شرایط ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود


بعد از عمل بینی چه مواردی را باید رعایت کرد و چه ممنوعیت‌هایی برای فرد وجود دارد؟‌ باتوجه به شایع‌بودنِ عمل جراحی بینی در ایران و هزینه‌های کم این عمل، روی آوردنِ ورزشکاران به این عملِ زیبایی چندان کم نبوده و روز به‌روز نیز در حال گسترش است. حال باتوجه به فراگیر بودنِ این عمل جراحی، این سؤال پیش می‌آید که آیا بعد از عمل بینی بدنسازان و...

بعد از عمل بینی چه مواردی را باید رعایت کرد و چه ممنوعیت‌هایی برای فرد وجود دارد؟‌ باتوجه به شایع‌بودنِ عمل جراحی بینی در ایران و هزینه‌های کم این عمل، روی آوردنِ ورزشکاران به این عملِ زیبایی چندان کم نبوده و روز به‌روز نیز در حال گسترش است. حال باتوجه به فراگیر بودنِ این عمل جراحی، این سؤال پیش می‌آید که آیا بعد از عمل بینی بدنسازان و ورزشکاران می‌توانند تمرینات حرفه‌ای‌شان را از سر بگیرند یا خیر؟ و اینکه چقدر باید استراحت داشته باشند تا نتیجه و ظاهر نهایی بینی‌شان تغییر نکند. در ادامه این مطلب، همه نکات مهم در رابطه با بعد از عمل بینی را در اختیارتان قرار خواهیم داد؛ همچنین بررسی می‌کنیم تا ببینیم که بعد از عمل بینی باید از چه ورزش‌هایی اجتناب کنید. با ما همراه شوید.

بعد از عمل بینی از چه ورزش‌هایی باید اجتناب کنم؟

۱ ورزش‌های هوازی

خوشبختانه حتی یک روز بعد از جراحی هم می‌توانید به پیاده‌روی بروید؛ پزشکان هم پیاده‌روی آرام بعد از عمل جراحی را توصیه می‌کنند. البته منظورمان پیاده‌روی کوتاه و در حد تحمل بیمار است. این کار از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری خواهد کرد، اما تمام طول هفته اول اجازه انجام فعالیت‌های هوازی مثل دویدن، جاگینگ و دوچرخه‌سواری را نخواهید داشت.

یادتان باشد که استخوان بینی‌تان نیاز به استراحت دارد و فقط اجازه انجام فعالیت‌های سبک مثل پیاده‌روی را خواهید داشت. از طرفی، ورزش ایروبیک و هوازی نیاز به اکسیژن بیشتری دارد که باتوجه به تورم و التهاباتِ داخل بینی بعد از عمل، امکان انجام چنین ورزش‌هایی برایتان غیرممکن و آسیب‌زا است.

۲ خم‌شدن

در هفته اول، هر ورزشی که نیاز به خم‌شدن دارد را فراموش کنید. حرکاتی مثل کرانچ، رساندنِ دست‌ها به پاها و وزنه‌زدن، از کارهای خطرناکی است که به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. حداقل باید یک هفته بعد از عمل بینی استراحت داشته باشید و هیچ‌گاه نباید وزنه‌ای بیشتر از ۲ کیلو را بلند کنید، یعنی حتی اگر مادر هستید، بلند و بغل‌کردنِ کودکتان هم به شما آسیب خواهد رساند.

با بلند کردنِ اجسام سنگین، به بدنتان فشار آمده و فرآیند ترمیم بینی‌تان بیشتر به تأخیر خواهد افتاد. همچنین رابطه جنسی را محدود کنید. در کل، کارهایی که شما را به نفس نفس می‌اندازد را کنار بگذارید؛ پس بهتر است یک هفته اول را به تنهایی بخوابید تا از اتفاقات احتمالی جلوگیری شود.

۳ ورزش شدتی

ترمیم استخوان بینی حداقل به ۶ هفته زمان نیاز دارد. بعد از هفته اول می‌توانید به‌سراغ ورزش‌های خیلی سبک بروید، ولی نباید مدت زمان آن طولانی‌تر از چند دقیقه باشد تا به بدنتان آسیبی نرسانید.

یادتان باشد که از انجام هرگونه ورزشی که ممکن است به بدنتان آسیبی برساند یا جسمی به صورتتان برخورد کند، باید خودداری کنید. البته دقت داشته باشید که برای انجام ورزش نباید زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرید؛ زیرا این کار باعث آفتاب‌سوختگی و تورم بیشتر پوست صورتتان خواهد شد.

شرایط ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود

نمودار هفته به هفته ورزش بعد از عمل بینی

یکی از پرسش‌های مداوم از کارشناسان ورزشی این است که چه مدت بعد از انجام عمل بینی می‌توانم ورزش کنم؟ پاسخ این پرسش، برای هر ورزشی، متفاوت است. برای دریافت پاسخ سؤالتان، نگاهی به تصویر بیندازید و ببینید که در هفته چندم عمل بینی‌تان هستید؛ در ادامه تصویر را به صورت هفته به هفته برایتان توضیح خواهیم داد.

نکته: در هر شرایطی بهتر است پاسخ این پرسش را از پزشک جراحتان بپرسید.

هفته اول

شرایط ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود

تصویر هفته اول،‌ بیانگر این است که مجوز انجام هیچ‌کدام از این فعالیت‌ها و ورزش‌ها را ندارید. در این مرحله، فقط اجازه انجام ورزش‌های سبک مثل پیاده‌روی، آن هم با سرعت آرام را دارید؛ به هیچ‌وجه نباید فشار خونتان بالا برود، زیرا این کار موجب تورم و تغییر فرم بینی‌تان خواهد شد.

هفته دوم

شرایط ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود

میزان فعالیت: ۰ تا ۲۵ درصد

اگر قبلاً بدنساز بوده‌اید، اکنون می‌توانید تمرینات قبلی‌تان را با شدت ۲۵ درصدی دنبال کنید. لازم است که تعداد تکرارها و سنگینیِ وزنه‌هایتان تنها ۲۵ درصد تمرینات قبلی‌تان باشد؛ از خم‌شدن در حین انجام تمرین، خودداری کنید؛ در این مرحله نباید تمرینات هوازی را انجام دهید. هفته سوم

شرایط ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود

میزان فعالیت: ۲۵ تا ۵۰ درصد

حالا می‌توانید شدت تمریناتتان را تا ۵۰ درصد برسانید. در این هفته اگر می‌خواهید به بدنتان آسیب نزنید، سنگینیِ وزنه‌ها و تکرارها باید تا ۵۰ درصد تمرینات قبلی‌تان باشد. هفته چهارم

شرایط ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود

میزان فعالیت: ۵۰ تا ۷۵ درصد

در این مرحله شدت تمریناتتان می‌تواند تا ۷۵ درصد برسد و وزنه‌ها و تکرارهایتان نیز نهایت باید ۷۵ درصد شدت قبلی را داشته باشد؛ در هفته سوم می‌توانید خم شوید؛ به هیچ‌وجه دویدن در هفته سوم را توصیه نمی‌کنیم. هفته پنجم

شرایط ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود

میزان فعالیت: ۷۵ تا ۱۰۰ درصد

حالا می‌توانید به سراغ وزنه‌هایی با سنگینیِ متوسط بروید و تکرارهایتان را به قبل از عمل جراحی برسانید؛ در هفته پنجم، انجام حرکات یوگا و خم‌شدن نیز بلامانع است. هفته ششم و بعدتر

یادتان باشد که ورزش شما باید با درجه تورم بینی‌تان هماهنگ باشد. ورزش سبک در هفته‌های اول باعث افزایش جریان خون و بهبود تورم بینی می‌شود، اما اگر بخواهید بیش‌ازحد به خودتان فشار بیاورید، احتمال افزایش تورم بینی وجود دارد. حداقل در شش ماه اول، به‌سراغ ورزش‌های تماسی و توپی نروید.

منبع

شرایط ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان