آشنایی با مگس‌های ریز و راه‌های مبارزه با آن‌ها


مگس‌ها گونه‌های مختلفی دارند که مزاحمت هرکدام از این گونه‌ها در نوع خود خاص است. شما هم به‌احتمال‌زیاد تاکنون با گونه‌های مختلفی از مگس‌ها برخورد داشته‌اید. بین تمام این‌ گونه‌ها نوعی خاص از مگس را می‌شناسیم که شباهت‌های زیادی با مگس میوه دارد، اما این مگس‌ها چشم‌های قرمزرنگ ندارند و همانند مگس میوه به سرکه و میو‌ها تمایلی نشان نمی‌دهند. با...

آشنایی با مگس‌های ریز و راه‌های مبارزه با آن‌ها

مگس‌ها گونه‌های مختلفی دارند که مزاحمت هرکدام از این گونه‌ها در نوع خود خاص است. شما هم به‌احتمال‌زیاد تاکنون با گونه‌های مختلفی از مگس‌ها برخورد داشته‌اید. بین تمام این‌ گونه‌ها نوعی خاص از مگس را می‌شناسیم که شباهت‌های زیادی با مگس میوه دارد، اما این مگس‌ها چشم‌های قرمزرنگ ندارند و همانند مگس میوه به سرکه و میو‌ها تمایلی نشان نمی‌دهند. با روزچین همراه باشید و برای آشناییِ بیشتر با مگس‌های ریز این مطلب را بخوانید.

مگس‌های ریز

این مگس‌ها در تعداد بسیار زیاد به منزل هجوم می‌آورند و ابعادی حدود ۲ تا نهایتاً ۳ میلی‌متر دارند. مگس‌های ریز و کوچک به رنگ مشکی هستند و زمانی که پرواز نمی‌کنند بال‌هایشان در حالت روی‌هم‌افتاده قرار می‌گیرد. این مگس‌ها جذب نور و پنجره می‌شوند و از داخل ریزترین منافذ در و پنجره راه خود را به منزل باز می‌کنند.

آشنایی با مگس‌های ریز و راه‌های مبارزه با آن‌ها

15 منبع غذایی فوق‌العاده برای کاهش سطح کلسترول خون

راز سلامتی و کم کردن از چربی خون در این موادغذایی خارق‌العاده نهفته است. برای داشتن بدنی سالم و تندرست این کتابچه الکترونیکی را دانلود کنید. کافی است نشانی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید تا بلافاصله این کتاب ارزشمند را مجانی برای شما بفرستیم

دانلود مجانی

حشره‌کش‌های الکتریکی به‌خوبی از خجالت این مگس‌های مزاحم بر می‌آیند، اما بازهم گاهی‌اوقات تعداد این مگس‌های کوچک و موذی به اندازه‌ای‌ست که حتی حشره‌کش‌های الکتریکی نیز در کشتن آن‌ها ناکارآمد عمل می‌کنند.

باتوجه‌به اینکه این مگس‌های ریز و کوچک دردسرهای زیادی برای انسان‌ها درست می‌کنند، در ادامه قصد داریم به گونه‌های مختلف مگس‌های بسیار کوچک اشاره کنیم.

مگس‌ میوه، مگس راه‌آب و مگس گوژ‌پشت

مگس میوه و مگس راه‌آب (drain fly) و مگس گوژ‌پشت (phorid fly) را می‌توان از گونه‌های مگس‌های بسیار کوچک دانست که راه خود را به منازل پیدا کرده‌اند.

ازآنجایی‌که این مگس‌ها جثه بسیار کوچکی دارند تشخیص و شناسایی آن‌ها از یکدیگر کار دشواری‌ست و فقط با توجه به رفتار این‌گونه‌ از مگس‌های کوچک می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد. در این بین خوشبختانه تشخیص مگس میوه بسیار ساده است و همان‌گونه که از نام این مگس پیداست به‌راحتی جذب میوه‌ها می‌شود. درنتیجه اگر در منزل با مگس‌های بسیار کوچکی روبه‌رو شدید که جذب میوه‌ها می‌شوند بدانید که با مگس میوه سروکار دارید. اما تشخیص مگس راه‌آب و مگس‌ گوژ‌پشت به این راحتی‌ها نیست.

با این حساب حین مواجهه با مگس‌های بسیار کوچک در منزل به برآمدگی پشتشان توجه کنید. برآمدگی پشت این مگس‌ها از نژاد آن‌ها که مگس گوژپشت است حکایت دارد. مگس‌های گوژپشت با سرعت‌ زیاد و با حرکات غیرموزون در هوا پرواز می‌کنند.

مگس‌های گوژ‌پشت از راه لوله‌های آب، منافذ باریک و در و پنجره وارد منزل می‌شوند و به این راحتی‌ها نمی‌توان از شر آن‌ها خلاص شد. مگس‌های گوژ‌پشت از مواد غذایی فاسد تغذیه می‌کنند و به‌همین‌دلیل جذب میوه‌های سالم نمی‌شوند. این مگس‌ها حتی از لوله‌های فاضلاب راه خود را به منزل پیدا می‌کنند و درنتیجه احتمال زیادی وجود دارد که حضور مگس‌های گوژ‌پشت از نشت لوله‌کشی‌های منزل حکایت داشته باشد. نگهداری مواد غذایی فاسد در منزل و اطراف خانه نیز یکی دیگر از راه‌های نفوذ مگس‌های گوژ‌پشت به خانه است.

شناسایی مگس‌های گوژ‌پشت

همان‌گونه که اشاره کردیم با یکی از ریزترین گونه‌های مگس‌ها طرف هستیم. این مگس‌ها در قسمت پشتشان برآمدگی کوچکی دارند و به‌همین‌دلیل به مگس‌ گوژ‌پشت معروف هستند، اما ازآنجایی‌که جثه مگس‌های گو‌ژپشت بسیار کوچک است به‌راحتی نمی‌توان آن‌‌ها را شناسایی کرد.

مگس‌های گوژ‌پشت علاقه زیادی به راه‌رفتن دارند و به‌همین‌دلیل احتمال زیادی وجود دارد که زیر پای افراد منزل له شوند. این مگس‌ها به موادغذایی فاسد علاقه دارند و لاشه حیواناتی که در حال فاسدشدن هستند را به گیاهان و سایر موادغذایی فاسد ترجیح می‌دهند. از این لحاظ می‌توان مگس‌های گوژ‌پشت را با لاشخورها مقایسه کرد؛ این‌ها به‌شدت به لاشۀ موش‌های مرده علاقه‌مندند.

مگس‌های گوژ‌پشت در کنار تغذیه از لاشه جانوران، روی لاشه آن‌ها تخمگذاری و زاد و ولد نیز می‌کنند. به‌این‌ترتیب پیشنهاد می‌کنیم اگر در منزل موش مشاهده کردید برای ازبین‌بردن این حیوان از داروی مرگ‌‌موش استفاده نکنید، چراکه موش طعمه را می‌خورد و در جایی نامعلوم از منزل بر اثر مسمومیت جان می‌دهد. درنتیجه از محل مرگ این حیوان باخبر نمی‌شوید و لاشه موش پس از مدتی مگس‌های گوژ‌پشت را به خود جذب می‌کند. جنازه موش در کنار جذب مگس‌های گوژ‌پشت سایر حشره‌های مزاحم را نیز جذب می‌کند. بنابراین، به‌جای داروی مرگ‌‌موش، از تله‌موش استفاده کنید تا لاشه موش‌ها را پس از به‌دام‌انداختن از محیط منزل دور نگه دارید.

ازبین‌بردن مگس گوژ‌پشت

همان‌گونه که ابتدا اشاره کردیم، به این راحتی‌ها نمی‌توان از شر مگس‌های گوژ‌پشت خلاص شد. این مگس‌ها به‌سرعت زاد و ولد می‌کنند و بهتر است به‌جای نابودی آن‌ها به‌سراغ نابودکردن منبعی بروید که این مگس‌ها جذب آن شده‌اند.

بنابراین برای ازبین‌بردن مگس گوژ‌پشت تمامی قسمت‌های منزل را به‌دنبال لاشه جانوران بگردید و آن‌ها را پیدا کنید. با دورکردن این لاشه‌ها، مگس‌های گوژ‌پشت نیز منبعی برای تغذیه پیدا نمی‌کنند و منزل شما را ترک خواهند کرد.

اگر بنا به هر دلیلی موفق نشدید منبعی که مگس‌های گوژ‌پشت از آن تغذیه می‌کنند را پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم لوله‌های آب و فاضلاب منزلتان را برای جلوگیری از ورود این حشره‌های موذی بررسی نمایید. استفاده از اسپری‌های حشره‌کش و حشره‌کش‌های الکتریکی نیز یکی دیگر از روش‌های ازبین‌بردن مگس‌های گوژ‌پشت است.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه جالبی برای ازبین‌بردن مگس‌های گوژ‌پشت دارید، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان تجربه‌های مفید خود قرار دهید.

منبع

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
آشنایی با مگس‌های ریز و راه‌های مبارزه با آن‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!