snapdragon 835 برای دستگاه های اندرویدی وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: مقایسه نوت ۸ با اس ۸ پلاس ؛ آیا قلم S-Pen ارزش هزینه بیشتر را خواهد داشت؟!

تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟

گلکسی نوت ۹

حال تفاوت بین این دو پردازنده ی کوالکام چیست؟ کمپانی کوالکام ادعا می کند که Snapdragon 845 نسبت به Snapdragon 835 از نظر گرافیکی ۳۰ درصد و از نظر عملکرد کلی ۲۵ درصد بهتر شده است. مدل ارزان تر نوت ۹ همانند نوت ۸ دارای ۶ گیگ حافظه رم است که برای یک اسمارت فون سال ۲۰۱۸ استاندارد می باشد. سامسونگ قول یک مدل با ۸ گیگ رم هم برای نوت ۹ داده است، هرچند که افزایش رم صرفا به معنی سرعت بالاتر و عملکرد بهتر یک اسمارت فون نمی باشد.

بیشتر بخوانید: مقایسه Note 8 با Note 5 بررسی دقیق دو فبلت همه کاره از یک نسل!

تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟

گلکسی نوت ۸

حال در ادامه ی بررسی تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ از نظر عملکرد، این دو دستگاه را به بنچمارک های مختلف می بریم. در بنچمارک Geekbench 4 (از نظر عملکرد کلی)، نوت ۹ توانسته تا نمره ی ۸۸۷۶ را کسب کند که ۳۵ درصد بالاتر از نمره ی ۶۵۶۴ کسب شده توسط نوت ۸ می باشد. در تست ۳D Mark’s Slingshot Extreme 3.1 برای عملکرد گرافیکی هم نوت ۹ نمره ی ۴۶۳۹ و نوت ۸ نمره ی ۳۷۱۰ را کسب کردند. می توانید از این لینک، این دو اسمارت فون را در بنچمارک های دیگر آزمایش کنید. به طور کلی عملکرد نوت ۹ یک سر و گردن بهتر از نوت ۸ می باشد.

اما همان طور که گفتیم، اکثر پرچمدارهای اندرویدی ۲۰۱۸ از پردازنده Snapdragon 845 استفاده می کنند، پس نوت ۹ چگونه می تواند از نظر عملکرد، بهتر از دیگر رقبای خود عمل کند؟ سامسونگ یک سیستم خنک کننده ی Water Carbon را درون Note 9 گنجانده است که باعث می شود تا در استفاده های طولانی و سنگین از چیپ پردازنده ی این دستگاه، دمای آن بالا نرفته و عملکرد خوب آن حفظ شود. بنابراین می توانید تا مدت های طولانی با اسمارت فون خود بازی کنید، فیلم ببینید و با اینترنت کار کنید، بدون اینکه نگران داغ شدن و پایین آمدن عملکرد دستگاه خود باشید.

بیشتر بخوانید: بررسی دوربین گلکسی نوت ۸ ؛ اولین دوربین دوگانه طراحی شده توسط سامسونگ

اما برتر بودن نوت ۹ نسبت به نوت ۸ از نظر مشخصات فنی به همین جا ختم نمی شود. نوت ۹ دارای ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی بوده که دو برابر حافظه ی داخلی موجود برای نوت ۸ می باشد. همچنین نوت ۹ می تواند تا ۵۱۲ گیگ حافظه ی microSD را ساپورت کند که این مقدار هم نسبت به نوت ۸ دو برابر شده است. یادمان باشد که سامسونگ قول انتشار مدل ۸ گیگ رم و ۵۱۲ گیگ حافظه داخلی برای نوت ۹ را هم داده است که در این صورت نوت ۸ هیچ جایگاهی برای رقابت با این دستگاه قدرتمند نخواهد داشت.

دوربین

بررسی تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ را با دوربین این دو دستگاه ادامه می دهیم. Note 8 برای اولین بار سیستم دوربین دوگانه را در پرچمدارهای سامسونگ معرفی کرد. حال Note 9 باز هم از همین سیستم دوربین دوگانه بهره می برد، ولی سامسونگ کوشیده تا از دو روش دوربین نوت ۹ را نسبت به نوت ۸ قوی تر کند: ابتدا با گرفتن یک سرمشق مهم از Galaxy S9 و سپس با اضافه کردن هوش مصنوعی به آن.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی نوت ۹ : سامسونگ با دست پر بازگشته است!

تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟

تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ از نظر دوربین

اما سرمشقی که Note 9 از Galaxy S9 گرفته چیست؟ استفاده از همان بازشدگی دریچه دیافراگم متغیری که سامسونگ در دوربین دوگانه S9 معرفی کرده بود. بازشدگی دیافراگم Note 9 همانند S9 می تواند از f/1.5 تا f/2.4 بسته به شرایط عکس برداری، برای هر دو لنز تغییر کند. این رنج وسیع بازشدگی دیافراگم باعث می شود که در محیط های کم نور، لنز دوربین بتواند نور بیشتری را از محیط اطراف جذب کرده (f/1.5) و عکس های ثبت شده کیفیت بالاتر و نویز کمتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: کالبد شکافی گلکسی نوت ۸ ؛ نمره نه چندان بالا برای پرچمدار جدید سامسونگ در تعمیر پذیری!

اما بهبود دوربین نوت ۹ به همین جا ختم نمی شود. ویژگی بهینه سازی صحنه در نوت ۹ ، ویژگی های AI (هوش مصنوعی) را (که شما در نوت ۸ سال گذشته مشاهده نمی کنید) به این دوربین اضافه می کند (هرچند پرچمدارهای ۲۰۱۸ برندهایی نظیر هواوی و وان پلاس و ال جی هم دارای این ویژگی می باشند). دوربین Note 9 قادر است تا ۲۰ صحنه و منظره ی مختلف را تشخیص داده و تنظیمات خود را طوری مطابق با مناظر مختلف تغییر دهد که بتوانید زیباترین عکس های ممکن را با این دوربین ثبت کنید. یکی از این صحنه ها محیط کم نور است، بنابراین به غیر از بازشدگی دریچه دیافراگم بالای دوربین، هوش مصنوعی هم در محیط های کم نور برای ثبت با کیفیت ترین عکس ممکن به کمک شما می آید.

اما هوش مصنوعی نوت ۹ از طریق دیگری هم باعث برتری دوربین این دستگاه نسبت به دوربین نوت ۸ می شود: ویژگی “تشخیص عیب” موجود در دوربین نوت ۹ که اگر عکس شما دارای نقص باشد به شما اطلاع می دهد! اگر شخصی در عکس چشمان خود را ببندد و یا انگشت شما در هنگام عکاسی داخل دید دوربین شود، نوت ۹ به شما هشدار می دهد تا یک بار دیگر آن عکس را بگیرید.

در ادامه ی بررسی تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ به دوربین جلوی این دو دستگاه می رسیم. جالب است که سامسونگ در قسمت دوربین سلفی هیچ تغییری ایجاد نکرده و Note 9 هم مشابه Note 8 با دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی f/1.7 کار می کند.

بیشتر بخوانید: کارت حافظه گلکسی نوت ۸ چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

باتری

حتما داستان باتری های مرگبار Note 7 در سال ۲۰۱۶ را به یاد دارید. همان داستان باعث شده تا سامسونگ نسبت به باتری دستگاه های خود حساسیت بالایی نشان دهد، بنابراین نوت ۸ را با باتری ایمن ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعتی به بازار فرستاد. باتری Note 8 خیلی قدرتمند نبود، اما راضی کننده بود. Note 8 در تستِ کار با اینترنت ۴G توانست تا بیش از ۱۱ ساعت دوام بیاورد. بنابراین قدرت این باتری هرچند بالاتر از متوسط اسمارت فون های ۲۰۱۷ است، اما با اختلاف نسبت به گوشی های Pixel 2 XL و Mate 10 Pro عقب می باشد.

سامسونگ تلاش کرده تا در Note 9 این اختلاف با رقبا را با استفاده از باتری ۴,۰۰۰ میلی آمپر ساعتی به حداقل برساند. سامسونگ قول داده که در هر نوع استفاده ای از این دستگاه، حداقل تا یک روز نیاز به شارژ مجدد آن نخواهید داشت. البته فعلا باید صبر کنیم تا صحت این گفته ی سامسونگ را خودمان با تست گوشی نوت ۹ به اثبات برسانیم. ضمنا نوت ۹ از شارژر وایرلس قدرتمندی که دارای پد دوگانه می باشد استفاده می کند. این شارژر برای اولین بار است که برای یک محصول سامسونگی عرضه می شود و زمان شارژ شدن دستگاه شما را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین اپ های ژست حرکتی اندروید برای رسیدن به ژست iPhone X در سال ۲۰۱۸

S Pen بلوتوثی

در واقع وجود همین S Pen باعث تمایز سری نوت سامسونگ با دیگر گوشی های این کمپانی شده است. پس به همین دلیل، سامسونگ همواره در گوشی های جدید سری نوت خود سعی می کند تا این قلم شگفت انگیز را آپگرید کند. در نوت ۸، قلم S Pen توانایی گرفتن ۱۰۰ صفحه یادداشت با استفاده از ویژگی Screen Off memo، تبدیل خط خطی های شما به گیف های متحرک و ترجمه ی تمامی بلاک های یک متن را به دست آورد.

تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟

S Pen شگفت انگیز!

حال در Note 9 اتصال بلوتوث به این قلم افزوده شده است. مثلا شما می توانید با دکمه ی موجود بر روی قلم، دوربین گوشی را باز کرده و عکس بگیرید. یا می توانید با همان دکمه، پخش موسیقی از طریق اسمارت فونتان را کنترل کنید. همچنین توسعه دهندگان می توانند بعدا عملیات های بلوتوثی مورد نظر خود را برای این قلم ایجاد کنند.

قلم S Pen که در نوت ۸ ویژگی های بسیار سودمند و جالبی پیدا کرده بود، حال با افزوده شدن اتصال بلوتوثی بیش از پیش جذاب و مفید شده است. اما مطمئنا تا زمانی که توسعه دهندگان، نیروهای بالقوه ی این قلم جادویی را آزاد نکنند نمی توانیم پی به قدرت واقعی آن ببریم!

بیشتر بخوانید: مقایسه نوت ۸ و ال جی V30 ؛ کدام کره ای برنده خواهد بود؟

آپگرید Dex و انحصار Fortnite

با استفاده از لوازم و اکسِسوری های DeX در نوت ۸ (یا با ایستگاه DeX و یا با DeX Pad که راحت تر می باشد) شما می توانستید تا این فبلت را با وصل کردن اکسسوری به یک مانیتور خارجی، به یک PC پرتابل تبدیل کنید. حال یک اکسسوری جدید و بسیار کارآمد هم برای نوت ۹ اضافه شده است: استفاده از آداپتر HDMI برای وصل کردن دستگاه به یک مانیتور خارجی.

در رویداد معرفی Galaxy Note 9، سامسونگ خبر از نسخه ی انحصاری بازی معروف Fortnite برای مدت زمانی محدود برای این دستگاه داد. این اولین بار است که پای این بازی معروف اپلی به اندروید باز می شود. البته همان طور که قبلا در نت نوشت گفتیم، نوت ۹ تنها دستگاهی نیست که فورتنایت را دریافت می کند و بسیاری از کهکشانی های سامسونگ و اسمارت فون های برندهای دیگر هم به نوبت با فورتنایت آشنا خواهند شد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه گوشی های نوت سامسونگ ، از Galaxy Note تا Galaxy Note 9

قیمت

Note 8 در سال گذشته کار خود را با قیمتی بین ۹۳۰ تا ۹۶۰ دلار (بسته به کشوری که آن را می خریدید) آغاز کرد، حال Note 9 با دوربین و S Pen و پردازنده ی بهبود یافته و حافظه ی داخلی دو برابر شده با قیمت ۹۹۹ دلار فروخته می شود. البته ۹۹۹ دلار قیمت مدلی از نوت ۹ می باشد که دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگ است. مدل دیگر با ۸ گیگ رم و ۵۱۲ گیگ حافظه داخلی ۱۲۴۹ دلار قیمت خواهد داشت که گران قیمت ترین اسمارت فون سامسونگی تاریخ لقب می گیرد.

بیشتر بخوانید: مقایسه iPhone X و Note 8 ؛ انتهای توانمندی و ادعای اپل و سامسونگ در مقابل یکدیگر!

آیا باید Note 8 خود را به Note 9 ارتقا دهیم؟

حال که به طور کامل از تفاوت گلکسی نوت ۹ با نوت ۸ مطلع شدید، پس اگر شما در هر زمانی نوت ۸ را خریده باشید، مطمئنا نمی توانید بدون رشک و حسد به مدل جدیدتر اسمارت فون خود بنگرید. نوت ۹ از هر لحاظ نسبت به نوت ۸ بهتر شده و پیشرفت سامسونگ در Note 9 به قدری زیاد بوده که به نظر نمی رسد سامسونگ واقعا Note 9 را با توجه به آپگریدهای Note 8 ساخته باشد. شاید نوت ۹ آن دستگاهی باشد که بتواند شکست مفتضحانه ی Note 7 را از یادها پاک کند و البته به نظر می رسد که سامسونگ درس خود را به خوبی فرا گرفته است!

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی نوت ۹ : سامسونگ با دست پر بازگشته است!

هر چند که ما هنوز نیاز داریم تا نوت ۹ را شخصا در گروه تکنولوژی نت نوشت آزمایش کنیم، اما شواهد و قرائن نشان می دهند که گویی این دستگاه بدون هیچ گونه نقطه ضعفی ساخته شده است! شاید بگویید نوت ۹ بسیار گران قیمت است، اما تفاوت قیمت آن با نوت ۸ در حدود ۵۰ دلار می باشد (و البته هم قیمت با آیفون ایکس می باشد!)، پس اگر پول خریدن نوت ۸ را دارید، شک نکنید که بهتر است تا با کمی پس انداز بیشتر به خرید نوت ۹ اقدام کنید. امیدواریم تا زمان ورود این دستگاه به بازار ایران، قیمت ارز و بازار موبایل کمی سر و سامان پیدا کند تا خرید این ابرقدرت کره ای برای ما و شما هم ممکن شود!

تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟ تفاوت گلکسی نوت 9 با نوت 8 : چه ویژگی های جدیدی به نوت 9 اضافه شده است؟
لیست قیمت گوشی موبایل
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟