ضرورت حرکت به سوی کتاب‌های الکترونیک/ کتاب‌های درسی اثربخشی لازم را ندارد


ضرورت حرکت به سوی کتاب‌های الکترونیک/ کتاب‌های درسی اثربخشی لازم را ندارد

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قبل از آنکه اهداف دوره های تحصیلی در سازمان پژوهش وضع شود شروع به تغییر کتب درسی بر اساس سند برنامه درسی ملی کردیم ، گفت: در حالی که کتب ما علی‌رغم تلاش‌های بسیار، اثربخشی لازم را ندارند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حیدر تورانی در برنامه‌ تلویزیونی پرسشگر که شب گذشته به روی آنتن شبکه آموزش‌ رفت با بیان اینکه سازمان پژوهش هر ساله 140 میلیون جلد کتاب آموزشی در 1200 عنوان به چاپ می‌رساند، گفت: تیراژ سالانه مجلات رشد نیز 40 میلیون در 30 عنوان است.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه سازمان برای آنکه بتواند مسیر بهتری در کیفیت بخشی آموزش طی کند باید گام‌های جدی‌تری نسبت به گذشته بردارد، نصریح کرد: تلاش کردیم مدلی برای رهبری اثر بخش سازمان ارائه کنیم که مشغول رایزنی هستیم.

تورانی به چالش‌ها و اشکالات سازمان پژوهش اشاره کرد و گفت: از سال 90 آموزش‌و‌پرورش تصمیم گرفت سند راهبردی خود را از طریق نظام 3-3-6 اجرا کند که غیرکارشناسانه بود و آنطور که باید موفقیت نداشت. آموزش‌و‌پرورش شروع به تغییر کتب درسی کرد و امسال به پایه دوازدهم می‌رسد. معتقدم در آموزش‌و‌پرورش در یک مسابقه دو و میدانی نیستیم و در یک تیم کوهنوردی قرار داریم.

سرپرست سازمان پژوهش‌و‌برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: کتاب‌ها جدیدالتالیف شدند اما معلمان ما و مدیران مدارس آمادگی لازم برای تدریس کتب جدید نداشتند و خانواده ‌ا آگاهی از آن نداشتند.

تورانی با تاکید بر اینکه باید به دنبال راه چاره باشیم تا بر چالش‌های موجود فائق آییم، گفت: تلاش کردم راهبردهایی وضع کنم. در سال‌های گذشته در سازمان پژوهش، قبل از آنکه اهداف دوره‌های تحصیلی را وضع کنیم شروع به تغییر کتب درسی بر اساس سند برنامه درسی ملی کردیم در حالی که کتب ما علیرغم تلاش‌های بسیار، اثربخشی لازم را ندارند.

وی افزود: کتب جدیدالتالیف هر پنج سال یکبار باید مورد تجدید نظر قرار بگیرند که فرصتی است تا برنامه درسی را اصلاح کنیم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه آموزش‌و‌پرورش ما مطلوب نیست اما مخروب هم نیست و جا برای کار کردن وجود دارد، بیان کرد: حجم بالای کتب، حافظه محور بودن، عدم آمادگی لازم برای معلمان، تالیف یک کتاب واحد برای کل کشور و عدم آگاهی خانواده‌ها و بسته بودن در سازمان پژوهش از جمله ایراداتی است که وارد می‌شود.

تورانی افزود: اگر بهترین کتاب را به دست معلم کم سواد دهیم نمی‌تواند کوچکترین فرصت یادگیری خلق کند. از امسال دیگر کتب درسی نونگاشت نمی‌شوند تا فرصت یابیم توانمندسازی ایجاد و بازنگری کنیم و به سمت انطباق کتب درسی با سند تحول بنیادین برویم.

وی با بیان اینکه استراتژی چند تالیفی از جمله برنامه‌ها و اهداف ما است، اظهار کرد: در دهه چهارم انقلاب قرار داریم و توانمندی‌های بسیاری وجود دارد و انجمن‌های مردم نهادی وجود دارند که می‌توانند وارد میدان شوند و کمک کنند.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه باید به برنامه و راهنمای تالیف کتب درسی مجهز باشیم، گفت: باید از تولید محتوا به شکل فیزیکی خارج شویم. تا چه زمانی قرار است درخت‌ها از بین بروند و 140 میلیون جلد کتاب چاپ کنیم. باید بخشی از کتب و آموزش‌ها الکترونیک شوند.

تورانی ادامه داد: پایدارسازی کتب درسی را باید در دستور کار قرار دهیم. ماندگاری کتب و رفتن به سمت تولید محتوای بدون کاغذ اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه مرزگستری کنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص