آیا با قرص اسهال آشنایی دارید؟ بروز اسهال و ادامه داشتن آن می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین بهتر است سریعا با کمک داروها و روش های خانگی، آن را درمان کرد تا از هدر رفتن آب بدن پیشگیری شود. داروهای زیادی هستند که برای درمان اسهال و کاهش علائم دل پیچه و دل درد ناشی از آن مورد استفاده قرا می گیرند. معمولا بیشتر این داروها، برای درمان سندروم روده تحریک پذیر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام همراه باشید تا به بررسی چند قرص اسهال بپردازیم.

در این مقاله به بررسی قرص اسهال های زیر می پردازیم

دیفنوکسیلات دی سیکلومین بیسموت ساب سیترات بلادونا پی بی لوپرامید هیوسین اکتراوتاید

قرص اسهال چیست ؟ + راهنمایی کامل

قرص اسهال دیفنوکسیلات

اولین دارویی که می خواهیم به بررسی آن بپردازیم دیفنوکسیلات است. این دارو در کنترل علائم اسهال حاد و مزمن مفید می باشد. از موارد کاربرد دیگر آن، درمان کولیت اولسرز خفیف و مزمن است.

ویژگی های اصلی دیفنوکسیلات ضد درد تسکین سرفه رفع مشکلات تنفسی درمان اسهال بیهوشی مکانیسم اثر دیفنوکسیلات

این دارو که نوعی ترکیب اپیوئیدی به حساب می آید، حرکات دودی روده را مهار کرده و باعث کاهش اسهال و درد شکم می شود.

عوارض قرص اسهال دیفنوکسیلات خشک شدن دهان گر گرفتگی و افزایش دمای بدن تاری دید یبوست خواب آلودگی و کاهش هوشیاری بی اشتهایی خارش پوست مشکلات تنفسی تشنج بروز مشکلاتی در دفع ادرار بروز تاول های عفونی روی پوست نا توانی جنسی ایجاد تیک های عصبی

دی سیکلومین

ازداروهای دیگری به در درمان اسهال مورد استفاده قرار می گیرد، دی سیکلومین می باشد. این دارو نه تنها علائم اسهال را کاهش می دهد بلکه دل پیچه را نیز درمان می کند. یکی از موارد کاربرد این دارو، کنترل و کاهش دردهای شکمی در بیماری سندروم روده تحریک پذیر می باشد. دل درد ناشی از این بیماری در اثر گرفتگی عضلات روده بوجود می آید. دی سیکلومین را می توانید بدون نسخه پزشک نیز تهیه کنید. همچنین در درمان کولیک شیرخواران بالای 6 ماه نیز از این دارو استفاده می شود. به دلیل اینکه این دارو دارای کمی خاصیت بی حس کنندگی است، بعضی از پزشکان برای درمان سرطان روده، آن را تجویز می کنند.

قرص اسهال چیست ؟ + راهنمایی کامل

نحوه مصرف دی سیکلومین

دی سیکلومین را به شکل شربت، قرص و آمپول در داروخانه ها یافت. دوز مصرفی معمول این دارو به صورت زیر می باشد:

یک قرص 10 میلی گرمی – سه بار در شبانه روز 5 سی سی شربت – سه بار در شبانه روز

می توانید این دارو را به همراه غذا نیز مصرف کنید. به یاد داشته باشید که این دارو را حتما با یک لیوان پر آب، میل کنید.

عوارض جانبی قرص اسهال دی سیکلومین خشکی دهان سرگیجه تاری دید یبوست احتباس ادرار کاهش یا افزایش ضربان قلب کهیر و آلرژی

قرص اسهال بیسموت ساب سیترات

این دارو در درمان اسهال مسافرتی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای دیگر آن این است که باعث کاهش علائم زخم معده و زخم های درون روده می شود. عفونت های گوارشی هلیکوباکتر پیلوری را مورد درمان قرار داده و به دلیل دارا بودن خاصیت ضدمیکروبی، میکروب های دستگاه گوارش را از بین می برد. اسید معده را میتوان با این دارو تا حدی خنثی کرد.

قرص اسهال چیست ؟ + راهنمایی کامل

نحوه مصرف این دارو

دوز مصرفی این دارو بر اساس سن و شدت بیماری باید توسط پزشک متخصص تعیین شود ولی دوز مصرفی معمول این دارو در بزرگسالان به شکل زیر می باشد:

دو قرص – 2 بار در روز

یا

1 قرص – 4 بار در روز

طول درمان به مدت 28 روز می باشد.

لازم به ذکر است که این دارو را نباید در کودکان استفاده شود.

عوارض جانبی تیره شدن زبان سیاه شدن مدفوع تهوع استفراغ

قرص اسهال بلادونا پی بی

موارد کاربرد این دارو درمان اسپاسم کولون درمان اسهال درمان سندروم روده تحریک پذیر درمان زخم های گوارشی به همراه داروهای دیگر کاهش حرکات معده و روده کاهش اسید معده رفع گرفتگی عضلات

نحوه مصرف قرص اسهال بلادونا پی بی

شما می توانید این دارو را به شکا شربت، قرص و کپسول در داروخانه ها پیدا کنید. دوز مصرفی باید توسط پزشک یا داروساز تعیین شود ولی معمولا به صورت 12 ساعتی یا هر 8 ساعت یکبار مصرف می شود.

یکی از نقاط منفی این دارو، ایجاد وابستگی و اعتیاد است. سعی کنید زیاد از این دارو استفاده نکنید.

اگر از داروهای ضد اسید معده هم استفاده می کنید، حتما 1 ساعت فاصله بین این دو دارو بیندازید.

عوارض بلادونا پی بی خشکی دهان افزایش حساسیت چشم به نور گیجی بی قراری تاری دید یبوست سرگیجه عصبانیت غیر طبیعی قرمز شدن پوست احساس درد در چشم ها ضربان قلب بالا لکه های قرمز پوستی بروز مشکل در دفع ادرار گرمازدگی

لوپرامید

لوپرامید باعث کاهش علائم اسهال می شود و بنابراین تعداد دفعات دفع مدفوع را کاهش می دهد.

قرص اسهال چیست ؟ + راهنمایی کامل

نحوه استفاده لوپرامید

در کنار مصرف این دارو باید مایع حاوی نمک و الکترولیت را نیز دریافت کنید.

این دارو تنها زیر نظر پزشک می تواند برای درمان اسهال در کودکان استفاده شود و حتما با یک لیوان کامل آب، خورده شود.

دوز مصرفی این دارو

کودکان 9-12 ساله:

دوز اولیه 2-4 میلی گرم (1-2 قرص) در روز است. حداکثر دوز روزانه 10 میلی گرم (5 قرص 2 میلی گرمی) است.

کودکان 4-8 ساله:

دوز معمول 2 میلی گرم یک بار در روز است. حداکثر دوز روزانه 4 میلی گرم است. احتیاطات لازم در مصرف این دارو در صورتیکه داروهای دیگری نیز مصرف می کنید به پزشک خود بگویید اگر بیماری مزمن دارید اگر اختلال متابولیک دارید اجتناب از مصرف این دارو در شرایط زیر حساسیت به این دارو یبوست ایدز بیماری روده التهابی آسیب کبدی در کودکان زیر 4 سال

در صورت احساس سرگیجه یا خواب آلودگی، از رانندگی یا استفاده از ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری دارد اجتناب کنید.

استفاده از لوپرامید در دوران بارداری و شیردهی

از مصرف این دارو در حاملگی و شیردهی اجتناب شود. این دارو را می توان در دوران بارداری استفاده کرد، تنها درصورتی که مزایای این دارو برای مادر بیشتر از خطر برای جنین باشد، البته از نظر پزشک معالج.

اثرات جانبی قرص اسهال لوپرامید

لوپرامید می تواند اثرات جانبی زیر را بروز دهد:

گرفتگی شکمی حالت تهوع استفراغ سوء هاضمه یبوست بثورات پوستی خارشپوست تنگی نفس

‎‎قرص اسهال هیوسین

هیوسین هم یک داروی ضد اسپاسم می باشد که باعث کاهش علائم اسهال و دل پیچه می گردد. در درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرد که باعث کاهش گرفتگی عضلات روده می شود. همچنین باعث کاهش نفخ می گردد. یکی از موارد کاربرد این دارو، کاهش درد شکم در دوران قاعدگی خانم ها است. زیرا باعث شل شدن عضلات صاف در ناحیه شکمی می شود.

قرص اسهال چیست ؟ + راهنمایی کامل

‎نحوه مصرف هیوسین

دوز مصرفی این دارو معمولا هر 8 ساعت در شبانه روز می باشد که باید 1 قرص مصرف گردد. حتما با یک لیوان پر از آب مصرف شود. فرقی ندارد که این دارو را با معده خالی مصرف می کنید یا به همراه غذا.

‎عوارض جانبی هیوسین‎ خشکی دهان ‎خشکی پوست و تعریق بیش از حد ‎ایجاد خارش پوست و لکه های قرمز بر روی پوست حالت تهوع بروز مشکلاتی در ادرار کردن

اکتراوتاید

از این دارو نیز برای درمان اسهال استفاده می شود. در مواردی که اسهال به شدت آبکی است، معمولا این دارو تجویز می شود. همچنین باعث کاهش علائم دل درد و دل پیچه ناشی از اسهال می گردد.

قرص اسهال چیست ؟ + راهنمایی کامل

عوارض جانبی گیجی خستگی، سر درد سبکی سر آریتمی برادی کاردی تاری دید احساس ناراحتی یا درد در ناحیه شکم یبوست اسهال سوء جذب چربی نفخ سنگ صفراوی مدفوع شل تهوع استفراغ تکرار ادرار عفونت مجاری ادراری هایپر گلایسمی هاپو گلایسمی هایپو تیروئیدی مهار ترشح هورمون رشد و پپتید های گاستروانتروهپات درد کمر درد مفاصل آلوپسی ادم گرگرفتگی کهیر دوز مصرفی این دارو در بزرگسالان برای این قرص اسهال

تزریق 100 تا 500 میکروگرم – سه بار در روز

دوز مصرفی این دارو در بزرگسالان برای درمان سندروم روده تحریک پذیر تزریق 100 میکروگرم – یکبار در روز

یا

تزریق 125 میکروگرم – دو بار در روز

اطلاعات دارویی در وبسایت دکتر سلام فقط برای مقاصد آموزشی ارائه می شوند و برای مشاوره، تشخیص و درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. اگر در مورد سلامتی خود نگرانی یا سوالی دارید، باید همیشه با یک پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

بیشتر بدانید:

لوراتادین ( Loratadine ) چیست؟ عوارض + نحوه مصرف سیپروهپتادین ( Cyproheptadine ) + عوارض و نحوه مصرف گاباپنتین چیست؟ بررسی عوارض و نحوه مصرف آمی تریپتیلین + کلردیازپوکساید ؛ عوارض و نحوه مصرف