آموزش دودی کردن شیشه خودرو + تاریخچه شیشه خودرو


آموزش دودی کردن شیشه خودرو تقاضا برای دودی کردن شیشه خودرو در ایران افزایش یافته است . اوایل دودی کردن شیشه خودرو در ایران مشکل قانونی داشت ولی با وجود گرمای شدید قانون دودی کردن شیشه در ایران تغییر کرد و تا جایی که داخل خودرو کاملا مشخص باشد امکان دودی کردن وجود دارد. در ایران نباید شیشه دودی بالای 30 درصد...

آموزش دودی کردن شیشه خودرو + تاریخچه شیشه خودرو

آموزش دودی کردن شیشه خودرو

تقاضا برای دودی کردن شیشه خودرو در ایران افزایش یافته است . اوایل دودی کردن شیشه خودرو در ایران مشکل قانونی داشت ولی با وجود گرمای شدید قانون دودی کردن شیشه در ایران تغییر کرد و تا جایی که داخل خودرو کاملا مشخص باشد امکان دودی کردن وجود دارد. در ایران نباید شیشه دودی بالای 30 درصد باشد.

مزایای شیشه دودی خودرو:

امکان استفاده از ورچسب شیشه دودی UV دار

مقابله با نور شدید افتاب

خنک تر شدن داخل کابین خودرو

باعث افزایش زیبایی خودرو و اسپرت تر شدن خودرو

رانندگی بهتر در افتاب شدید تابستان

معایب شیشه دودی خودرو:

دید کمتر در رانندگی در شب

امکان خستگی چشم در بعضی از ورچسب های غیر استاندارد

آموزش دودی کردن شیشه خودرو

گروه خودرو تالاب: شیشه‌های‌ دودی، در واقع شیشه‌ پنجره‌های‌ خودرو است که به صورت فابریک در کارخانه، بعنوان یک آپشن و یا به صورت دستی ودر مراکز تیونینگ، رنگی می شوند. دودی کردن شیشه خودرو یکی از عمومی‌ترین تغییراتی است که صاحبان خودرو‌ها بر روی خودروشان اعمال میکنند.

شیشه دودی به دو شکل در خودرو‌ها دیده میشود؛ نوع اول که طبق معمول بعنوان یک آپشن اضافی برای خودرو‌ها قابل سفارش است، در واقع خود شیشه با استفاده از فناوری جدید رنگ‌آمیزی، تیره میشود.

سایت تالاب: این نوع شیشه‌های‌ دودی طبق معمول به نام شیشه دودی فابریک یا شیشه رفلکس شناخته میشوند. تعداد زیادی از شیشه‌های‌ رفلکس قرار داده شده در خودرو‌ها، با استفاده از مواد نانو کوتینگ رنگ‌آمیزی میشوند.

این مواد ضمن این که شیشه رابه اصطلاح دودی می کنند، باعث افزایش مقاومت ان در برابر ضربه و خط و خش می شوند؛ همچنین در خودرو‌های‌ جدید‌تر این مواد خاصیت دفع نور فرابنفش یا UV را دارند که از تابش این اشعه به پوست انسان و قطعات داخل خودرو جلوگیری میکنند.

آموزش دودی کردن شیشه خودرو + تاریخچه شیشه خودرو

نوع دوم دودی کردن شیشه ماشین، روشی است که شیشه‌ها دستی و خارج از استاندارد‌ها و معیار‌های‌ کارخانه رنگی شده‌اند. شیشه‌هایی که به صورت دستی دودی میشوند طبق معمول با استفاده از ورقه‌های‌ رنگی یا به اصطلاح طلق‌های‌ رنگی دودی می شوند. این طلق‌ها نیز انواع مختلفی دارند و طبق معمول در رنگ‌های‌ متفاوتی قابل استفاده هستند.

در اغلب موارد معیار دودی کردن شیشه خودرو در مراکز تیونینگ و خارج از کارخانه، قوانین پلیس در خصوص میزان رنگی بودن شیشه‌های‌ خودرو است. به گزارش تالاب بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران، در شیشه‌های‌ یک خودرو نباید بیشتر از ۳۰ درصد تراکم رنگ وجود داشته باشد و اگر شیشه‌ای بیشتر از این میزان دودی شده باشد مشمول تخلف دودی کردن شیشه می شود.

در واقع بر اساس قوانین منتشر شده در اغلب کشور‌های‌ جهان، شیشه‌ها تا حدی می توانند دودی یا رنگی باشند که داخل کابین خودرو قابل رویت باشد. به صورت کلی مزایای شیشه‌های‌ دودی بیشتری از معایب ان‌ها است؛ مخصوصا شیشه‌هایی که از ورود اشعه‌های‌ مضر به داخل خودرو جلوگیری میکنند.

آموزش دودی کردن شیشه خودرو + تاریخچه شیشه خودرو

نحوه دودی کردن شیشه اتومبیل

دودی کردن شیشه خودرو یک فرایند چند مرحله‌ای است و برای انجام دادن ان؛ به یکسری ابزار و وسایل نیاز پیدا خواهیم کرد. یکی از این وسایل، کاتر است که برای برش دادن فریم‌های‌ رنگی استفاده میشود، بهتر است دراین فرایند از کاتر‌های‌ کوچک که تیغه نازک دارند، استفاده شود.

لیسه دومین ابزاری است که به ان احتیاج داریم، یک لیسه پلاستیکی نازک میتواند در حرکت دادن آب در زیر طلق به ما کمک کند. همچنین در فرایند دودی کردن شیشه ماشین، به سشوار نیاز پیدا خواهیم کرد که البته پیشنهاد می کنیم از سشوار‌های‌ صنعتی دراین پروسه استفاده کنید.

در ابتدا شیشه رابه خوبی می‌شوییم، به صورتی که هیچ آلودگی یا لکه‌ای بر روی ان دیده نشود. پس از ان از یک محلول شوینده و آب استفاده می کنیم و از طریق آب‌پاش بر روی لایه بیرونی شیشه اسپری میکنیم.

طلق رنگی را روی شیشه خیس قرار داده و سپس قسمت‌های‌ اضافی دو شیشه رابا استفاده از کاتر از بین می بریم. دراین قسمت باید توجه کرد که در زمان بریدن طلق، حدود ۵ تا ۱۰ میلی متر از بالای طلق را باقی بگذاریم تا در زمان چسباندن ان بتوانیم از ان بعنوان اهرم نگه‌دارنده استفاده کنیم.

مرحله بعد نوبت به لیسه کشیدن می رسد؛ دراین مرحله از بالا شروع به لیسه کشیدن میکنیم تا تمام مایع زیر طلق به بیرون ریخته شود. دراین مرحله ضمن لیسه کشیدن باید از سشوار هم استفاده کنید تا سطح زیر طلق کاملا خشک شود.

سپس تمام لبه‌های‌ طلق رابا استفاده از کاتر با شیشه هم سطح کنید و چسب روی طلق رابه آرامی جدا کنید و با کاتر اضافی ان را ببرید. سطح داخلی شیشه خودرو خودرا با مایعی که درست کرده اید کاملا خیس کنید.

به آرامی طلق را از سمت چسبنده بر روی سطح داخلی شیشه قرار دهید و سپس با استفاده از لیسه و سشوار، تمام آب و هوای زیر طلق رابه بیرون هدایت کنید.

شیشه خودرو رابه پایین بیاورید و لبه بالایی طلق رابا کاتر، هم سطح با شیشه کنید. حالا شیشه خودرو شما دودی است و میتوانید این تکنیک‌را برای تمام شیشه‌های‌ دیگر خودرو استفاده کنید.

آموزش دودی کردن شیشه خودرو + تاریخچه شیشه خودرو

نکات مهم در مورد شیشه خودرو + تاریخچه شیشه خودرو

از اواخر سال ۱۹۴۰ میلادی، نخستین شیشه جلو از جنس شیشه فشرده تولید شد. این شیشه‌ها در تصادف به هزاران تکه ریز و درشت خرد میشدند و بهمین دلیل امروزه این نوع شیشه فقط در پنجره‌های‌ کناری خودرو مورد استفاده قرار میگیرد.

سرانجام شیشه‌های‌ جلوی ورقه‌ورقه که از لایه‌های‌ یک در بین از شیشه و پلی‌کربنات ساخته شده بود تولید شد. این شیشه‌ها ایمن بودند ودر ساخت آن ها از دو صفحه شیشه‌ای با یک لایه میانی از جنس پلی‌بوتیرال وینیل که در مقابل پارگی مقاوم ودر عین حال انعطاف‌پذیر است استفاده شده است.

دریک تصادف، لایه میانی، تکه‌های‌ شیشه را در جای خودش نگه می‌دارد و سبب می شود شیشه جلو ثابت بماند ودر نتیجه دید راننده حفظ شود. از آنجایی که این شیشه‌ خیلی سخت‌تر است بستن کمربندهای ایمنی لازم و ضروری است.

قبل از ژانویه ۱۹۸۳؛ استفاده از شیشه‌های‌ جلوی ورقه ‌ورقه بدلیل ایمنی، اجباری شد. بنابر این باید استانداردهایی در شیشه‌ها رعایت و مورد تایید قرار میگرفتند.

در حال حاضر برای بررسی میزان دید باقی مانده بعد از شکستن شیشه جلو، مقاومت در برابر برخورد سر راننده و سرنشینان خودرو، مقاومت در برابر تغییرات محیط شامل درجه حرارت، رطوبت و همچنین مواد شیمیایی و پاک‌کننده، بازدهی نوری، میزان عبور نور و تغییر شکل یا انعکاس اشیاء هنگامیکه از پشت شیشه جلو دیده می شوند، آزمایش‌های‌ استانداردی روی شیشه‌های‌ جلو انجام می شود.

حتما می دانید که اگر شیشه جلو در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد باعث مردود شدن خودروی شما در معاینه فنی خودرو خواهد شد.

شکستگی شیشه خودرو به چهار نوع شامل شکستگی ستاره‌ای، موجی، نیم‌موجی و موجی و ستاره‌ای تقسیم می شود.

اگر شکستگی‌ها در محدوده دید راننده باشد، قطری بیش از ۱۵ میلیمتر داشته باشد، یا اگر بیش از ۲ شکستگی‌ وجود داشته باشد، باید حتما شیشه جلوی خودرویتان را تعویض کنید و اینکار تنها باید توسط افراد ماهر انجام شود.

همچنین بازسازی شیشه جلو در واقع یک صرفه‌جویی برای شما و شرکت بیمه‌کننده شماست چرا که هزینه بازسازی کمتر از هزینه تعویض شیشه جلو است.

روش بازسازی ساده، سریع و موثر است؛ دراین روش با استفاده از یک ابزار مخصوص یک رزین شیمیایی به داخل شکستگی تزریق میشود. سپس این رزین با استفاده از یک لامپ ماورای بنفش سفت شده ودر نهایت منطقه شکستگی با استفاده از یک چسب مخصوص پرداخت میشود.

آموزش دودی کردن شیشه خودرو + تاریخچه شیشه خودرو

بعد از عمل بازسازی، چیزی که باقی می ماند اثری کاملا آشکار از شکستگی است. بعد از یک‌بار بازسازی، شیشه جلو ولی مانند یک شیشه نو استحکام دارد. این عملیات یک ساعت طول می کشد.

باید بدانید که یک درصد قیمت خودرو، قیمت شیشه‌های‌ ان است. شیشه در صنعت خودروسازی از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است. درواقع صنعت شیشه بدلیل ظرافت و حساسیت ان یکی از صنایع خاص کشور است؛ چرا که ذات این صنعت اهمیت کیفیت و ایمنی را در بر می گیرد.

شیشه جلوی خودرو های امروزی از نوع شیشه‌های‌ لامینیت است. دراین شیشه‌ها یک فیلم پلاستیکی به نام P.V.B وجوددارد که به وسیله دو لایه شیشه در طرفین احاطه شده است اما شیشه‌های‌ جانبی و عقب که طبق معمول با نام «Toughened» شناخته می شوند، پس از شکل‌دهی و برشکاری‌های‌ لازم تا دمای ۷۰۰ – ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم و سپس به سرعت سرد میشوند. این عمل موجب استحکام سطحی شیشه می شود.

در شیشه‌های‌ جلو لایه P.V.B هنگام وارد شدن یک نیروی خارجی‌؛ خرده شیشه‌ها را در جای خود نگه می‌دارد و از پراکنده شدن آن ها و ایجاد جراحت برای سرنشینان خودرو یا پرتاب شدن سرنشینان به خارج جلوگیری می کند.

از خواص دیگر ان‌ میتوان به کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا‌؛ جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش تا ۹۵ درصد و قابلیت ترمیم هنگام ترک‌خوردگی، اشاره کرد. شیشه‌های‌ جانبی و عقب نیز با توجه به استحکام ایجاد شده در آن ها، هنگام شکستن به ذرات کوچک و بدون لبه‌های‌ تیز و برنده تبدیل میشوند که به سرنشینان آسیب نمی زند؛ البته در شیشه‌های‌ عقبی نیز گاهی از لایه P.V.B برای افزایش ایمنی استفاده می شود.

خط ‌های‌ شیشه ‌های‌ عقب، نقش گرمکن دارند و از یخ‌زدگی شیشه جلوگیری میکنند. همچنین موجب از بین بردن آب و تمیزشوندگی بهتر و رفع شبنم و گردو‌غبار میشوند.

برای پیشگیری از تابش نور خورشید به صورت و چشم‌های‌ راننده و پیشگیری از تابش نورهای خیره‌کننده، قسمت بالایی P.V.B شیشه‌های‌ جلوی خودرو را رنگی می کنند. اینکار نه تنها باعث آسیب‌رساندن به چشم‌های‌ راننده نمی شود بلکه به پیشگیری از آسیب کمک می کند. رنگ کردن قسمت بالایی شیشه جلو به هیچ‌وجه مشکلی در دید راننده هنگام رانندگی در شب ایجاد نمی کند.

آموزش دودی کردن شیشه خودرو + تاریخچه شیشه خودرو

شیشه‌های‌ رفلکس برای تمام ماشین‌ها اعم از سواری عادی‌؛ رالی‌ و تشریفات سیاسی قابل استفاده است. از مزایای ان افزایش جلوه و زیبایی خودرو‌؛ پیشگیری از ورود نورهای خیره‌کننده خورشید در روز و نور خودرو های مقابل در شب است. این شیشه‌ها در موارد خاص از دیده شدن داخل خودرو به دلایل امنیتی پیش گیری می کنند.

گاهی عده ای از رانندگان اقدام به دودی کردن شیشه‌های‌ خودرو می کنند. اگر دودی کردن شیشه با پوشش‌های‌ مدرن صورت گیرد، بلامانع است‌. طبق معمول در پوشش‌های‌ مدرن بعلت به‌کارگیری گونه‌های‌ جاذب اشعه فرابنفش در ساختار شیشه‌ها، از ورود این اشعه مضر که بدلیل داشتن فرکانس بالا دارای انرژی زیادی است‌؛ پیشگیری میشود و قطعات داخلی خودرو از رنگ‌پریدگی و ترک‌خوردگی مصون می مانند.

اما از نظر ایمنی بدلیل کاهش دید راننده نسبت به طرفین و همچنین کاهش قدرت تصمیم‌گیری در موارد خاص انجام اینکار مورد تایید نیست و توصیه نمیشود.

هنگام خرید شیشه، ضمن درنظر گرفتن شکل و ابعاد هندسی باید ضریب ایمنی و سلامت شیشه «توجه به نشان استاندارد» را رعایت و دقت کرد شیشه دارای دانه‌های‌ مزاحم دید «حباب»‌؛ برآمدگی و خطوط روی سطوح داخلی و خارجی نباشد.

شیشه یکی از قسمت های مهم خودرو که تاثیر زیادی در رانندگی و ایمنی خودرو دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز