لکنت زبان کودکان، برخورد شما چگونه است؟


لکنت زبان کودکان، برخورد شما چگونه است؟

لکنت زبان مربوط به زبان، کلام و تکلم هیچ ارتباطی به Speech یا سخن ندارد. کودکان تقریباً تا شش سالگی اشکالاتی در صدا و صوت و سخن دارند.

آنچه ما به عنوان مطلب بیان می کنیم دو جنبه متفاوت دارد:
- صدا و صوت و یا علائم و نشانه (Speech)
- زبان یعنی کلام، مفاهیم و جملات (Language)
لکنت زبان مربوط به زبان، کلام و تکلم هیچ ارتباطی به Speech یا سخن ندارد. کودکان تقریباً تا شش سالگی اشکالاتی در صدا و صوت و سخن دارند مانند کلمات اضافه یا حروف نامناسب، که به معنای لکنت زبان نیست. همۀ بچه ها لغاتی را دو یا چند بار تکرار می کنند. رسایی در کلامشان نیست و توقف و تامل روی کلمات دارند و حتی خودسانسوری نیز دارند. و این آسیب نیست.
این حالات بین 2 تا 3 سالگی عادی و طبیعی است و پسران دو تا سه برابر این اشکالات را دارند. برخی نیز نزدیک خواب یا هنگام خستگی این حالات را دارند. بیشتر بچه ها وقت خشم و عصبانیت از نظر روانی از تکرار کلامی بیشتری برخوردارند و تا چند هفته نیز می تواند ادامه پیدا کند.
بهترین کار این است که هیچ اعتنایی نکنیم درست مانند وقتی که او مطالب را به روشنی بیان می کند. به هیچ وجه دنبال این نباشیم مانند او حرف بزنیم و یا ادای او را درآوریم و فکر کنیم سبب آرامش او می شود که اصلاً درست نیست.
او را کمک نکنیم، او را تصحیح نکنیم، از جانب او حرفی نزنیم، او را برای گفتن حرف درست تشویق نکنیم. از او نخواهیم که مطالب را دوباره و به درستی تکرار کند. به او نگوییم عیبی ندارد و اشکالی ندارد و اگر در محیط آموزشی یا محیط دیگری از نظر کلامی به مشکل خورد و محیط او را درک نکرد برای مدتی او را در خانه نگه دارید و به آن محیط نفرستید و ارتباط او را با آن محیط قطع کنید.
باید دانست ریشه اصلی و اساسی مسئله گرچه عصبی و ارثی و مغزی است اما در بیشتر موارد نشانه شدید او به محبت و عشق و توجه است، پس احتیاجات او باید برآورده شود.
متاسفانه در برخی از فرهنگ ها قرار نیست فرزندان ما حرفی بزنند و میان سخن بزرگترها بیایند، پس باید تحمل کنند. اما دو بزرگسال حق دارند و حتی به حرف هایی که غالب اوقات جالب و جاذب نیست ادامه دهند.
پس بسیاری اوقات اگر کودکی لکنت داشت، احساس بد آنها زمانی شروع می شود که بگوییم من پای تلفن هستم و با این خانم و آقا دارم صحبت می کنم یا هر چیز دیگر، تو صحبت نکن؛ در صورتی که باید با معذرت از دیگری توجه خود را به کودک جلب کنیم و بگوییم که تو برای ما اولین و مهم ترین هستی و باید به او فرصت داد تا خود را نشان دهد و از فشار درونی بکاهد.
پدر و مادر نباید از لکنت فرزند خود خجالت بکشند تا فرزند به راحتی صحبت کند و باید او را مورد لطف و محبت قرار دهند. برخی از اوقات کودکان چپ دست به دلیل ممانعت جهت استفاده از دست چپ، مشکلاتی در سخن گفتن پیدا می کنند؛ به همین دلیل گروهی این باور را دارند که فشارهای عصبی در زمینه های مختلف عامل اصلی این اختلال در زبان کودکان است.
توجه داشته باشیم: توجه بیش از حد به موضوع لکنت، تصحیح او یا برخورد نامناسب سبب تشدید شدن لکنت زبان می شود و حتی تا بزرگسالی می تواند با او باشد؛ در صورتی که با مهربانی می توان مشکل زبان کودک را حل کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !