اژه‌ای در پاسخ به تسنیم خبر داد: احضار و تحقیق از رئیس سابق حراست بانک مرکزی


اژه‌ای در پاسخ به تسنیم خبر داد: احضار و تحقیق از رئیس سابق حراست بانک مرکزی

سخنگوی قوه‌قضائیه از احضار رئیس حراست سابق بانک مرکزی در ارتباط با اخلال‌های اخیر در نظام اقتصادی و تحقیق از وی خبر داد و گفت: نمی‌دانم این فرد بازداشت شده است یا خیر.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، حجةالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه یکصدو بیست و نهمین نشست خبری خود در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قوه‌قضائیه تنها راه را مجازات مجرمان و اخلالگران می‌داند یا خیر اظهار کرد: بارها گفته‌ایم که تنها راه، مجازات نیست بلکه باید سعی شود، بسترهای جرم زا ایجاد نشود. خیلی از مواردی که الان با آن روبه رو هستیم مانند بحث ارز، سکه و خودرو را رها کنیم و قوه‌قضائیه فقط دنبال کند و فرضاً همه را هم شناسایی و مجازات کند، آیا چاره‌ساز است؟ اگر جلوی بستر و سرچشمه گرفته نشود فردا باز هم با این مسائل رو به رو خواهیم بود.

وی افزود: دستگاه قضایی در کنار پرونده‌ها آسیب‌شناسی هم انجام و نتایج آن را به دولت منتقل می‌کند. بنابراین قوه‌قضائیه یکی از اقداماتش پیشگیری از وقوع جرم است؛ یعنی بسترها و مجراها را شناسایی می‌کند و متذکر می‌شود. قطعاً صرفاً با مجازات از هر مفسده‌ای نمی‌توان جلوگیری کرد. اگر در مسئله خودروها یک مقدار دقت می‌کردند خیلی زود می‌فهمیدند که این اتفاق در حال وقوع است. اگر همان موقع که فهمیدند تخلفی شده و سازمان یافته هم بوده، علاوه بر وزارت اطلاعات و تعزیرات، به قوه‌ قضائیه هم اطلاع می‌دادند تا اینجا پیش نمی‌رفت.

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در هفته‌های اخیر در برخی شهرها شاهد برگزاری اعتراضاتی بودیم و در کرج هم جوانی به ضرب گلوله کشته شده است، به طور مشخص در اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف چند نفر بازداشت یا مورد ضرب و جرح قرار گرفتند؟ اظهار کرد: اقدامات غیرقانونی مانند تخریب و آتش زدن را داریم که معمولا از ناحیه مردم انجام نمی شود و از طرف نفوذی‌هایی است که داخل مردم می‌شوند. البته ممکن است کسی عصبانی شود و از روی عصبانیت کاری انجام دهد اما عمدتا این اقدامات را انجام نمی‌دهند. به حمدالله مردم ما هوشیار بودند و دشمن خیلی تلاش و تبلیغ کرد اما چقدر جمعیت آمدند؟ خوشبختانه مردم متوجه بودند و نمی‌گذاشتند کاری خارج از مسیر انجام شود.

وی اضافه کرد: بازداشتی‌های در صحنه در شهرهای مختلف در ساعات اولیه به این معنا نیست که نگهداری شوند و تا آخر بازداشت باشند بلکه خیلی‌ها چند ساعت بعد آزاد می‌شوند و برای خیلی‌ها پرونده قضایی تشکیل نمی‌شود و حتی امکان دارد افرادی اشتباهی دستگیر شوند و امکانش هست. بنابراین بسیاری از کسانی که دستگیر شدند، آزاد شدند. تعداد بازداشتی‌ها داخل زندان در شهرهای مختلف، تعدادشان بسیار اندک است. اگر حقیقتاً دشمن بخواهد ادامه بدهد، مردم فریب‌شان را نخورند و اگر دشمن ادامه دهد، نیروهای انتظامی و قضایی به جد برخورد می‌کنند و برخوردها هم قاطعانه خواهد بود و ممکن است افراد بازداشت شوند و آزاد هم نشوند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه مگر قوانین فعلی که بر اساس آنها از رهبر انقلاب اجازه گرفته شده، کفایت نمی‌کرده که از رهبر انقلاب اجازه گرفته شده است، گفت: الان آئین دادرسی برخی اجازه‌ها را به ما نمی‌دهد. ممکن است در شرایط عادی مشکلی نباشد اما در شرایط غیرعادی کفاف ندهد؛ لذا برخی اجازه‌های گرفته شده در جهت مجازات نیست بلکه شکلی و در راستای نحوه دادرسی است.

وی در پاسخ به سئوال تسنیم مبنی بر اینکه شنیده شده رئیس حراست بانک مرکزی احضار و بازداشت شده است، گفت: این فرد احضار شده و تحقیق شده اما اینکه منجر به بازداشت شده یا خیر، اطلاع ندارم و بعد از پایان جلسه مطلع می‌شوم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رفع مشکل دوربین آیفون، 96میلیون‌تومان ناقابل!