قدرت‎نمایی آسنا آفرودهای رقیب را به چالش کشید


قدرت‎نمایی آسنا آفرودهای رقیب را به چالش کشید

گروه صنعتی آمیکو (ارس‌خودرودیزل) طی مراسمی به رونمایی از نسخه تیونینگ‎شده پیکاپ آسنا پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»،این پیکاپ‌ها درحال‌حاضر به‌صورت تک‌کابین و دوکابین عرضه می‌شوند و قرار است چهار تیپ دیگر از آن شامل دو تیپ اقتصادی برای بازار هدف سازمان‌ها و ارگان‌ها و دو تیپ دیگر با موتور قوی‌تر به بازار ارائه شود. همچنین آمیکو اقداماتی را به‌منظور صادرات این پیکاپ‌ها به کشورهای اروپایی ازجمله ایتالیا و سوئد انجام داده است. گروه صنعتی آمیکو از سال68 تاسیس شد و در شاخه‌های مختلفی فعالیت خود را ادامه داد. پایه اصلی فعالیت‌های این شرکت، صنعتی است و تاکنون توانسته‌ است حدود 9 فعالیت صنعتی را در رزومه خود به ثبت برساند. برخی از این فعالیت‌ها شامل تولید موتورسیکلت، محصولات سرمایشی، باتری، خودروهای عمدتا تجاری (سنگین‌ و نیمه‌سنگین) و محصولات مربوط به رنگ ساختمان هستند. در این مراسم که با حضور پیکاپ‌سواران، هیات‌های آفرود، کمیته برگزاری دودیفرانسیل، کاپراکلاب، مدیران و نمایندگان فروش و خدمات پس‌ازفروش آمیکو برگزار شد، رضا تقوی، قائم‌مقام ارس‌خودرودیزل به‌معرفی محصول و ارائه اهداف و برنامه‌های آتی شرکت پرداخت. جالب‎ترین قسمت این مراسم، تست قابلیت‎های آفرود آسنا و پیکاپ‎های رقیب آن درحضور مهمانان و نمایندگان رسانه‎ها بود که با سرآمدی آسنا نسبت‌به رقبا در بخش شیب‎رَوی روی غلتک همراه بود.
از ماندگاری در بازار تا صادرات

تقوی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص پیش‌بینی آینده این بازار گفت: با این که در بنگاه‌های اقتصادی برای ماندگاری، سود مدنظر قرار داده می‌شود اما آمیکو حداقل حاشیه سود را در این بخش در نظر گرفته تا این شرکت به حیات خود ادامه دهد. وی افزود: برای ما ماندن در بازار و برند آمیکو از حاشیه سود مهم‌تر است. کار با حداقل سود، سیاست آتی ما خواهد بود تا بتوانیم شرکت را زنده نگه داریم. وی ادامه داد: ماندگاری در بازار و افزایش رضایت مشتریان وفادار آمیکو برای ما در اولویت است و قصد داریم محیطی را برای خریداران آمیکو فراهم کنیم تا ذهن آن‌ها کمتر به سمت نوسانات قیمتی برود. تقوی درمورد برنامه‌های آمیکو برای صادرات پیکاپ نیز گفت:‌ آسنا تنها خودرویی است که استانداردهای 85گانه را پاس کرده که استانداردهای روز اروپاست. از این رو با شرکت‌های خصوصی سوئد و ایتالیا مذاکراتی داشته‌ایم و دو نمونه از این خودرو را هم به این کشورها فرستاده‌ایم. وی افزود: در حال اخذ استانداردهای این دو کشور هستیم و چنان‎چه این گواهی را دریافت کنیم، پیکاپ آمیکو را به این کشورها صادر خواهیم کرد. قائم‌مقام ارس خودرودیزل درخصوص گام‌های بعدی صادرات بیان کرد: به عنوان گام بعدی صادرات، کشورهای اسکاندیناوی و آلمان را مدنظر قرار داده‌ایم. هر چند برای بازارهای منطقه هم برنامه‌هایی داریم اما هدف اصلی ما صادرات خودرو به اروپاست که یک بدعت شناخته می‌شود.

سیاست‌های استراتژیک آمیکو

تقوی در زمینه اهداف استراتژیک شرکت آمیکو در سال‌های 97و98 گفت: براساس سیاست‌های استراتژیک تبیین‌شده برای آمیکو، تنوع سبد محصولات این شرکت را در برنامه قرار داده‌ایم. وی با بیان این‎که گروه صنعتی ارس‎خودرودیزل از زمان آغاز فعالیت خود در صنعت خودرو، تولید خودروهای تجاری سنگین اعم‌از کامیون و کشنده را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: تولید خودرو پیکاپ هم براساس همین سیاست‌ها اجرایی شده است. وی از توسعه خدمات پس از فروش آمیکو به‌عنوان یکی دیگر از سیاست‌های این گروه نام برد و گفت: خدمات پس از فروش یکی از مهم‌ترین سرویس‌ها و فاکتورهایی است که هر شرکت صنعتی مدنظر دارد و آمیکو نیز اهداف کمی و کیفی را برای توسعه این سرویس در نظر گرفته است. در این خصوص مواردی مانند کاهش انتظار مشتری برای تامین قطعه و افزایش کیفیت خدمات را در برنامه داریم. تقوی با بیان این‎که فضای رقابتی و انتظارات مشتری امروز با گذشته کاملا متفاوت است، ادامه داد: شبکه نمایندگی‌های فروش و خدمات به‌عنوان ابزار اجرایی، بازوی توانمند و ویترین ارائه محصولات به مشتری برای آمیکو به‌عنوان یک سیاست استراتژیک مهم است و برخورداری از یک شبکه قدرتمند، مشتری‌مدار و خصیصه‌های قابل رقابت برای آمیکو در اولویت قرار دارد. قائم‌مقام ارس‌خودرو دیزل با اشاره به این‎که این شرکت در سراسر کشور حدود 55 نمایندگی دارد، اظهار کرد: تمام نیروهای خود را برای رسیدن به اهداف برشمرده‌شده‌، بسیج کرده‌ایم؛ اهدافی که خروجی آن‌ها افزایش رضایت مشتریان ازحیث خدمات و قیمت‌ محصولات خواهد بود.

پیکاپ آمیکو در 6 تیپ تولید خواهد شد

قائم‌مقام ارس‌خودرودیزل با اشاره به این‌که پیکاپ آمیکو هم به‌دنبال هدف توسعه سبد محصولات تولید می‌شود، گفت: درحال‎حاضر شاهد تولید دو تیپ از این خودرو هستیم و 4 تیپ دیگر از این پیکاپ روی همین پلت‌فرم تولید خواهد شد. وی بیان کرد: هم‎اکنون دو تیپ دوکابین و تک‌کابین از این خودرو تولید می‌شود و قرار است دو تیپ دیگر نیز با موتور قوی‌تر و گیربکس‌ اتوماتیک و ویژگی‌های مجهزتر تولید شود که احتمالا در نیمه سه‌ماهه سوم سال روی خط تولید خواهد آمد. این پیکاپ‌ها از نظر مشخصات کاملا متفاوت هستند. همچنین دو تیپ ساده‌تر و اکونومی را برای سازمان‌های دولتی یعنی بازار هدفی که برخی امکانات را مدنظر ندارند، تولید خواهیم کرد. تقوی درخصوص حجم تولید پیکاپ‌ها بیان کرد: روزانه و در یک شیفت بین 45 تا 50دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و تیراژ متوسط تولید آن‌ها سالانه 5هزار دستگاه خواهد بود.

نوسان نرخ ارز، تاثیری روی قیمت‌ پیکاپ‌ها نداشته است
تقوی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر و تلاطم و تغییر در قیمت‌ها گفت: یکی از شرکت‌های نادری که نه‎تنها نسبت به تغییر قیمت‌ها اقدامی نکرده، بلکه آفرهای کاهش قیمت و تخفیفی هم روی محصولات خود داشته، شرکت آمیکو است. وی افزود: در این شرایط خاص که ارز دولتی برای خودرو حذف شده است، آمیکو برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداشته و رضایت مشتری را مدنظر قرار داده است. قائم‌مقام ارس‌خودرودیزل بیان کرد: هر شرکت در بازار هدف خود، اقشار مختلفی را در نظر می‌گیرد. ما هم در این راستا سه مدل را برای پیکاپ آمیکو درنظر گرفته‌ایم. وی به‌منظور معرفی این مدل‌ها اظهار کرد: در مدلی که با قدرت موتور بیشتری عرضه می‌شود، هم گیربکس AT و هم گیربکس دستی را در نظر گرفته‌ایم. این پیکاپ‌ها در مدل اکونومی نیز عرضه می‌شوند اما برخی از آپشن‌های آن حذف خواهند شد تا قیمت‌ها برای مشتریان سازمانی کاهش یابد. وی درخصوص قیمت‌گذاری محصول جدید آمیکو افزود: تیپ متوسط این خودرو با قیمت پاییز سال گذشته معادل 175میلیون‌تومان عرضه می‌شود که براساس دلار 4200تومانی تعیین شده است. به‌دلیل حذف ارز 4200تومانی برای خودروسازان متاسفانه احتمالا نمی‌توانیم با قیمت قبل ادامه دهیم. تقوی افزود: براساس دستورالعملی که از بانک مرکزی ابلاغ شده، ارز خودروسازی باید از بازار ثانویه تهیه شود. همین موضوع باعث می‌شود نتوانیم با همین قیمت‌ها به کار خود ادامه دهیم.

قیمت جدید و شرایط فروش

تقوی گفت: با شبیه‌سازی دلار اتاق بازرگانی، قیمت این خودرو به 400میلیون تومان رسیده است و چنانچه قطعات این خودرو را با قیمت بازار ثانویه وارد کنیم و 20درصد داخلی‌سازی آن را با قیمت‌های جدید قطعه‌سازان در نظر بگیریم، قیمت تمام‌شده این خودرو بین 350 تا 400میلیون‌تومان خواهد شد. تقوی درمورد شرایط فروش در نظرگرفته‌شده برای پیکاپ آمیکو گفت: ‌سوالات مهمی درخصوص قیمت‌ تمام‌شده محصول مطرح است. قطعا شرایط فروش تسهیلاتی را برای این محصولات مدنظر داریم و برای کسب رضایت خریداران آن را اجرایی خواهیم کرد. وی همچنین درخصوص شرایط فروش برای خریداران دولتی و سازمانی افزود: در این زمینه با لیزینگ‌های مختلف درحال رایزنی هستیم تا بتوانیم از منابع آن‌ها استفاده کنیم. تقوی تاثیر افزایش قیمت‌ها را روی بازار این خودرو ارزیابی کرد و گفت: این موضوع در تمام خودرسازان مطرح است و تنها مختص آمیکو نخواهد بود. در کشور ما شرایط رکود تورمی به‌وجود آمده؛ قیمت‌ها بالا و توان خرید مشتریان پایین است. وی افزود: شرایط کشور به‌گونه‌ای است که به تولیدات ساخت داخل نیاز داریم. قصد داریم علاوه‌بر این که شرکت را زنده نگه داریم، در تحریم امکانات خارجی، گوشه‌ای از نیاز کشور را هم برطرف کنیم. قائم‌مقام ارس‌خودرودیزل ادامه داد: ‌در این فرصت می‌توانیم برند را در بازار تقویت کنیم و برندی را عرضه کنیم که در شرایط تحریم و غیرتحریم کنار مشتریان قرار دارد.

حجم سالانه بازار پیکاپ ایران

تقوی درمورد دلیل انتخاب پیکاپ‌ برای توسعه سبد محصولات افزود: براساس مطالعات بازار، نگاه ویژه‌ای به پیکاپ‌ها داشته‌ایم چرا که این خودروها سالانه از تقاضای بازاری بین 12 تا 15 هزار دستگاه برخوردار هستند. به همین دلیل به این بازار وارد شدیم. وی افزود: پیکاپ تک‌ و دوکابین به عنوان یک خودروی استراتژیک در حمل‌ونقل از اهمیت بسیاری برخوردار است. قائم‌مقام ارس‌خودرودیزل درخصوص ویژگی‌های این پیکاپ اظهار کرد: پیکاپ آمیکو در تیپ متوسط خود از موتور 2400 سی‌سی بهره‌مند است که توانایی تولید 143‌اسب‌بخار و 220‌نیوتون‌متر گشتاور را دارد. وی ادامه داد: از ویژگی‌های این پیکاپ می‌توان به دوگانه‌سوز بودن موتور و پایه گازسوز بودن آن و قفل اتوماتیک مکانیکی هوشمند دیفرانسیل اشاره کرد که هیچ پیکاپ تولیدی در ایران از این ویژگی برخوردار نیست. تقوی بیان کرد: این پیکاپ در مقایسه با مدل‌های موجود در بازار از استاندارد آلایندگی یورو5 برخوردار بوده و تنها خودروی ساخت داخل است که استانداردهای 85گانه را پاس می‌کند. وی درخصوص رقبای این محصول گفت: رقیب این پیکاپ، مدل‌های تولید داخل نیستند. این پیکاپ در یک کلاس دیگر و به‌دنبال رسیدن به ویژگی‌های هایلوکس تویوتا و سبقت گرفتن از آن‌هاست. قائم‌مقام ارس‌خودرودیزل پیکاپ این شرکت را در برخی موارد برتر از هایلوکس ارزیابی کرد و گفت: پیکاپ آمیکو از لحاظ عملیاتی در برخی ویژگی‌ها از هایلوکس هم برتر است. طول اتاق بار پیکاپ آمیکو حدود 40‌سانتی‌متر در مقایسه با هایلوکس بزرگ‌تر است و کابین راننده آن نیز فضای بیشتری دارد. وی همچنین درخصوص دوگانه‌سوز بودن این پیکاپ‌ها گفت: تجربه بازار نشان داده دوگانه‌سوز بودن یک مزیت است. همواره بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح است و برای مشتریان یک دغدغه است. از آنجا که کشور ما از لحاظ برخورداری منابع گازی، دومین کشور دنیا شناخته می‌شود، بنابراین بحث CNG به عنوان یک مزیت مطرح است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر