چین در جنگ تریاک شکست خورد


چین در جنگ تریاک شکست خورد

امروز 28 تیر 1397 خورشیدی برابر با 5 ذی القعده 1439 هجری و 19 جولای 2018 میلادی است در این روز تاریخی چین در جنگ تریاک از انگلستان شکست خورد.

خبرگزاری فارس ـ تاریخ: امروز 28 تیر 1397 خورشیدی برابر با 5 ذی القعده 1439 هجری و 19 جولای 2018 میلادیاست و رویدادهای زیر است.

*ارتحال عالم آگاه و روحانی مبارز آیت اللَّه "محمدحسین کاشف الغطاء" (1334 ش)

آیت اللَّه محمدحسین کاشف الغطاء در حدود سال 1255 ش (1294 ق) در خانواده‏ای اهل علم و فضیلت در نجف اشرف به دنیا آمد. در نوجوانی، مقدمات علوم را فرا گرفت و سپس در محضر استادان بزرگی همچون آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی و میرزا حسین نوری به شاگردی نشست.

ایشان، مدارج علمی را به سرعت پیمود و پس از وفات علامه یزدی، مرجع تقلیدِ عده زیادی از مردم شد. آیت‌اللَّه، کاشف الغطاء در طول عمر پربرکت خود، با تشکیل جلسات متعدد به تربیت طلاب علوم دینی مبادرت می‏‌ورزید.

او همچنین به منظور نشر معارف اسلامی به برخی از کشورهای اسلامی سفر کرد و در دانشگاه‏ها و مراکز علمی مصر، ایران و فلسطین به سخنرانی پرداخت. این عالم گرانقدر، شرکت در امور سیاسی و توجه به مسائل مربوط به حکومت را از واجبات می‌‏دانست.

از این‏رو در جنبش ملی عراق، نقش بسزایی داشت. او با آغاز جنگ جهانی اول، در جهاد آزادی‏بخشِ مردم عراق علیه نیروهای اشغالگر انگلیسی، فعالانه شرکت کرد. آیت اللَّه کاشف الغطاء با وجود مسؤولیت‏‌های متعدد و فعالیت‏‌های گسترده اجتماعی و سیاسی، آثار علمی و ادبی بسیاری از خود به یادگار گذاشته که از بین آنها می‌‏توان به تحریرُ المجلّه در 5 جلد، المراجعات الریحانیه در 2 جلد، حواشی عین الحیات، السیاسه الحُسَینیه و دیوان شعر اشاره کرد. این مرجع آگاه و فقیه مبارز سرانجام در 28 تیرماه 1334 ش برابر با 18 ذی‏قعده 1373 ق در 77 سالگی در نزدیکی کرمانشاه بدرود حیات گفت و پیکر مطهرش پس از تشییعی با شکوه، در نجف اشرف مدفون شد.

*درگذشت استاد "جلال الدین همایی" ادیب برجسته معاصر (1359 ش)


جلال‏ الدین همایی متخلص به سنا فرزند میرزا ابوالقاسم (متخلص به طَرَب) و نواده همای شیرازی، از محققان و شاعران معاصر، در حدود سال 1278 ش در اصفهان متولد شد. وی علوم مقدماتی را نزد عموی خود میرزا محمد(سها) فرا گرفت و علوم معقول و منقول و ادبیات عرب و هیئت و نجوم را نزد استادان فن مانند آقا سیدمحمدباقر دُرچه‏‌ای، آخوند عبدالکریم گزی، آقا شیخ محمد خراسانی، حکیم قمشه‌‏ای و حاج آقا رحیم ارباب و دیگران آموخت و به درجه اجتهاد رسید.

استاد همایی سپس به تدریس معارف اسلامی در مدارس اصفهان پرداخت و حوزه پر رونقی تشکیل داد. وی از سال 1307 به خدمت وزارت فرهنگ درآمد و چندی در دبیرستان‏‌های تهران مشغول به کار شد و در دارالفنون و بعد از آن در دانشکده ادبیات و حقوق دانشگاه تهران، استاد دوره فوق‏ لیسانس و دکترا بود. استاد همایی در طول سال‏‌های تحصیل و پس از آن، شاگردان بسیاری را از دانشِ خود بهره‏مند کرد.

وی عالمی پرکار بود و علاوه بر آموزش، تالیفات بسیاری از خود بر جای گذاشت. از جمله کتاب‏های استاد جلال الدین همایی می‏‌توان از تاریخ ادبیات ایران در 5 جلد، صناعات ادبی و مثنوی وَلَدنامه نام برد.

وی همچنین کتاب‏‌های زیادی در زمینه ادبیات و معارف اسلامی برای تدریس در مدارس و دانشگاه‌‏های ایران به رشته تحریر درآورده است. استاد جلال‏ الدین همایی سرانجام در سال 1359 ش در 81 سالگی در تهران درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

*درگذشت خسرو شکیبایی ، بازیگر سینما و تلویزیون (1387 ش)

خسرو شکیبایی در 7 فروردین ماه سال 1323 در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد. در شناسنامه نامش «خسرو» است ولی خانواده و نزدیکان او را «محمود» صدا می‌کردند. پدر خسرو سرگرد ارتش بود و وقتی او 14 ساله بود بر اثر سرطان از دنیا رفت.

او قبل از اینکه وارد عرصه تئاتر شود، در حرفه‌هایی چون خیاطی و کانال‌سازی وآسانسورسازی کار می‌کرد. در 19 سالگی برای اولین بار روی صحنه تئاتر رفت و بعد از مدتی به عباس جوانمرد، معرفی و به صورت کاملا حرفه‌ای بازیگر تئاتر شد.

وی فارغ التحصیل بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و فعالیت هنری خود را از سال 1342 با بازیگری تئاتر آغاز کرد، 5 سال بعد یعنی در سال 1347 وارد حرفهٔ دوبلوری شد. او تحصیلاتش را در رشتهٔ بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان برد.

تا پیش از انقلاب فقط در عرصه تئاتر فعالیت داشت و فعالیت حرفه‌ای در عرصه سینما را با بازی در فیلم «خط قرمز» (مسعود کیمیایی - 1361) آغاز کرد. او در نزدیک به 40 فیلم سینمایی بازی کرد. بازی در نقش حمید هامون در فیلم هامون ساختهٔ داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش‌هایی است که ایفا کرده‌است. شکیبایی در ساعت 4 صبح جمعه 28 تیرماه 1387 در سن 64 سالگی در اثر بیماری عارضه قلبی در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان گورستان بهشت زهرا دفن شد. او مدت‌ها از عارضه سرطان کبد رنج می‌برد.

امیرعباس هویدا نخست وزیر لایحه تازه نفت را بر اساس امضای قرارداد 1954 و بدست گرفتن اختیار کامل صنعت نفت توسط ایران تقدیم مجلس کرد. (1352ش)

هویدا طی نطقی افزود با ملی شدن صنعت نفت، در تاریخ 29 اسفند 1329 برای نخستین بار در دیوار روئین انحصار و حاکمیت مطلق شرکت‌های نفتی لااقل در این قسمت از جهان رخنه ایجاد شد. ملی شدن صنعت نفت در آن تاریخ نقطه عطفی در تاریخ روابط نفتی جهان و سرآغاز اقداماتی بود که امروز به آرمان های ملت ایران تحقّق بخشیده است و مردم ما از نتایج درخشان آن بهره مند می‌شوند.

*عبدالحسین هژیر نخست وزیر سابق به وزارت دربار منصوب شد. (1328 ش)

*دکتر علینقی عالیخانی وزیر اقتصاد ملی به ریاست دانشگاه تهران منصوب گردید.(1348 ش)

* فرستنده صد کیلوواتی موج متوسط رادیو تهران آغاز بکار کرد.(1339 ش)

با افتتاح این فرستنده برنامه رادیو 24 ساعته شد.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 5 ذی القعده 1439 )

*تجدید بنای خانه کعبه توسط "خلیل الرَّحمن حضرت ابراهیم(ع)" به امر پروردگار

خانه کعبه نخستین پرستشگاه خدا بود که در زمان حضرت آدم ـ علیه السلام ـ توسط او ساخته شد بعداً طوفان نوح باعث شد که ساختمان این خانه ویران شده و در ظاهر محو شد، اما ابراهیم خلیل می‎دانست که مکان خانه کعبه در سرزمین مکه قرار دارد و بر همین اساس، به فرمان خدا، همت کرد که دیگر بار این خانه، ساخته شود.

*درگذشت «ابن ‏هِشام» فقیه و نحویِ بزرگ عرب(761 ق)

ابومحمد عبداللَّه بن یوسف بن عبداللَّه ملقب به جمال الدین و مشهور به ابن هشام و علامه، از بزرگان و دانشمندان نامدار نحو و ادبیات قرن هشتم هجری در ذی‏القعده‏ سال 708 ق در قاهره به دنیا آمد.

وی از شاگردان تاج الدین تبریزی و عبداللطیف بن مُرحَّل بوده و درکثرت احاطه بر بسیاری از قواعد و تحقیقات وسیع و مباحث دقیق، مشهور و محل مراجعه‏ جمع زیادی از طلاب و افاضل بوده است. ابن هِشام در ابتدا شافعی مذهب بوده و سپس حنبلی را برمی‏‌گزیند.

ابن هشام به زودی در نحو شهرتی عظیم به دست آورد و سرآمد همگان شد. او حتی بر استادانش برتری یافت و آثارش در فراسوی مرزهای مصر و شام به دست دانش‏ پژوهان و اندیشمندان افتاد. معروف‏ترین کتاب ابن هشام مُغنی اللَّبیب می‏‌باشد. این کتاب از همان آغاز مورد توجه بسیارِ علما قرار گرفت و هم اکنون نیز پس از گذشت قرن‌‏ها، هم‏چنان در زمره‏ کتاب‏‌های درسی مدارس علمیه است. هم‏چنین کتاب التَّذکِرَه، الجامِعُ الصَّغیر و قطرالنَّدی نیز از جمله آثار اوست. وفات این عالم و محدث شهیر در 53 سالگی در مصر واقع شد.

*شکست چین در جریان جنگ با انگلستان موسوم به جنگ تریاک (1842م)

در آستانه قرن نوزدهم میلادی، در حالی که سه قرن از تماس و تجارت پرتغالی‏‌ها با چین می‏‌گذشت، چندین کشور اروپایى دیگر نیز به تجارت با چین مشغول بودند که مهم‏ترین آن‏ها، انگلستان بود.

در نیمه اول این قرن، انگلیسی‌‏ها با تسلط کامل بر هندوستان و انحصار بازار چین، در شمار قدرت مسلط استعماری آسیا قرار گرفتند. آن‏چه که انگلستان را بیش از دیگران، به توسعه تجارت با چین برمی‏‌انگیخت، گسترش فعالیت‌‏های اقتصادی آنان با هند و نواحی مجاور آن بود. از جمله کالاهایى که انگلیسی‌‏ها به چین وارد می‏‌کردند تریاک بود.

افزایش مصرف تریاک و شمار معتادان چینی، دولت چین را به واکنش واداشت و در نهایت واردات و فروش این ماده مخدر را ممنوع کرد. اما انگلیسی‌ها که به راحتی نمی‏‌توانستند از این تجارت سودآور چشم‏ پوشی کنند، به قاچاق این ماده مهلک ادامه دادند. در این میان دولت چین با قدرت تمام، با قاچاق تریاک مقابله کرد.

در عوض، انگلیسی‏‌ها به بهانه ضبط و مصادره تریاک‏های متعلق به بازرگانان انگلیسی، جنگی را در اول ژوئیه 1839م به راه انداختند که به جنگ تریاک معروف شد. نیروهای متجاوز در نخستین مراحل جنگ، بندر کانتون در جنوب چین را به توپ بستند و سپس بندر تجاری هنگ کنگ را نیز به تصرف خود درآوردند.

چینی‏‌ها پس از تحمل خسارات فراوان در این جنگ، سرانجام به شرایط صلح انگلیس گردن نهادند. در نهایت به موجب قراردادی که در 19 ژوئیه سال 1842م بین دو طرف به امضا رسید، بندر مهم هنگ‏ کنگ به انگلیس تسلیم گردید و پنج بندر بزرگ چین برای تجارت و رفت و آمد کشتی‏های خارجی آزاد شد. بندر هنگ ‏کنگ سرانجام پس از بیش از یک‏صد و پنجاه سال، در اول ژوئیه 1997م به حاکمیت چین بازگشت. (ر.ک: 1 ژوئیه)

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر