طرح ساماندهی کودکان کار در استان البرز اجرا شد


طرح ساماندهی کودکان کار در استان البرز اجرا شد

کرج - رئیس‌کل دادگستری استان البرز پیگیری اجرای آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار برای اولین بار در کشور را دیگر اقدام مهم دادگستری استان دانست.


به گزارش خبرگزاری مهر، احمد فاضلیان در اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز در سال جاری که با محوریت بررسی ساماندهی کودکان کار و اجرای سند ملی مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) برگزار شد، با تأکید بر اینکه شورای پیشگیری از وقوع جرم از مهم‌ترین جلسات استانی است، گفت: این انتظار وجود دارد که همه دستگاه‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و در سطوح عالی در این نشست‌ها حاضر شوند.

وی با اشاره به اینکه دادگستری استان البرز در سه سال اخیر قدم‌های بلندی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم برداشته است، گفت: در بیشتر حوزه‌های اجتماعی که شاهد آسیب‌هایی بودیم برنامه‌هایی گسترده تدارک دیده‌شده و توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و دیگر دستگاه‌ها به‌مانند نیروی انتظامی، دانشکده علوم پزشکی، بهزیستی و آموزش‌وپرورش اجرایی می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز افزود: از حوزه‌های کمتر موردتوجه قرارگرفته به‌مانند سربازان، کودکان طلاق و معتادان متجاهر تا حوزه‌هایی نظیر سرقت‌های خرد و مال‌خرها تحت پوشش برنامه‌های پیشگیرانه بوده و طرح‌های متعددی اجرایی شده است.

فاضلیان متذکر شد: با پیگیری‌های انجام‌شده بسیاری از قوانین متروک اجرایی شده که اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان و همچنین آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار برای اولین بار در استان البرز ازجمله آن‌هاست.

وی به اجرای طرح دادگاه‌های درمان‌مدار و همچنین طرح نماد نیز اشاره کرد و توضیح داد: سند ملی مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) یک طرح ایرانی و اسلامی است که نونهالان و دانش آموزان از سطح دبستان تا دبیرستان عنوان مهم‌ترین قشر جامعه که آینده‌سازان کشور هستند را تحت پوشش خود قرار داده و از سطوح پایه برنامه‌هایی را برای مراقبت از کودکان تدارک دیده است.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز افزود: اجرای این طرح در سال‌های آتی ثمرات خود را نشان خواهد داد و بسیار خرسندیم در استان البرز بیش از ۲۷ هزار کودک تحت پوشش طرح قرارگرفته‌اند و از چشم‌انداز بسیار جلوتر هستیم؛ امیدواریم استانداری در این زمینه مساعدت لازم را با آموزش‌وپرورش داشته باشد تا در مرحله غربالگری ازنظر تأمین اعتبار مشکلی نداشته باشد.

فاضلیان پیگیری اجرای آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار برای اولین بار در کشورها دیگر اقدام مهم دادگستری استان عنوان کرد و گفت: اجرای این آیین‌نامه در همین مدت‌زمان اندک، دستاوردهای خوبی داشته است ولی برای نتیجه‌بخش‌تر شدن آن نیازمند هماهنگی و همت بیشتر دستگاه‌ها هستیم؛ این طرح هزینه‌بر و نیازمند امکانات برای جمع‌آوری کودکان و ارائه بسته‌های حمایتی است و دادگستری حتی اگر در ابتدا دستاورد اندکی داشته باشد مصمم به اجرای آن است تا طرح برای رسیدن به اهداف آن به‌صورت کامل در استان البرز عملیاتی شود.

وی بیان کرد: امیدواریم رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی نحوه برخورد مردم با کودکان کار و نیز پای‌کار آمدن خیران کمک کنند تا بتوانیم تجربه موفقی را در استان البرز برای کاهش کودکان خیابانی داشته باشیم.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز متذکر شد: وقتی طرح آموزش پیش از ازدواج را در استان شروع کردیم موانع متعددی در مسیر وجود داشت و برخی معتقد بودند طرح به سرانجام نخواهد رسید ولی باوجوداینکه مسئولیت و وظیفه‌ای ذاتی در این حوزه نداشتیم با اصرار و پشتکاری که وجود داشت اکنون در حالی عملیاتی شدن است و به‌عنوان نتیجه کوتاه‌مدت شاهد کاهش ۲۸ درصدی در طلاق توافقی و کاهش ۲۴ درصدی طلاق به درخواست زوجه هستیم این دستاورد در حالی است که در این حوزه‌ها شاهد افزایش آمار در کشور هستیم.

کد خبر 4350655

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک