کوچر بیرکار خورشیدی که به صفحه‌های اجتماعی تابید


تا همین چند روز پیش، کسی با نامش آشنا نبود، طی دو هفته اخیر نامش آنچنان بر سر زبان‌ها افتاد که در مدتی کوتاه مانند خورشید تمامی شبکه‌های اجتماعی را نورانی کرد، خبرها حاکی از آن بود که "کوچربیرکار" افتخار علمی دیگری برای ایرانی‌ها در سطح تمام دنیا رقم زده است.

"کوچر بیرکار" ریاضیدان ایرانی‌تبار و استاد دانشگاه کمبریج توانست به‌عنوان دومین ایرانی، جایزه "فیلدز"، مهم‌ترین جایزه جهان در حوزه ریاضیات را از آن خود کند، جایزه‌ای که پیش از بیرکار، مرحومه مریم میرزاخانی به‌عنوان نخستین زن و اولین ایرانی موفق به دریافتش شده بود.

«فریدون درخشانی» در سال 1357 در روستای «نی» شهر مریوان به ‌دنیا آمد و در همان روستا دوران مدرسه‌ را گذراند و پس از آن موفق شد به دانشگاه تهران راه یابد و دوره‌ کارشناسی خود را در گرایش ریاضیات دانشگاه تهران بگذراند.

برای رسیدن به آرمان‌هایش و به منظور شرکت در المپیاد ریاضی جهان در سال 79 به انگلیس می‌رود و در همانجا ماندگار می‌شود.

فریدون درخشانی در زمینه ریاضیات طی چند سال اخیر افتخارات زیادی داشته و به همین دلیل به عنوان یکی از کاندیداهای جایزه نوبل ریاضی (فیلدز)، انتخاب و برگزیده شد.

شاهو درخشانی برادر کوچر بیرکار، (فریدون درخشانی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره خصوصیات اخلاقی و روحیات برادر بزرگ‌ترش میگوید: کاک فریدون از همان دوران کودکی و نوجوانی آدمی مستقل و متکی به خود بود.

شاهو درخشانی ادامه می‌دهد: چون از کاک فریدون کوچک‌تر است زیاد به خصوصیات دوران کودکی وی اشرافیت ندارد اما با استناد به حرف‌های پدرش، وی را نوجوانی آرام که بیشتر سرش به درس و کتابش مشغول است توصیف می‌کند.

وی ادامه می‌دهد، در کلاس پنجم ابتدایی استعدادش در ریاضی کشف شد و همانند سایر هم ولایتی‌هایش دوران راهنمایی و دبیرستان را به سختی و با بی‌امکاناتی در روستای "نی" و سایر روستاهای اطراف در مریوان گذرانده است.

حرف قابل توصیفی برای وضعیت معیشت و اقتصاد خانواده اش نداشت و می‌گوید: پدرم کشاورز بود و مادرم خانه‌دار، کاک فریدون در سال 57 و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به دنیا آمد و دوران کودکی و تحصیل خود را در این زمان علی‌رغم مشکلات زیاد به پایان رساند و هیچ چیز نتوانست جلودار تحصیلش شود.

وی می گوید: برادرم عاشق دانشگاه تهران بود. آن زمان قبول شدن در دانشگاه تهران سخت بود کوچر خیلی تلاش کرد و سرانجام در همان دانشگاه و در رشته ریاضی قبول شد.

شاهو ادامه می‌دهد، فریدون درخشانی در سال 79 پس از کسب رتبه اول المپیاد ریاضی در ایران و برای شرکت در المپیاد جهانی از کشور خارج و برخلاف میل خانواده در همانجا ماندگار شد.

در ادامه زندگی در انگلیس، نامش را به «کوچر بیرکار» به معنی مهاجر متفکر تغییر داد، همسرش اهل کشور تایلند و دارای پسری چهار ساله به نام «زانکو» است.

شاهو در ادامه گریزی به خوشحالی مادر و خانواده و اهالی روستا و کل مردم ایران به خاطر دریافت این جایزه بزرگ که زمانی رویایی برای کوچر بود می‌زند و می‌گوید: علی‌رغم این همه خوشحالی و افتخار آفرینی برای ایران، تاکنون هیچ مقام دولتی در کشور و حتی در کردستان و مریوان برای تبریک با آنها تماس نگرفته و هیچ استقبال و پیشوازی از سوی هیچ ارگانی نشده است.

شاهو می‌گوید: شرایط و امکانات در کشور برای کوچر و آرزوهایش مهیا نبود و نیست، چرا که می‌خواست به استادی بزرگ در دنیا تبدیل شود، اکنون هم برای ادامه نمی‌تواند به کشور برگردد چرا که معتقد است که در ایران نهایتا می‌تواند یک استاد دانشگاه باشد و این با آرمانهایش همخوانی ندارد.

شنیده شده بود که مدال کوچر به سرقت رفته و کام همه را تلخ کرده است، شاهو در این باره اظهار می‌کند: مدالش را در همان روز اهدا و در سالن مراسم به سرقت برده‌اند، اما طی مراسمی دوباره در ریودوژانیرو برزیل این مدال به وی اهدا شده است.

به گزارش ایسنا، «فیلدز» جایزه معتبر بین‌المللی است که هر چهار سال یک بار به نخبگان ریاضی اعطا می‌شود، چهار سال پیش نیز یک ایرانی دیگر به نام پروفسور فقید مریم میرزاخانی موفق شده بود به عنوان نخستین زن جهان این جایزه را از آن خود کند.

گفت‌وگو از فرانک کیانپور، خبرنگار ایسنا منطقه کردستان

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان