نقض قانون کپی رایت برای مدیر کانال تلگرامی حکم زندان به همراه داشت


مطلب نقض قانون کپی رایت برای مدیر کانال تلگرامی حکم زندان به همراه داشت برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ فردی که در کانال تلگرامی خود اقدام به انتشار برنامه‌های فارسی غیرقانونی می‌نمود، شناسایی شد. نقض قانون کپی رایت حکم زندان را برای وی به...

فردی که در کانال تلگرامی خود اقدام به انتشار برنامه‌های فارسی غیرقانونی می‌نمود، شناسایی شد. نقض قانون کپی رایت حکم زندان را برای وی به همراه داشت.

به گزارش تکراتو، یک برنامه نویس به نام شهرداد بنازاده متوجه شده که شخصی در کانال تلگرامی خود، اپلیکیشن وی را به صورت رایگان منتشر می‌کند. این برنامه نویس در این مورد اعلام کرد که چندی است مدیر تعدادی از کانال‌ها در حال انجام این کار هستند.

این افراد، نرم افزارها و اپلیکیشن‌های محبوب را از مارکت‌های معروف ایرانی دانلود کرده و فایل نصبی آنها را جهت تبلیغات در کانال خود قرار می‌دهند. به گفته وی حتی تعدادی از مدیران این کانال‌های تلگرامی خود اقدام به فروش این برنامه‌ها می‌کنند و این در واقع نقض قانون کپی رایت است.

حکم زندان برای جرم نقض قانون کپی رایت

نقض قانون کپی رایت برای مدیر کانال تلگرامی حکم زندان به همراه داشتبنازاده در ادامه‌ی صحبت‌هایش به نقض قانون کپی رایت اشاره کرد و اعلام کرد با وجود اینکه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که در ایران قانونی برای این موضوع وجود ندارد، چنین نیست. وی گفت نقض قانون کپی رایت در ایران هم جرم است و قانون گذار تعیین مجازات نموده است. ماده ۱ و ۱۳ قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار های رایانه‌ای مصوب دی‌ ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی به بررسی نقض قانون کپی رایت پرداخته است.

این مواد که به بررسی نقض قانون کپی رایت پرداخته‌اند، به شرح زیر هستند:

ماده ۱

پدیدآورندگان، حق نشر، عرضه، اجرا و بهره‌برداری مادی و معنوی از نرم‌افزار رایانه‌ای خود را دارند. نحوه تدوین و ارائه داده‌ها در محیط قابل پردازش رایانه‌ای نیز مشمول احکام نرم‌افزار خواهد بود. مدت حقوق مادی سی (۳۰) سال از تاریخ پدید آوردن نرم‌افزار و مدت حقوق معنوی نامحدود است.

ماده ۱۳

هر کس به نقض قانون کپی رایت بپردازد، علاوه بر جبران خسارت، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه و جزای نقدی از ده میلیون (۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰) تا پنجاه میلیون (۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰) ریال محکوم می‌گردد.

تبصره: خسارت شاکی خصوصی از اموال شخص مرتکب جرم جبران می‌شود.

پیگیری منتشرکننده اپلیکیشن‌های غیرقانونی

نقض قانون کپی رایت برای مدیر کانال تلگرامی حکم زندان به همراه داشت

بنازاده در ادامه در مورد نحوه پیگیری و شناسایی فردی که در کانال خود اپلیکیشن وی را منتشر کرده بود، سخن گفت. وی گفت که در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۶ فردی نرم افزار (سخنگوی پیامک بانکی بهساشه) را که در مارکت‌های معتبر ایرانی در حال فروش بوده است را در کانال خود منتشر کرده است.

ردگیری فیدبک‌های نرم افزار به وی کمک کرده تا بتواند این کانال را شناسایی و شکایت کند. طرح شکایت در دادسرا و ارجاع پرونده به پلیس فتا ۱۵ ماه طول کشیده و منجر به صدور حکم (قطعی) محکومیت ادمین آن کانال شده است.

این برنامه نویس براساس حکم بدوی دادگاه کیفری، به ۹۱ روز حبس تعزیری و ۵۰ میلیون ریال جریمه و پرداخت خسارت محکوم شده است. میزان خسارت عنوان شده ۶۰ میلیون تومان است که بنازاده ادامه داد باید برای مطالبه آن دادخواست حقوقی جداگانه تقدیم دادگاه کند.

.

منبع: itiran

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس به عکس از زیباتر شدن طناز طباطبایی در گذر زمان ! / خانم بازیگر چی بود و حالا طلای ی...