طرز تهیه عدس پلو با سویا به 2 روش


طرز تهیه عدس پلو با سویا به 2 روش

عدس پلو با سویا یک غذای رژیمی محسوب می‌شود و برای گیاه‌خواران مناسب است. در ترکیب این پلو می‌توان از موادی نظیر سیب زمینی و کشمش استفاده کرد و به این ترتیب بر ارزش غذایی آن افزود و یک طعم متفاوت ایجاد کرد.

طرز تهیه عدس پلو با سویا به 2 روش
ستاره | سرویس آشپزی - یکی از محصولات جانبی سویا پروتئین بافت دار گیاهی است که از دانه‌ی روغن گرفته سویا حاصل می‌شود. میزان روغن سویا نسبت به سایر دانه‌های روغنی کمتر است، ولی پروتئین آن دو برابر است. به همین دلیل دانه روغن کشیده سویا به عنوان یکی از مواد مغذی در تهیه انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. عدس پلو با سویا یک غذا‌ی گیاهی خوشمزه است که در تهیه آن به جای گوشت، سویا به کار می‌رود. علاوه بر سویا از مواد متنوعی مانند سیب زمینی و کشمش در تهیه این غذا استفاده می‌شود. در ادامه با طرز تهیه عدس پلو با سویا به همراه (۱) سیب زمینی و (۲) کشمش آشنا می‌شوید.

۱. طرز تهیه عدس پلو با سویا و سیب زمینی

مواد لازم
برنج 3 پیمانه
عدس 1 پیمانه
پیاز متوسط 3 عدد
سیب زمینی متوسط نگینی خرد شده 2 عدد
هویج رنده شده 1 عدد
قارچ ورقه شده 150 گرم
سویای ریز 1 پیمانه
گوجه فرنگی رنده شده 5 عدد
محلول زعفران 5-6 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم

دستور تهیه:
عدس را با ۳ پیمانه آب و کمی نمک روی حرارت ملایم به مدت ۴۵-۴۰ دقیقه بپزید. سویا را با مقداری آب در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید. یک قاشق غذاخوری آبلیمو به سویا اضافه کرده و فرصت دهید حدود ۱۰ دقیقه بجوشد. سویا را صاف کنید و با دست فشار دهید تا آب آن کاملا خارج شود. پیاز را خلالی ریز خرد کرده و با ۵-۴ قاشق غذاخوری روغن بر روی حرارت ملایم سرخ کنید تا طلایی شود. سویا را به پیاز اضافه کرده و روی حرارت ملایم به مدت ۵ دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. هویج و سیب زمینی را اضافه کنید و ۱۰ دقیقه تفت دهید تا هویج و سیب زمینی نرم شوند. قارچ را در تابه دیگری کمی تفت دهید تا آب آن کشیده شود، سپس همراه با گوجه فرنگی رنده شده به مواد اضافه کنید. کمی نمک، فلفل و زردچوبه به مواد اضافه کرده و هم بزنید، فرصت دهید تا آب گوجه فرنگی کشیده شود سپس حرارت را خاموش کنید. برنج را بجوشانید و آبکش کنید. نیم پیمانه آب روغن در قابلمه داغ کنید و مخلوط برنج و عدس و مایه‌ی سویا را لایه به لایه روی آب روغن بریزید. اطراف برنج را جمع کنید و درب قابلمه را ببندید. زیر قابلمه شعله پخش کن قرار دهید و حرارت را زیاد کنید. پس از ۱۲-۱۰ دقیقه که بخار برنج بالا آمد حرارت را کم کنید، محلول زعفران را به نیم پیمانه آب روغن اضافه کرده و روی برنج بدهید، سپس روی درب قابلمه دمی قرار دهید. پس از ۷۰-۶۰ دقیقه عدس پلو با سویا آماده است؛ آن را در دیس بکشید و با سالاد شیرازی یا ترشی مخلوط میل کنید.

طرز تهیه عدس پلو با سویا به 2 روش

۲. طرز تهیه عدس پلو با سویا و کشمش

مواد لازم
برنج 3 پیمانه
عدس 1 پیمانه
سویای ریز 1 پیمانه
پیاز متوسط 3 عدد
کشمش 1/2 پیمانه
گردوی خرد شده 1/2 پیمانه
محلول زعفران 5-6 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
سیب زمینی برای ته دیگ 2 عدد

دستور تهیه:
عدس را با ۳ پیمانه آب و کمی نمک روی حرارت ملایم به مدت ۴۵-۴۰ دقیقه بپزید. کشمش را پاک کنید و در آب سرد خیس کنید. پس از ۱۰ دقیقه کشمش را در آبکش صاف کنید و کنار بگذارید تا خشک شود. سویا را با مقداری آب در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید. یک قاشق غذاخوری آبلیمو به سویا اضافه کرده و فرصت دهید حدود ۱۰ دقیقه بجوشد. سویا را صاف کنید و با دست فشار دهید تا آب آن کاملا خارج شود. پیاز را خلالی ریز خرد کرده و با ۵-۴ قاشق غذاخوری روغن بر روی حرارت ملایم سرخ کنید تا طلایی شود. سویا را به پیاز اضافه کرده و روی حرارت ملایم به مدت ۵ دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. کشمش را اضافه کنید و ۴-۳ دقیقه تفت دهید. نمک و محلول زعفران را روی مواد ریخته و هم بزنید، در انتها گردوی خرد شده را اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید. سیب زمینی را پوست گرفته، بشویید و حلقه حلقه کنید. حلقه‌های سیب زمینی را با دستمال کاغذی خشک کرده و کمی نمک روی آن بپاشید. برنج را بجوشانید و آبکش کنید. ۴-۳ قاشق غذاخوری روغن در قابلمه داغ کنید و حلقه‌های سیب زمینی را کف قابلمه بچینید. مخلوط برنج، عدس و مایه‌ی سویا را لایه به لایه در قابلمه بریزید. اطراف برنج را جمع کنید و روی درب قابلمه دمی بگذارید. زیر قابلمه شعله پخش کن قرار دهید و حرارت را کم کنید. پس از ۷۰-۶۰ دقیقه عدس پلو با سویا آماده است. عدس پلو با سویا را در دیس بکشید و روی آن کمی پودر دارچین بپاشید.

طرز تهیه عدس پلو با سویا به 2 روش
در این مقاله با دو روش تهیه عدس پلو با سویا آشنا شدید که غذایی گیاهی محسوب می‌شود و برای افرادی که نمی‌توانند پروتئین‌های حیوانی را مصرف کنند یا از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند غذایی مناسب است. سویا یکی از مواد غذایی حاوی پروتئین است که با استفاده از مکانیسم‌های مختلفی باعث کاهش وزن می‌شود. وجود ترکیبات بیواکتیوی و ایزوفلاوون در دانه سویا باعث کاهش ذخیره چربی در بدن می‌شود. از طرفی پایین بودن شاخص گلیسمی سویا باعث احساس سیری و تعدیل انسولین در بدن می‌شود و همین امر به کاهش میزان چربی کمک می‌کند. همچنین سویا با افزایش توده عضلانی باعث مصرف کالری بیشتر و در نتیجه کاهش وزن می‌شود و می‌توان از آن به عنوان جایگزین گوشت استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع پلو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی