موثرترین روشهای تحریک هورمون شادی


موثرترین روشهای تحریک هورمون شادی

تحریک هورمون هایی که سبب ایجاد احساسات خوب در شما هستند، روش مناسبی برای مقابله با مشکلات و ایجاد احساس خوب و مثبت است. شاد زیستن بر روی آدم ها تاثیرگذار است. با ما همراه باشید تا از هورمون شادی را بیشتر بدانیم. نبض ما -بسیاری از شما احتمالا زمانی که خوشحال هستید متوجه شده […] نوشته موثرترین روشهای تحریک هورمون شادی اولین...

تحریک هورمون هایی که سبب ایجاد احساسات خوب در شما هستند، روش مناسبی برای مقابله با مشکلات و ایجاد احساس خوب و مثبت است. شاد زیستن بر روی آدم ها تاثیرگذار است. با ما همراه باشید تا از هورمون شادی را بیشتر بدانیم.

نبض ما -بسیاری از شما احتمالا زمانی که خوشحال هستید متوجه شده اید که نوعی تغییر در شکل ظاهری و یا حتی ضربان قلب شما ایجاد می شود. در حقیقت باید گفت که، عامل این نوع احساسات، فرآیندهای بیوشیمیایی و افزایش هورمون شادی است. مهم ترین آن ها اندورفین، دوپامین و سروتونین است.

عوامل درونی در بدن انسان سبب بروز این حالات مانند خوشحالی، غم یا افسردگی می شوند که از عوامل خارجی و تاثیر گذار بر رفتار انسان، مجزا هستند. هورمون های اندورفین، دوپامین و سروتونین، همه از هورمون هایی هستند که تاثیر زیادی در خلق و خو و احساسات فرد دارند.

موثرترین روشهای تحریک هورمون شادی

تاثیر دوپامین بر بهبود عملکرد هورمون شادی

بیست دقیقه تحرک و فعالیت کافی است تا سطح دوپامین در بدن شما افزایش پیدا کند. با این حال در ورزش هایی که فعالیت شما در آن بیشتر است، مغز شما تنها پس از چند دقیقه، شروع به آزاد کردن دوپامین می کند. این فرمان باعث می شود شما هشدار بیشتری دریافت کرده و قدرت تمرکز خود را بهبود بخشید.

زمانی که خوشحال هستید همین روند صورت می گیرد و هر چه شادتر باشید، دوپامین بیشتری آزاد خواهد شد. دوپامین، دلیل اصلی احساسات خوب شما در همه فعالیت ها به خصوص فعالیت های ورزشی است.

زمانی که شما در حالت عادی هستید، سطح دوپامین کاهش می یابد و در این زمان، سطح سروتونین افزایش می یابد. سروتونین هورمونی برای تعادل دوپامین است و در دیگر موارد هم، در تنظیم چرخه خواب و بیداری و دمای بدن دخالت دارد.

سروتونین علاوه بر احساس رضایت و شادی، اشتها را کنترل می کند و حساسیت نسبت به درد را کاهش می دهد. به طور کلی می توان گفت که سروتونین، به عنوان هورمون مداخله کننده برای احساسات خوب و هورمون شادی آور شناخته شده است، زیرا انتشار آن منجر به احساس رضایت درونی می شود.

موثرترین روشهای تحریک هورمون شادی

تاثیر دراز مدت هورمون شادی در بدن

تأثیر هورمون هایی که سبب احساس شادی می شوند، نه تنها در همان لحظه مشخص می شود، بلکه در جریان تلاش فیزیکی واقعی، مغز تنها دوپامین و سروتونین را در مناطق خاص آزاد می کند.

اما اگر به طور منظم ورزش کنید، غلظت هورمون در بسیاری از مناطق مغز به طور مداوم رشد می کند. بهبودی پایدار تمرکز و افزایش هورمون شادی و رضایت پس از آن، تاثیرات بسیار مطلوبی دارد. تمرینات کوتاه هم حتی در بلند مدت، به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول کمک می کند، بنابراین، مقاومت شما در رابطه با استرس افزایش می یابد.

با هر نوع حس شادی و خوشحالی، هورمون شادی آزاد شده و اعتماد به نفس شما گام به گام افزایش می یابد و این به نوبه خود، شما را به سوی عملکرد برتر سوق می دهد.

بنابراین شما نه تنها احساسات خوب خود را افزایش می دهید، بلکه خوش بینانه تر، با اعتماد به نفس، راضی، قدرتمند و شادتر خواهید بود.

عوامل کاهش هورمون شادی و نشاط

برآورد شده است که 10 تا 15 درصد جمعیت عمومی در طول عمر خود، دچار احساسات غم و افسردگی می شوند و سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است که 5 درصد مردان و 9 درصد زنان در هر سال، اختلال افسردگی را تجربه می کنند. عوامل بسیاری می توانند سبب کاهش هورمون شادی و افزایش هورمون غم و افسردگی شوند.

برخی از این عوامل عبارتند از:

ژنتیک و محیط زندگی

برخی از محققان عنوان می کنند که عامل ژنتیک می تواند تاثیر زیادی بر بروز غم و افسردگی فرد داشته باشد. اما با این حال، مطالعات زیادی باید در مورد تایید این موضوع صورت گیرد. بیشتر محققان معتقدند که والدینی که سابقه بیماری افسردگی دارند، می توانند عامل خطر برای افسردگی فرد باشند.

عدم تعادل شیمیایی مغز

اعتقاد بر این است که افسردگی ممکن است ناشی از عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی باشد که در حالات خلقی دخیل هستند.

مطالب پیشنهادی

جلسه اول خواستگاری چی بپوشم؟

در اولین جلسه خواستگاری چه سوالاتی بپرسیم؟

روشهای جذب و متقاعد کردن دیگران

بیایید یک روز بد را تجربه کنیم

انتقال دهنده های عصبی، مواد شیمیایی هستند که به مناطق مختلف مغز کمک می کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

در صورتی که برخی از انتقال دهنده های عصبی از بین بروند، ممکن است منجر به علائمی شود که به عنوان افسردگی بالینی شناخته شده است.

موثرترین روشهای تحریک هورمون شادی

اختلال هورمون های زنانه

بر طبق آمار می توان گفت که زنان به طور گسترده ای، دوبرابر مردان از افسردگی رنج می برند. به این ترتیب، بروز اختلالات افسردگی در طول عادات ماهانه و یا باروری زنان با آزاد سازی هورمون ها ارتباط مستقیمی دارد و از عوامل خطرساز هورمونی هستند.

زنان در جوانی بیشتر در معرض اختلالات افسردگی بوده و پس از گذشت یائسگی، این احساسات کاهش می یابد.

اختلال ریتم فصلی بدن

اختلال ریتم بدن، نوعی افسردگی و اختلال عاطفی فصلی است (که به طور کلی به عنوان اختلال افسردگی با الگوی فصلی شناخته می شود) که به علت اختلال در ریتم طبیعی روزانه بدن ایجاد می شود.

در این اختلال، نور می تواند در این ریتم تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال، در طول روزهای کوتاه زمستان، زمانی که افراد مدت زمان محدودی را در خارج از منزل می گذرانند، این ریتم ممکن است مختل شود.

افرادی که در هوای سردسیر زندگی می کنند یعنی جایی که روزهای آن کوتاه است، ممکن است در معرض این خطر بیشتر باشند.

تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین ها

یک رژیم غذایی ضعیف و نامناسب می تواند به چندین روش در بروز غم و افسردگی تاثیر گذار باشد. می توان گفت که در حقیقت، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی باعث ایجاد علائم افسردگی می شود.

برخی مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی با کمبود اسیدهای چرب امگا 3 و یا با نسبت ناپایدار امگا 6 به امگا 3 ، با افزایش میزان افسردگی مرتبط هستند. علاوه بر این، رژیم های غذایی با قند زیاد هم ممکن است سبب بروز علائم افسردگی شود.

موثرترین روشهای تحریک هورمون شادی

بیماری و مشکلات سلامت جسمی

ذهن و بدن هر دو با هم در ارتباط هستند. اگر شما در معرض مشکلات جسمی باشید، ممکن است تغییراتی در سلامت روان شما هم ایجاد شود.

در واقع، بیماری ها و مشکلات جسمی به دو دلیل با افسردگی مرتبط هستند. که این دو عامل، یکی استرس و دیگری همان بیماری مزمن است که ممکن است موجب افسردگی شدید در فرد شود.

علاوه بر این، بیماری های خاصی نظیر اختلالات تیروئید، بیماری آدیسون و بیماری کبد هم می توانند باعث بروز علائم غم و افسردگی شوند.

این عوامل و دیگر عوامل مشابه می توانند سبب آزاد سازی هورمون غم و ناراحتی به جای هورمون شادی شده و به این ترتیب، فرد احساس غم، غصه و افسردگی را تجربه می کند.

نبض ما – مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:verywellmind.com

موثرترین روشهای تحریک هورمون شادی
5 (100%) 1 رای


سیسمونی برنامه رژیم لاغری ایمپلنت لابیاپلاستی کاشت مو پروتز سینه لیزر موهای زائد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت روان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر