جزئیات رقابتی‌شدن بنادر شمالی ایران در ترانزیت بار و افزایش بهره‌وری در صادرات


جزئیات رقابتی‌شدن بنادر شمالی ایران در ترانزیت بار و افزایش بهره‌وری در صادرات

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم فرصت‌های صادرات و ترانزیت از طریق دریای خزر و بنادر شمالی خود را به دنیا اطلاع‌رسانی کنیم و با ارائه مشوق‌ها،‌ حمل و نقل دریایی بار از خزر را گسترش دهیم.

‌محمدعلی اصل سعیدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره هدف‌گذاری دولت در توسعه صادرات از دریای خزر اظهار داشت: پنج کشوری که حوزه دریای خزر را احاطه کرده‌اند، در تراکنش تاریخی با هم بوده‌اند و مراودات مستمر‌ اقتصادی با یکدیگر انجام داده‌اند، با این حال همه این کشورها معتقد هستند انتظاراتی که همیشه از پتانسیل‌های موجود در دریای خزر وجود دارد، برآورده نشده و درواقع از پتانسیل‌های خزر ‌استفاده کافی نشده است.

وی با اشاره به فراهم‌سازی زیرساخت‌های صادرات از بنادر شمالی ایران، ادامه داد: در سال جاری در راستای توجه به شعار سال و حمایت از کالای داخلی، توسعه صادرات محصولات ایرانی،‌ فراهم‌سازی زمینه صادرات این تولیدات و کمک به روان‌سازی صادرات، رشد صادرات از خزر را در دستور کار قرار دادیم.

* ‌تخفیف‌ در تعرفه‌‌های بندری و تخلیه و بارگیری کالای صادراتی و ترانزیتی

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اعمال تخفیفات تعرفه‌ای در بنادر و تخلیه و بارگیری صادراتی افزود: البته در حوزه صادرات دریایی نه تنها در شمال کشور، بلکه در جنوب کشور هم مشوق‌هایی در حوزه تعرفه‌های صادراتی و تخلیه و بارگیری صادراتی درنظر گرفته‌ایم و در برخی شرایط تا 80 درصد معافیت تعرفه‌های بندری و تخلیه و بارگیری بابت صادرات کالا از بنادر اعمال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین تخفیفات‌ و معافیت‌های تعرفه‌ای برای ترانزیت کالا از بنادر کشور در نظر گرفته‌ایم تا مشوقی برای جذب صاحبان کالا باشد.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد:‌ این تخفیفات تعرفه‌ای تا سقف 80 درصد در برخی بنادر اعمال می‌شود که در بنادر شمال کشور هم همین شرایط فراهم شده است.

* فراهم‌سازی زیرساخت‌های صادرات از بنادر شمالی کشور

سعیدی‌پور بیان کرد: همچنین مشوق‌هایی بابت حضور سرمایه‌گذاران در پس‌کرانه های بنادر، اعمال شده است تا بخش خصوصی تولیدکننده بتواند در پس‌کرانه‌ها حضور یابد و صادرات کالا از طریق دریای خزر داشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی کشور، سال‌هاست که آغاز‌ و در حال حاضر زیرساخت‌ها مهیا شده است، اسکله‌ها برای توسعه صادرات و همچنین حمل و نقل ریلی فراهم است و امکان حمل و نقل «رو رو» و ورود واگن به شناور نیز در بنادر فراهم شده است؛ در بندر امیرآباد این شرایط مهیا است و در بقیه بنادر شرایطی مناسب برای حمل و نقل دریایی ایجاد شده است.

* حمایت از سرمایه‌گذاران واحدهای تولیدی در پسکرانه بنادر شمالی

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی درباره مشوق‌های سازمان بنادر و دریانوردی برای بخش خصوصی بابت سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های بنادر شمالی کشور توضیح داد: بنادر شمال کشور هم منطقه ویژه اقتصادی و هم منطقه آزاد تجاری هستند، در این بنادر حضور کارخانه‌های تولیدی در اولویت کار سازمان بنادر است.

سعیدی‌پور ادامه داد: در مدل‌های مالی که سازمان بنادر و دریانوردی برای این تولیدکنندگان در پس‌کرانه بنادر استخراج می‌کند، تخفیفات ویژه‌ای اعمال می‌شود و در عین حال از معافیت‌های گسترده‌ای نظیر معافیت مالیاتی و معافیت ارزش افزوده هم برخوردار می‌شوند، امتیازات دیگری نیز نظیر اراضی‌ ارزان‌قیمت هم داریم که دراختیار آنها قرار می‌گیرد.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان حاکمیت فعالیت‌های دریایی و بندری، در اغلب زمینه‌ها حمایت کافی از سرمایه‌گذاران واحد‌های تولیدی در پسکرانه بنادر خواهد داشت تا بازگشت سرمایه آنها به صورت منطقی انجام شود.

* معرفی فرصت‌های ترانزیتی دریای خزر همایش/ تلاش برای رقابت‌پذیری صادرات از طریق بنادر ایران

وی تأکید کرد: یکی از انگیزه‌های برگزاری همایش توسعه صادرات از خزر با حضور کشورهای حاشیه خزر، این است که فرصت‌های صادرات از طریق دریای خزر را برای منطقه و دنیا اطلاع‌رسانی کنیم و با ارائه مشوق‌ها،‌ حمل و نقل دریایی بار از خزر را گسترده‌تر کنیم.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در موضوع توسعه صادرات از دریای خزر آن است که پتانسیل‌های بنادر خود و میزان استقبال سرمایه‌گذاران را به طرف‌های مقابل (دیگر کشورها‌) معرفی کنیم.

سعیدی‌پور ادامه داد: در حال حاضر ما موضوع صادرات محصولات کشاورزی از طریق بنادر شمال کشور‌ دنبال می‌کنیم، البته تحقق این هدف نیازمند آن است که دیگر کشورهای حاشیه خزر را هم آگاه کنیم که بدانند ما زیرساخت‌های صادرات را در بنادر شمالی خود فراهم کرده‌ایم، تعرفه‌ها را کاهش داده‌ایم و منتظر هستیم با آنها کار مشترک در حوزه صادرات و ترانزیت داشته باشیم و حتی از سرمایه‌گذاری آن‌ها در پس‌کرانه بنادر خود استقبال می‌کنیم و با این رویکرد در تعامل با کشورهای اطراف خزر هستیم.

وی به سفر اخیر مدیران سازمان بنادر و دریانوردی به باکو و دیدار با مدیران دریایی و بندری طرف مقابل اشاره کرد و گفت: آنها بسیار علاقمند بودند که از بنادر شمالی کشور بازدید‌ داشته باشند و در زمینه توسعه ترانزیت همکاری‌های مشترکی داشته باشیم؛ در این راستا تلاش کرده‌ایم در همایش‌ توسعه صادرات از دریای خزر ‌‌این شرایط را برای خارجی‌ها فراهم ‌کنیم تا از ظرفیت‌های بنادر شمالی کشور در ترانزیت و تخلیه و بارگیری آگاه شوند تا مشخص شود در چه زمینه‌هایی امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از کشورهای روسیه، ترکمنستان و قزاقستان دعوت کرده‌ایم که به بنادر شمالی ایران بیایند و از پتانسیل‌های صادرات و ترانزیت این بنادر آگاه شوند.

سعیدی‌پور اضافه کرد: همچنین از طریق وزارت امور خارجه رایزن‌های اقتصادی کشورها را دعوت کرده‌ایم که در این همایش حضور یابند و عاملی برای تعاملات اقتصادی، ترانزیتی و صادراتی آتی باشند.

وی ادامه داد: همایش توسعه صادرات خزر، اهداف گسترده‌ای را دنبال می‌کند، یکی از این اهداف‌ می‌تواند بحث صادرات محصولات تولیدی کشور از طریق بنادر شمالی باشد که‌ در این همایش به این موضوع بسیار پرداخته خواهد شد، همچنین رقابت‌پذیری صادرات از طریق بنادر ما در آن مطرح خواهد شد.

سعیدی‌پور ادامه داد: در این همایش درباره‌ نقش بنادر شمالی کشور در زنجیره تأمین، مسائل ویژه‌ای مطرح می‌شود و بین مسئولان بندری و دریایی کشورهای حاشیه خزر و همچنین بنادر شمالی کشورمان تعاملاتی برقرار خواهد شد و با حضور سفرا و مسئولان بنادر و دریانوردی کشورها و استانداران شهرهای حاشیه خزر، تعاملاتی ایجاد خواهد شد تا روابط اقتصادی، تجاری و دیپلماتیک بین بنادر حاشیه خزر فراهم شود.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در کنار پنج کشور حاشیه خزر، کشورهای دیگر‌ نیز از توسعه صادرات خزر ذی‌نفع می‌شوند، در حال حاضر محصولات کشورهایی نظیر چین، هند، کره و یا ژاپن از ‌کانال همین بنادر خزر ترانزیت می‌شود ضمن آنکه کشورهای CIS، قطر، عمان، افغانستان، اندونزی و غیره نیز از این مزیت مناسب خزر استفاده خواهند کرد‌.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا