محمد صدر: یکی از فقهای شورای‌نگهبان مخالف ورود اقلیت‌ها به شوراها است/ در شرایطی هستیم که باید با همه اقلیت های قومی و دینی همبسته باشیم


محمد صدر: یکی از فقهای شورای‌نگهبان مخالف ورود اقلیت‌ها به شوراها است/ در شرایطی هستیم که باید با همه اقلیت های قومی و دینی همبسته باشیم

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اختلاف‌هایی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سر موضوع حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر وجود دارد، گفت: یکی از آقایان فقهای شورای نگهبان از مخالفان اصلی به حساب می‌آید که ممکن است آنجا باز هم صحبت کنند و تاثیرگذار باشند.

موضوع حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا، در انتظار پلان آخر خود است؛ بعد از چند ماه معطلی این طرح اختلافی بین شورای نکهبان و مجلس به نظر می‌آید امروز در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد.

به گزارش نامه نیوز، این درحالی است که قرار بود شنبه هفته گذشته این طرح مورد بررسی قرار گیرد اما یک منبع آگاه گفت که به دلیل در دستور قرار گرفتن دو موضوع اقتصادی فوری زمان به بررسی این طرح نرسید (اینجا) اما درنهایت محمدجواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلی خبر داد که دو کمیسیون سیاسی و قضایی که بر سر این طرح با هم اختلاف داشتند در جلسه‌ای به نظر مثبت رسیده‌اند.

درحالی همه منتظرند که جلسه امروز مجمع بعد از گذشت بیش از یک سال تکلیف سپنتا نیکنام را برای ورود به شورای شهر و روستا معلوم کند که سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تایید این موضوع که این اختلاف کمیسیون قضایی با کمیسیون سیاسی به دلیل نظر مخالف شورای‌نگهبان بوده است، درباره احتمال تصویب این طرح در جلسه اصلی مجمع گفته که یکی از فقهای شورای نگهبان با این طرح مخالف است و ممکن است بار دیگر در جلسه اصلی مجمع صحبت‌هایی انجام دهد که بر نظر عموم تاثیر بگذارد. پیش از این هم سپنتا نیکنام گفته بود که یک شخص در حل نشدن موضوع حضور اقلیت‌ها در شوراها نقش دارد.

*آقای صدر، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کمیسیون مشترکی در مجمع تشخیص مصلحت نظام از اعضای کمیسیون سیاسی و قضایی تشکیل شده و دو کمیسیون بعد از این مدت به یک اتفاق‌نظر رسیدند. شما این موضوع را تایید می‌کنید؟

برداشتی که از مجموع بررسی مصوبات در این کمیسیون به دست آمد این است که قضیه آقای سپنتا حل می‌شود. باید دید در خود جلسه اصلی شورا چه مسئله‌ای پیش می‌آید اما در جلسه مشترک بین کمیسیون قضایی و سیاسی برداشت عمومی این بود که مصوبه‌ای که کمیسیون داشت، مسئله را حل می‌کند.

*اینکه می‌فرمایید باید دید در جلسه اصلی شورا مسئله چگونه پیش می‌رود، از چه بعدی است؟ یعنی ممکن است باز هم مخالفانی باشند یا تعداد به حدنصاب نرسد یا چه موضوع دیگری رخ دهد؟

یکی از آقایان شورای نگهبان از مخالفان اصلی به حساب می‌آید که ممکن است آنجا باز هم صحبت کنند و تاثیرگذار باشند. باید دید در جلسه چه می‌شود و نهایتا چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود.

*منظورتان از آقایان حقوقی است؟ مثلا آقای کدخدایی؟

خیر. یکی از فقها است.

*یعنی نظر این یک نفر می‌تواند در جلسه بر دیگر نظرها غالب باشد؟

نه، می‌خواهم بگویم برداشت کلی بر این است که برخی از آقایان شورای‌نگهبان هم آنچنان با این موضوع مخالف نیستند.

*آقای صدر، اختلاف‌نظرهایی از طرف کمیسیون قضایی نسبت به این طرح مجلس وارد بود. این اختلاف‌نظر دقیقا کجا بود که الان بر سر آن بحث و گفت‌وگو شده و این اختلاف‌نظرها رفع شده است؟

بحث بر سر اختلاف خاصی نبود و دلیل اختلافات این بود که این طرح در شورای نگهبان رد شده است. البته من فکر می‌کنم چون الان تصویب رای مجلس به نفع و مصلحت نظام است که در نهایت با بررسی‌هایی که انجام شده است، به تصویب می‌رسد. احتمال آن هم زیاد است. چون به هر حال بحث اقلیت‌های دینی و قومی یکی از مسائل مهمی است که نحوه برخورد حکومت هر کشور با آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به شرایط کشور هم که در آن قرار داریم و مشخص هم هست که چه شرایطی است، امیدوار هستم که این طرح تصویب و مشکل حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراها حل شود.

*فکر می‌کنید چند رای در صحن داشته باشد؟

اینکه چند رای داشته باشد قابل پیش‌بینی نیست. اما می‌دانم که این قضیه مهمی است که هم به موقعیت بین‌المللی و داخلی ایران و از همه مهمتر انسجام ملی کشور تاثیرگذار است. ما در شرایطی هستیم که باید همه اقلیت‌های قومی و دینی همه و همه با هم همبسته باشیم تا بتوانیم ترامپ را شکست دهیم.


منبع: اعتماد آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس