آیا می دانید آنتی بیوتیک سفیکسیم در چه مواردی کاربرد دارد؟ سفیکسیم یک داروی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های مختلفی که در اثر باکتری بوجود می آیند، تجویز می شود. دسته عفونت هایی که این دارو در درمان آنها موثر است شامل عفونت گوش، عفونت قفسه سینه مانند برونشیت، سینوزیت و عفونت های دستگاه ادراری می باشد. سفیکسیم همچنین می تواند برای درمان گونوره STI استفاده شود. با این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام با ما همراه باشید تا به بررسی عوارض، کاربرد، تداخلات دارویی و نحوه مصرف این دارو در کودکان، بزرگسالان، دوران بارداری و شیردهی بپردازیم.

سفیکسیم چگونه کار می کند؟

این دارو، یک نوع آنتی بیوتیک به نام سفالوسپورین است. این دارو با دخالت در تشکیل دیواره سلولی باکتری عمل می کند. این دارو باعث مختل شدن پیوستگی دیواره سلولی باکتری شده و باعث ایجاد حفره هایی در دیواره های سلولی می شود. در نتیجه این کار باعث می شود که باکتری دچار عفونت شود.

همچنین یک آنتی بیوتیک گسترده می باشد، به این معنی که انواع مختلفی از باکتری ها را می کشد.
برای اطمینان از این که باکتری ها باعث بروز عفونت در بدن شما شده اند ، ممکن است یک نمونه بافتی مانند نمونه مخاط گلو یا نمونه ای از ادرار یا خلط گرفته شود.

سفیکسیم ( Cefixime ) +نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی

اشکال دارویی سفیکسیم

سوسپانسیون قرص 200 و 400 میلی گرمی کپسول 200 و 400 میلی گرمی ساشه

نحوه مصرف این آنتی بیوتیک

دوز مصرفی این دارو و اینکه چه مدت باید آن را مصرف کنید به نوع عفونت، سن و عملکرد کلیه های شما بستگی دارد. در مصرف این دارو، همیشه از دستورالعمل های دکتر خود پیروی کنید.

اما دوز مصرفی این دارو معمولا یک یا دو بار در روز و به مدت 7 تا 14 روز می باشد. می توان آن را به همراه غذا و یا بدون غذا مصرف کرد. سعی کنید فاصله مصرف را حفظ کنید. برای درمان گونوره فقط یکبار در روز به مصرف آن نیاز خواهید داشت.

اگر فراموش کردید که در یک نوبت، این آنتی بیوتیک را مصرف کنید، به محض آن که یادتان آمد، آن را مصرف کنید، مگر آنکه تقریبا زمان دوز بعدی شما فرا رسیده باشد. در این مورد صبر کنید تا زمان نوبت مصرف دارویتان فرا برسد و سپس آن را میل کنید. هرگز دوز مصرفی نوبت بعدی را دو برابر نکنید.

همانطور که در مورد تمام آنتی بیوتیک ها صادق است، دوره تجویزی آن را نیز باید به پایان برسانید، حتی اگر احساس می کنید بهتر شده اید یا عفونت از بین رفته است ولی باید درمان خود را کامل کنید. متوقف کردن دوره، احتمال بازگشت مجدد عفونت را افزایش می دهد و باکتری ها به آنتی بیوتیک مقاوم می شوند.

سفیکسیم ( Cefixime ) +نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی

چه کسانی نمی توانند داروی سفیکسیم را مصرف کند؟

این دارو برای افراد زیر مناسب نیست:

نوزادان زیر شش ماه. افرادی که قبلا واکنش آلرژیک به آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین یا سفالوسپورین از خود نشان داده اند. اگر چنین آلرژی تا به حال داشته اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. افرادی که به هر داروی دیگری حساسیت دارند. افراد مبتلا به نارسایی کلیه امکان دارد که دوز کمتری از این دارو برایشان تجویز شود و یا تحت نظارت بیشتری درمان شوند.

مصرف این دارو در بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید یا به کودک خود شیر می دهید، قبل از اینکه شروع به درمان با این آنتی بیوتیک کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر این دارو در دوران بارداری مورد استفاده قرار نگیرد، بهتر است، اما اگر پزشک تشخیص دهد که برای درمان عفونتتان حتما باید این دارو را مصرف کنید، زیر نظر پزشک اشکالی ندارد.

اگر در دوران بارداری تان، فقط یک دوره از این آنتی بیوتیک استفاده می کنید، مشکلی پیش نمی آید. این دارو به مقدار خیلی کمی به شیر مادر نفوذ می کند و بعید به نظر می رسد که این مقدار کم، برای کودکتان ضرر داشته باشد.

با این حال اگر شما نیاز به مصرف دوز ویژه یا طولانی مدت از این دارو داشته باشید، ممکن است پزشکتان توصیه کند که از داروی دیگری استفاده کنید.

عوارض جانبی سفیکسیم چیست؟

عوارض احتمالی داروها، می توانند به روش های مختلفی، شما را تحت تاثیر قرار دهند. موارد زیر برخی از عوارض جانبی شناخته شده است که با مصرف این داروی آنتی بیوتیک، ممکن است بروز کند. این عوارض ممکن است فقط برای بعضی از افراد ایجاد شوند و برای تمام اشخاص رخ نمی دهد.

سفیکسیم ( Cefixime ) +نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی

عوارض جانبی رایج (بین 1 در 10 و یا حتی 1 در 100 نفر) اسهال رشد بیش از حد مخمر کاندیدا که ممکن است عفونت هایی مانند برفک را ایجاد کند. در صورتی که فکر می کنید که هر گونه عفونت جدیدی را هنگام مصرف این دارو تجربه می کنید، به پزشک یا داروساز خود مراجعه کنید. سایر عوارض جانبی احتمالی احساس ضعف و ناتوانی زیاد استفراغ سوء هاضمه درد شکم باد معده سردرد سرماخوردگی بثورات پوستی، خارش. اگر بثورات را تجربه کردید، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید التهاب روده (کولیت): در این مورد به اسهال خونی شدیدی مبتلا خواهید شد. مشکلات کبدی: اگر احساس کردید که پوستتان زرد شده است، به پزشک مراجعه کنید. مشکلات خونی: اگر کبودی ناگهانی، گلودرد، تب و یا عفونت بیشتری رخ دهد، به پزشک خود اطلاع دهید. التهاب کبد یا کلیه

آیا می توانم داروهای دیگر را با این دارو مصرف کنم؟

قبل از مصرف این دارو، اگر هر دارویی مصرف کرده اید، از جمله داروهایی که بدون نسخه هستند و داروهای گیاهی خریداری شده، به پزشک یا داروساز خود بگویید. همچنین، قبل از مصرف هر داروی جدید، در طول دوره درمان با این نوع آنتی بیوتیک، از نظر تداخل دارویی با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سفیکسیم با هر کدام از داروهای زیر تداخل دارد:

وارفارین: ممکن است زمان لخته شدن خون را افزایش دهد کاربامازپین: افزایش عوارض کاربامازپین نفیدیپین: افزایش اثرات نفیدیپین پروبنسید: باعث افزایش غلظت سفیکسیم در خون می شود سالیسیلات ها: باعث کاهش جذب این آنتی بیوتیک می شود

تاثیر سفیکسیم بر آزمایشات

این دارو اگر حین تست گلوکز ادرار و آزمایش کتون ادرار مصرف شود، نتایج آنها را مثبت کاذب می کند.

سفیکسیم ( Cefixime ) +نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی

مصرف این دارو با داروهای مسکن

اگر شما نیاز دارید به همراه مصرف این دارو، از داروهای مسکن نیز استفاده کنید بهتر است از Paracetamol یا همان پاراستامول استفاده کنید. پزشکان معمولا داروی مسکن ایبوپروفن را با این دارو تجویز می کنید و عملکرد آنها با هم قابل قبول بوده و تداخل دارویی ندارند، اما اگر دچار مشکلات کلیوی شدید با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

حقایق کلیدی درباره سفیکسیم

مصرف این آنتی بیوتیک برای بزرگسالان، کودکان و زنان حامله بدون مشکل است. اگر شما تا کنون به یکی از آنتی بیوتیک های پنی سیلین یا سفالوسپورین، حساسیت و آلرژی داشته اید، نباید این دارو را مصرف کنید. سوپراکس یک نام تجاری برای این دارو، است. معمولا یک یا دو بار در روز برای درمان عفونت استفاده می شود. همیشه سعی کنید دوره مصرفتان را کامل کنید. شایعترین عوارض جانبی این دارو اسهال می باشد. اگر در در اثر مصرف این دارو به اسهالی شدید و مداوم دچار شدید که حاوی خون و یا مخاط بود، در اسرع وقت به دکتر مراجعه کنید.

نحوه نگهداری این دارو

اگر از شربت آن استفاده می کنید، پس از آماده کردن سوسپانسیون، تنها می توانید تا 10 – 14 روز آن را نگه دارید و مصرف کنید. پس از این مدت باید آن را دور بریزید.

اطلاعات دارویی در وبسایت دکتر سلام فقط برای مقاصد آموزشی ارائه می شوند و برای مشاوره، تشخیص و درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. اگر در مورد سلامتی خود نگرانی یا سوالی دارید، باید همیشه با یک پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. اگر در مورد این مقاله نظر یا سوالی دارید، حتما از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

بیشتر بدانید:

لوراتادین ( Loratadine ) چیست؟ عوارض + نحوه مصرف سیپروهپتادین ( Cyproheptadine ) + عوارض و نحوه مصرف گاباپنتین چیست؟ بررسی عوارض و نحوه مصرف آمی تریپتیلین + کلردیازپوکساید ؛ عوارض و نحوه مصرف