تراکتور، ماشین کشاورزان دیروز و امروز


تراکتور، ماشین کشاورزان دیروز و امروز

رپورتاژ: تراکتور، ماشینی برای کشیدن بار یا وسیله دیگری است که بیشتر در کارهای کشاورزی از آن استفاده می‌شود. این لغت که به انگلیسی Tractor به معنای کشنده نام گرفته است را اغلب با سرعتی در مزارع کشاورزی یا جاده‌ها دیده‌ایم که آهسته و پیوسته به کار خود ادامه می‌دهد. در اواخر قرن نوزدهم نمونه... نوشته تراکتور، ماشین کشاورزان دیروز...

رپورتاژ: تراکتور، ماشینی برای کشیدن بار یا وسیله دیگری است که بیشتر در کارهای کشاورزی از آن استفاده می‌شود. این لغت که به انگلیسی Tractor به معنای کشنده نام گرفته است را اغلب با سرعتی در مزارع کشاورزی یا جاده‌ها دیده‌ایم که آهسته و پیوسته به کار خود ادامه می‌دهد.

تراکتور، ماشین کشاورزان دیروز و امروز
در اواخر قرن نوزدهم نمونه اولیه تراکتور که در واقع گاوآهن‌هایی مجهز به موتور بخار بودند، ساخته شدند. چند سال بعد نمونه‌هایی که شبیه تراکتورهای امروزی بودند و به موتور بخار مجهز بودند تولید شدند. موتور بخار نصب شده روی این ماشین‌ها به مقدار زیادی آب یا زغال سنگ نیاز داشت.

سال 1892 فردی به نام جان فرولیخ نخستین تراکتوری را که با موتور بنزینی کار می‌کرد، تولید کرد. بعدها در سال 1903 چارلز هارت و چارلز بار کارخانه تولید تراکتور را تأسیس کرده و این شد که کشاورزان و افراد نیازمند به این وسیله برای کارشان به فکر خرید تراکتور افتادند.

تراکتور و کارایی آن
تراکتور، ماشین کشاورزان دیروز و امروز
تراکتورهای کشاورزی انواع متعددی دارند که با اندازه‌ تراکتورهای کوچک با قدرت 10 اسب بخار گرفته تا مدل‌های بزرگ 8 چرخه با قدرتی بیشتر از 500 اسب بخار تولید می‌شوند. در واقع این نوع ماشین‌ها را می‌توان به تراکتورهای چرخ زنجیری، تراکتورهای همه کاره، تراکتورهای شاسی بلند، باغبانی، چمن‌زنی، تراکتورهای حمل تنه درختان در جنگل، تراکتورهای بیل مکانیکی، تیلر یا تراکتور دستی و تراکتورهای چهار چرخ محرک طبقه‌بندی کرد که هر کدام بنا به کارایی‌شان در جای مناسبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ایران، ماشین‌های تراکتور بیشتر در مصارف کشاورزی برای شخم زدن و درو کردن و سایر موارد استفاده می‌شوند که غالباً از برندهای رومانی، فرگوسن، فیات و جاندیر هستند.

با اینکه در سال‌های اخیر به دلیل هجوم روستاییان به شهرها که بیشتر به خاطر مشقت‌های زندگی روستایی و نبود امکانات بهداشتی است، کشاورزی ایران رو به افول گذاشته اما با این حال با جست و جویی در سایت دیوار متوجه خواهید شد که هنوز افراد زیادی علاقه‌مند به خرید این نوع ماشین‌ها هستند.

مثلاً در این سایت خواهید دید که تراکتور باغی ایساکی ژاپن یا بیل مدل ماهیندرا هندی و کاترپیلار آمریکایی را برای فروش گذاشته‌اند و یا افرادی درخواست خرید تراکتور دست دوم یا نو در مدل‌های بیل‌دار یا از برند رومانی و فیات دارند تا بتوانند نیازهای روزمره کاری خود را با این ماشین انجام دهند.

به خصوص این درخواست‌ها و یا تبلیغ فروش تراکتور برای شهرهایی که کشاورزی و باغبانی در آنها جریان دارد مانند شهرهای شمالی کشور و یا کرمان و سیرجان هستند. در همین راستا اگر خریدار در شهری هست که با فروشنده تراکتور فاصله دارد، برای رفع این مشکل می‌تواند با فروشنده درباره نحوه انتقال ماشین و هزینه آن گفتگو کرده تا به توافق برسید.

تراکتور، ماشین کشاورزان دیروز و امروز
برای راندن تراکتور مثل سایر ماشین‌ها به گواهینامه نیاز است که شرایط و مدارک مورد نیاز آن به شرح زیر است:

اصل شناسنامه عکس‌دار (در صورت داشتن توضیحات، کپی از صفحه توضیحات شناسنامه الزامی است)
چهار قطعه عکس سه در چهار (تمام رخ جدید با زمینه روشن، بدون کلاه و کراوات و لباس نظامی)
معرفی‌نامه از سازمان جهاد کشاورزی محل اقامت
کارت ملی عکس‌دار و یا تأییدیه شماره ملی صادره از ثبت احوال

مدرک تعیین وضعیت نظام وظیفه شامل یکی از موارد زیر:
اصل کارت پایان خدمت یا اصل کارت معافیت یا کفالت
گواهی اشتغال به تحصیل عکس‌دار در مقاطع دبیرستان و دانشگاه چنانچه محل تحصیل سایر شهرستان‌ها باشد، گواهی باید به تأیید واحد صدور گواهینامه شهرستان مبدأ برسد.
گواهی اشتغال به خدمت عکس‌دار برای نظامیان ممهور به کارگزینی مربوطه
دفترچه آماده‌به‌خدمت بدون مهر غیبت از حوزه نظام وظیفه مربوطه
پرداخت فیش‌های مربوطه
گواهی نوع گروه خونی فرد متقاضی

ضمن اینکه کسانیکه گواهینامه رانندگی اتومبیل اعم از شخصی و همگانی دارند می‌توانند اقدام به رانندگی تراکتور کنند. طبق قانون، داوطلبان رانندگی با تراکتور باید حداقل 18 سال سن داشته باشند و گواهی پزشک مبنی بر سلامتی بدن ارائه بدهند.
همچنین از داوطلبان امتحان رانندگی گرفته می‌شود و کسانیکه موفق به دریافت گواهینامه می‌شوند تنها حق رانندگی تراکتورهای زراعتی دارند و از لحاظ رعایت نظامات، مشمول مقررات مذکور در آئین نامه راهنمایی و رانندگی هستند.

منبع: ویرلن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید