سکوت ملاها و روشنفکران در قبال اظهارات رولا غنی


سکوت ملاهاى سنتى و روشنفکران پشتون در قبال اظهارات رولا احمدزى! اغلب دیده شده که با طرح موضوعات درون دینى نظیر بحث مضمون ثقافت اسلامى از سوى مجاهدى سرشناس و قلم بدست، حفیظ منصور و یا ابراز نظرى در مورد احادیث پیامبر گرامى اسلام از سوى جوان مؤمن و...

سکوت ملاهاى سنتى و روشنفکران پشتون در قبال اظهارات رولا احمدزى!

اغلب دیده شده که با طرح موضوعات درون دینى نظیر بحث مضمون ثقافت اسلامى از سوى مجاهدى سرشناس و قلم بدست، حفیظ منصور و یا ابراز نظرى در مورد احادیث پیامبر گرامى اسلام از سوى جوان مؤمن و دانش آموخته ى اسلامیات مهران موحد، فرزند یکى از علماى جید و متبحر کشور، چه غایله و غوغایى از سوى کسانى که از اسلام جز ریش و عمامه چیزى بیش ندارند، به پا شده، رگ گردن بسیارى از ریاکارانى که از دین دوکان پر رونق درست نموده اند، پندیده و چه تهدید هایى صورت نگرفته.

کجا هستند این تیکه داران اسلام، که امروز مسیحى زاده ى اجنبى بر تارک ارگ و گُرده ى شان تکیه زده و ادعا مى کند که هنوز مردم در قید دین است و با دموکراسى فاصله دارند و زنان مسلمان را بردگان نوین خطاب مى کند. در کدام پستو ها و پسخانه ها پوسیده اید و در کدام حجره ها سر در گریبان جُبن و حقارت فرو برده اید که پاسخ دهید. شاید نگران جیره و مستمرى ماهوار تان هستید که از شوهرش بدست مى آورید؟

همین ترتیب هراز گاهى که نقدى بر تروریستان طالب و تمامیت خواهان قبیله گرا مطرح میشود، فشار خون و نبض بسیارى از روشنفکران پشتون بالا مى رود و فریاد، پشتون ستیزى سر مى دهند. و ادعا مى کنند که وحدت ملى از هم مى پاشد.

چقدر از وجدان و انصاف بهره دارید که اجنبى زاده ى لبنانى، به هموطنان تاجیک، ازبیک، هزاره و سایر اقلیت هاى کشور تان توهین و دهنکجى مى کند و آنها را فاقد ظرفیت حکومتدارى و محروم از حق زعامت مى داند و خاموش اید. آیا جزو این است که حرف دل تان را بیان نموده؟ آیا سکوت تان بمعناى موافقت نیست؟ حد اقل من یکى، احدى از روشنفکران علنى پشتون و نه هم آنهایى که چهره در نقاب کاذب و دروغین چپگرایى، دموکرات بودن و یا شعار امت مسلمه پنهان نموده اند اما در اصل چنین تفوق طلبى ها و برترى جویى هاى قومى در دل شان چنگ مى زند. اعتراض و نقدى در مورد اظهارات کدبانوى آشپزخانه ارگ نشنیدم.

آیا وحدت ملى با سردارى شما و خوارى دیگران تأمین میشود. آیا شما حق دارید بهمه توهین کنید و امتیازات را به نفع خود مصادره کنید و دیگران دم نزنند و از اصالت، حیثیت، کرامت انسانى و شعاع وجودى خود دفاع ننمایند؟

محمد عارف منصوری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نصف شدن بیت‌کوین چیست و آیا مهم است؟