فرسودگی 70 درصد ناوگان اتوبوسرانی تا پایان 1400


هم اکنون آمارهای شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران حکایت از آن دارد که روزانه 4.5 میلیون مسافر جابه جا می‌شوند که از…

فرسودگی 70 درصد ناوگان اتوبوسرانی تا پایان 1400

خرید فیلتر دوده یا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی؟

فرسودگی 70 درصد ناوگان اتوبوسرانی تا پایان ۱۴۰۰
سیناپرس: هم اکنون آمارهای شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران حکایت از آن دارد که روزانه 4.5 میلیون مسافر جابه جا می‌شوند که از این رقم سهم اتوبوس های تندرو و 2.5 میلیون نفر و سهم اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز روزانه 2 میلیون نفر است.

در واقع می توان گفت که بعد از شبکه حمل و نقلی مترو، ناوگان اتوبوسرانی بیشترین حجم جابه جایی مسافر را برعهده دارد. با توجه به گستردگی خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی اما در دوره جدید مدیریت شهری تهران به ویژه در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری به جای اینکه برنامه ریزی اصولی در زمینه نوسازی این بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران باشند، بیشتر به دنبال استفاده از ارز دولتی برای خرید فیلترهای جذب دوده هستند.

تاکنون به صورت پایلوت 50 فیلتر جذب دوده روی اتوبوس های شهر تهران نصب شده است و آنطور که پور سید آقایی، معاون ترافیک شهرداری تهران عنوان کرده قرار است تا روی 700 دستگاه اتوبوس BRT نیز این فیلترها را نصب کنند اما نوسانات ارزی باعث شده تا قیمت تمام شده این تجهیزات برای شهرداری تهران گران تمام شود.

تا قبل از شروع نوسانات ارزی قیمت تمام شده یک فیلتر جذب دوده برای شهرداری تهران 60 میلیون تومان آب می خورد و اکنون با افزایش قیمت دلار این هزینه به مراتب بالاتر رفته است.

آنطور که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید؛ 3000 دستگاه خودرو دیزلی در شبکه اتوبوسرانی تهران فعال است که مجموعا مسبب انتشار 11 درصد از ذرات معلق هستند.

فرسودگی بیش از ۷۰درصد ناوگان اتوبوسرانی تا پایان ۱۴۰۰

مرضیه حصاری، مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۶هزار اتوبوس فرسوده و ۱۱۰هزار تاکسی فرسوده در کل کشور داریم، گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۰ ، ۱۹هزار اتوبوس فرسوده داشته باشیم. یعنی در حال حاضر ۲۴هزار اتوبوس داریم که تا آخر ۱۴۰۰ حدود ۸۰ درصد آن به سن فرسودگی می رسند. البته در طرح نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۰ این تعداد اتوبوس فرسوده نیز نوسازی شوند.

به گفته وی، شهرداری‌ها موظفند براساس اعتباراتی که شورای شهر اختصاص می‌دهد اقدامات لازم را انجام دهند.اما متاسفانه در بعضی شهرها اولویت با حمل ونقل عمومی نیست و بیشتر به زیرساخت‌ها یا ساخت معابر و تقاطع‌ها توجه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که طرح نصب فیلتر دوده بر اتوبوس‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار کرد: نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها در دستور کار دولت است و ما نیز به عنوان دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا نیز شرکت کردیم و پیگیر آن هستیم اما در خصوص روش اجرایی آن اختلافاتی وجود دارد. از طرفی شهرداری تهران ۳سال پیش نصب فیلتر دوده را آغاز کرده است که در حال پایش نتایج آن هستیم. زیرا استفاده از فیلتر دوده بدون بهره‌گیری از سامانه پایشی فایده ندارد و وقتی فیلتری بر روی اتوبوس نصب می شود باید مرتبا دمای موتور اتوبوس بررسی شود تا آسیبی به موتور نرسد. به همین سبب قصد داریم نتایج اقدامات شهرداری را بررسی کنیم تا مشکلات را استخراج کرده وهزینه‌ها را کاهش دهیم.

بهانه تراشی وزارت کشور برای اجرای قانون نصب فیلتر دوده

وحید حسینی، دبیر کار گروه آلودگی هوا ضمن انتقاد شدید از وزارت کشور به دلیل عدم اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی اظهار کرد: بر اساس مصوبه سال ۹۳ هیات وزیران کلیه اتوبوس‌های عمومی کلان شهرها باید به فیلتر دوده مجهزشوند اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نشده است. برخی معتقدند که باید به جای نصب فیلتر دوده، نوسازی اتوبوس‌ها را مد نظر قرار دهیم اما واقعیت آن است که با شرایط اقتصادی کنونی دستیابی به نوسازی کلیه اتوبوس‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد بنابراین اگر اتوبوس‌ها مجهز به فیلتر دوده نشوند، سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه اجازه تردد به آن‌ها نخواهد داد.

مدیر عامل شرک کنترل کیفیت هوا با اشاره به عملکرد مختلف دستگاه‌های اجرایی درمورد مصوبات کاهش آلودگی هوا بیان کرد: برخی از دستگاه‌ها برای انجام وظایف و تکالیف خود هیچ کاری نکرده‌اند و برخی هم اقداماتی را انجام داده بودند. چندین کمیته تخصصی در کارگروه ملی آلودگی هوا برای پیگیری مصوبات تشکیل شد که نتایج این کمیته‌ها در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوا مطرح و در صورت تصویب ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به این که در شرایط حاضر علاوه بر هشت کلان شهر در ۱۶۰ جایگاه دیگر سوخت دیزل یورو ۴ تولید می‌شود، اظهارکرد: دستیابی به این امر بسیار دشوار بود و به‌طور قطع برای وزارت نفت مشکلاتی ایجاد کرد چون بر اساس این طرح باید سوخت دیزل از طریق کامیون به مناطق مختلف کشور منتقل شود. نکته مثبت آن است که در شرایط حاضر کلیه خودروهای دیزلی مجهز به فیلتر دوده به سوخت با کیفیت دسترسی دارند.

حسینی همچنین ضمن انتقاد از خودروسازان در مورد اجرا نکردن طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده اظهارکرد: متاسفانه نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دلیل عدم همکاری خودروها سازها قفل شده است البته شرایط اقتصادی در این وضعیت تاثیرگذار است. واضح است که در شهر تهران ۱۷ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد همچنین حدود ۷۰ هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور تردد دارد که متاسفانه به دلیل همکاری نکردن خودروسازها طرح نوسازی تاکسی‌ها اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به برخورد سلیقه‌ای برخی دستگاه‌ها در اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا گفت: برای مثال وزارت کشور ملزم به تجهیز ناوگان دیزلی عمومی به فیلتر دوده شده است اما متاسفانه بعد از پنج سال اعلام می‌کند که نقد کارشناسی به این مصوبه دارد، در حالی که اگر ایراد کارشناسی به مصوبه داشتند باید در زمان تصویب اعلام می‌کردند بنابراین اعتراض به قانون فیلتر دوده بعد از چهار سال صرفا یک بهانه‌تراشی است.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا در ادامه در مورد نحوه پایش عملکرد فیلترهای دوده نصب شده روی خودروهای دیزلی گفت: از ابتدای سال ۹۶ با وزارت صنعت مکاتبه کردیم تا بتوانیم در دوره گارانتی فیلترها را کنترل کنیم البته اگر این خودروها به معاینه فنی برسند حتما نحوه معاینه فنی آنها با خودروهایی که فیلتر دوده ندارند، متفاوت خواهد بود.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی یا خرید فیلتر جذب دوده؟

محمد علی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: متاسفانه در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به شدت با مشکل نقدینگی روبه روست به همین دلیل اگر قرار است تا هزینه هنگفتی را صرف خرید فیلتر جدب دوده کنیم، اما نتوانیم در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران قدمی برداریم، به هیچ عنوان کار به صرفه و عاقلانه ای نخواهد بود.

وی افزود: این موضوع در حال حاضر محل مناقشه بین شهرداری تهران و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران است. این در حالی است که تاکنون نیز رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران چندین مکاتبه با شهرداری تهران در این رابطه داشته و از وی خواسته تا جمع بندی این موضوع از سوی کارشناسان کمیسیون حمل و نقل شورا موضوع خرید فیلترهای جذب دوده مسکوت بماند.

وی بیان کرد: اما هنوز پیگیری های وزارت کشور جهت اجرایی کردن این مصوبه نیز به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که اگر شهرداری تهران برنامه ای با هدف نوسازی ناوگان اتوبوس های فرسوده نداشته باشد؛ هیچ اتفاقی در این زمینه روی نخواهد داد.

وی تاکید کرد: عملا تا زمانی که نوسازی اتوبوس های پایتخت از سوی وزارت کشور به نتیجه نرسد، همچنان اتوبوس های شهر تهران فرسوده باقی خواهند ماند و به تعداد آنها نیز اضافه می شود.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: با توجه به اینکه در حوزه اتوبوسرانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران وظایف زیادی را برعهده دارد، اما متاسفانه می بینیم که معاون مربوطه تنها به دنبال حل مساله خرید فیلتر جذب دوده است و وقتی را برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت نوسازی اتوبوس های شهری نگذاشته است چرا که این تلقی را دارند که وزارت کشور متولی تامین ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران است و شهرداری پایتخت نباید به این مساله ورود داشته باشد.

کرونی با تاکید بر اینکه تمامی این مسایل دست به دست هم داده تا شهرداری تهران ورود به موضوع نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران را جدی نگیرد، افزود: معاونت مربوطه بر این باور است شرکت های خصوصی که وظیفه خدمات رسانی به شهروندان را برعهده دارند، باید به مساله نوسازی اتوبوس های خصوصی ورود کنند و شهرداری تنها باید به فکر نوسازی سامانه اتوبوس های تندرو باشد. در حالی که این تلقی نیز اشتباه است.

به گفته وی، اگر شرکت های خصوصی وظیفه نوسازی ناوگان تحت پوشش خود را برعهده دارند؛ اما چرا معاونت مربوطه و در جموع شهرداری تهران از بخش خصوصی با هدف نوسازی ناوگان حمایت نمی کند؟

گزارش: فرزانه صدقی

#roydadhaye_mohem.iosSlider .slider .item{ height: 450px !important; } #roydadhaye_mohem{ height: 450px !important; }
فرسودگی 70 درصد ناوگان اتوبوسرانی تا پایان 1400
لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس