زخم جوش و 16 راه موثر برای از بین بردن این عارضه پوستی


زخم جوش (آکنه) و آثار آن یکی از مواردی است که می‌توان در صورت بعضی از افراد نوجوان و جوان و حتی در افراد بزرگ سال مشاهده کرد. این امر ممکن است که تأثیر منفی‌ای بر روی شخص از نظر روانی  داشته باشد و درمان آنمی‌تواند کمکی مهم به افراد مبتلا باشد. این درمان‌ها ممکن است شامل دارو و لوسیون های تجویزی و یا استفاده از درمان‌های خانگی و جایگزینی مثل...

امین ظهورتبار ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ۱:۳۰ 11
زخم جوش و 16 راه موثر برای از بین بردن این عارضه پوستیزخم جوش و 16 راه موثر برای از بین بردن این عارضه پوستی
0
زخم جوش و ۱۶ راه موثر برای از بین بردن این عارضه پوستی

زخم جوش (آکنه) و آثار آن یکی از مواردی است که می‌توان در صورت بعضی از افراد نوجوان و جوان و حتی در افراد بزرگ سال مشاهده کرد. این امر ممکن است که تأثیر منفی‌ای بر روی شخص از نظر روانی داشته باشد و درمان آنمی‌تواند کمکی مهم به افراد مبتلا باشد. این درمان‌ها ممکن است شامل دارو و لوسیون های تجویزی و یا استفاده از درمان‌های خانگی و جایگزینی مثل چوب صندل، یخ، گوجه فرنگی، خیار، تخم مرغ، زردچوبه، آلوئه ورا، سرکه سیب،آبلیمو، عسل، روغن اسطوخودوس، شنبلیله و دیگر محصولات و مواد غذایی ارگانیک و طبیعی باشد. زخم‌های ناشی از جوش و آکنه شامل چاله چوله‌ها، برآمدگی‌ها و ناهمواری‌ها است که بهعنوان بقایای ناشی از ابتلای به این عارضه وجود دارد. آکادمی پوست آمریکا (AAD) در این مورد اظهار می‌دارد که معمولاً چیزی در حدود ۵۰ میلیون نفر به آکنه مبتلا و تحت تأثیر این عارضه ملتهب و شدید قرار می‌گیرند. معمولاً روند بهبودی به صورتی است که زخم‌هایخفیف معمولاً بهبود یافته و اثری از آنها نمی‌ماند در صورتی که زخم‌های شدید و عمیقمعمولاً حتی در صورت بهبودی در محل جوش که معمولاً صورت فرد است باقی می‌ماند. کارکرد اصلی این داروها در زمانی است که معمولاً فرد به نوع شدید آکنه مبتلا شده و یا زخم را کنده و صورتش دچار خراشیدگی شده است.

درمان‌های خانگی مورد استفاده برای درمان و التیام زخم جوش

درمان‌های خانگی و داروهای گیاهی و طبیعی که معمولاً برای درمان زخم جوش به کار می‌روند شامل موارد زیر می‌باشند که به تفصیل هرکدام را بررسی خواهیم کرد:

قرار دادن برش‌هایی از گوجه فرنگی بر روی محل زخم جوش

استفاده و قرار دادن تکه‌هایی از گوجه فرنگی بر روی محل زخم در کاهش نشانه‌های عارضه آکنه و بهبودی آن تأثیر گذار است. این امر به خاطر وجود مواد مغذی ویتامین آ و بتا کاروتن در گوجه فرنگی است که به جز اینکه در گوجه فرنگی باعث ایجاد رنگ قرمز در آن می‌شوند، همچنین جز ترکیبات مؤثر آنتی اکسیدانی هستند که علاوه بر مبارزه با رادیکال‌های آزاد، زخم‌های ایجاد شده بر روی صورت را التیام بخشیده و رشد مجدد سلولهای سالم پوستی را ارتقا می‌بخشند.

آب خیار

فرایند بهبود بخشیدن آب خیار به خاطر این است که این ماده مغذی یک تونرمناسب برای مراقب از پوست است که بافت پوست را بهبود بخشیده، باعث فروکش کردن التهاب‌های پوستی شده و در نهایت زخم‌های پوستی ناشی از آکنه را التیام می‌بخشد.

زخم جوش و 16 راه موثر برای از بین بردن این عارضه پوستیزخم جوش و 16 راه موثر برای از بین بردن این عارضه پوستی

خمیر چوب صندل

برای استفاده از خمیر چوب صندل نیاز است که در ابتدا خمیر آن را طریق قرار دادن چوب صندل در آب رز درست کنید، سپس آن را بر روی صورت خود به خصوص محل‌هایی که زخم جوش صورت و آکنه و برآمدگی یا چاله‌هاییوجود دارد مالیده و این عمل را تا زمان حصول بهبودی به طور مستمر تکرار کنید. این درمان گیاهی سالهاست که شناخته شده و مورد استفاده استبه خصوص در هند از این ماده به عنوان درمانی سنتی و یکی از المان‌هایضروری لوازم آرایش استفاده می‌شود. حتی امروز در خیلی از برندهای معتبری که صابون را به بازار عرضه می‌کنند، چوب صندل یکی از اجزای تشکیل دهنده این صابون‌ها است.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از محبوب‌ترین درمان‌های خانگی برای بهبود مشکلات ناشی از آکنه و زخم جوش است. فرم رقیق شده این روغن برای استفاده بر روی نقاطی که تحت تأثیر آکنه قرار گرفته است، استفاده می‌شود. عقیده محکمی در این زمینه وجود دارد که این داروی گیاهی که تشکیل شده از Terpinen-۴-ol با متوقف کردن فعالیت‌های باکتریایی باعث کشته شدن آنها و در نتیجه بهبود زخم جوش می‌شود. این ترکیب می‌تواند باکتریایی مولد زخم جوش و همچنین دیگر باکتریایی که به طور طبیعی برای ما مضر هستند را خنثی کند.

سفیده تخم‌مرغ

می‌توانید سفیده تخم مرغ را بر روی زخم جوش و آکنه قرار دهید و بگذارید که شب نیز به همین حالت بماند، به خاطر جذب خوب سفیده تخم مرغ توسط زخم، این ماده غذایی دارای اثر خوبی در بهبود زخم جوش است. سفیده تخم مرغ دارای مقدار زیادی پروتئین من جمله آلبومین است، پروتئین‌ها واحدهای سازنده سلول‌ها و بافت‌هایی مثل عضله هستند و با استفاده از آنها می‌توان در روندبهبودی زخم‌ها سرعت بخشید.

گیاهان دارویی

استفاده از گیاهان دارویی نظیر زردچوبه (با ماده مؤثره کورکومینآلوئهورا، مریم هزاران است که از طرق مختلف مثل استعمال بر روی پوستاستفاده شده و در زمینه خواص دارویی خود معروف هستند و باعث التیام و تسکین زخم جوش می‌شوند. به همین منظور بایدان را در آب گرم خیس کرده و سپس بعد از خنک شدن آنها را بر روی پوست بمالید. آلوئه وار می‌تواند بهطور مستقیم برای پوست استفاده شود.

سرکه سیب

سرکه سیب یک تونر خوب با خواص پاک کنندگی و تسکین علائم زخم جوش است. همچنین این ماده یک قبض قوی است که با افزایش جریان خون به محلآسیب دیده، سرعت بهبود زخم جوش و رشد دوباره سلولهای صدمه دیده را بالامی‌برد.

آبلیمو

لیمو تازه یا عصاره آن را بر روی زخم جوش اعمال کنید. ویژگی بی رنگ کنندگی (سفید کنندگی) باعث می‌شوند که جای زخم جوش صورت کمرنگ و کمتر قابل مشاهده شود. همچنین از خواص آبلیمو، از بین بردن سلولهای مرده، افزایش سرعت رشد دوباره سلولهای پوستی و بالا بردن سطح کشش پذیری پوستی است.

روغن زیتون

در مورد روغن زیتون و خواص آن شما نه تنها می‌توانید از آن برای درست کردن غذا به خاطر اشتها آور کردن غذا استفاده کنید بلکه با اعمال آن بر روی پوست و ماساژ پوستی می‌توانید باعث افزایش صافی و کاهش سطح زخم جوش و آکنه بر روی پوست خود شوید. روغن زیتون غنی از مواد آنتی اکسیدان است و از این رو به خاطر خواص و فواید بی شمارش در نقاط مخلتف دنیا مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به ویزگی پاک کردن زخم جوش و تسکین زخم از بهترین گزینه برای درمان خانگی و رفع زخم جوش است.

زخم جوش و 16 راه موثر برای از بین بردن این عارضه پوستیزخم جوش و 16 راه موثر برای از بین بردن این عارضه پوستی

آب

احتمالاً بهترین روش طبیعی برای بهبود و درمان زخم جوش و آکنه مصرف مقادیر زیادی از آب است. نوشیدن آب به دفع مؤثر سموم و مواد زاید و مازاد از بدن، حذف سلولهای مرده و کمک به داشتن پوستی با طراوت و سالم کمک می‌کند. همچنین بیشترین تأثیر در سم زدایی از طریف نوشیدن آب در هنگام صبح است.

عصاره نعنا

به دلیل اینکه نعنا از گیاهان دارویی طبیعی و آکنده از مواد مغذی است، شما می‌توانید از طریق قرار دادن آن بر روی صورت خود به کاهش التهاب و علائم زخم جوش و آکنه کمک کنید.

برگ توت فرنگی

برگ‌های توت فرنگی در زمینه التیام زخم جوش و آکنه دارای خواص مفیدی هستند، پس سعی کنید که پس از خوردن توت فرنگی برگ‌های آن را دور نینداخته و از آن به عنوان یک مرهم برای درمان زخم جوش استفاده کنید.

دانه روغنی Rosehip

جدای از خواص شگفت انگیز این روغن در کاهش چین و چروک پوست که در مبارزه با پیری و حفظ جوانی نقش به سزایی دارد، روغن دانه این ماده یک عنصر در محصولات آرایشی که می‌تواند از طریق بهبود زخم جوش، آکنه و کاهش تغییر رنگ در محل جوش در درمان آکنه، زخم صورت و کاهش آسیب دیدگی در معرض آفتاب مؤثر باشد. دوبار ماساژ روزانه صورت با این روغن می‌تواند در بالا رفتن تأثیر این ماده در بهبود زخم جوش نقش داشته باشد.

روغن اسطوخدوس

مکانیسم عمل روغن اسطوخدوس در بهبود زخم جوش از طریق احیا پوست و خواص کمک کننده در بازسازی پوست در فرد مبتلا به این عارضه است.

شنبلیله

شنبلیله دارای خواص مفیدی در درمان زخم جوش و آکنه است. این تأثیر از طریق جوشاندن، خنک کردن و سپس استفاده آنها بر روی محل جوش و زخم‌های پوستی است. جدای از این ماسک‌های تهیه شده از شنبلیله نیز می‌تواند در بهبود زخم جوش و سلامت صورت مؤثر باشد.

زخم جوش و 16 راه موثر برای از بین بردن این عارضه پوستیزخم جوش و 16 راه موثر برای از بین بردن این عارضه پوستی

درمان‌های دیگر خانگی

به جز درمان‌هایی که در بالا توضیح دادیم، روش‌ها و درمان‌های خانگی دیگری نیز برای مبارزه با زخم جوش و آکنه وجود دارد که در ادامه بیانمی‌کنیم:

استفاده از مواد آرایشی و کرم‌ها
در این زمینه کسانی که با آکنه و متعاقب آن زخم‌های ناشی از جوش دست و پنجه نرم می‌کنند بهتر است آرایش آنها سبک‌تر و بدون چربی و روغن باشد. استفاده از مواد آرایشی شیمیایی و سنگین می‌تواند در تشدید این وضعیت نقش زیادی داشته باشد.
ویتامین E

از آنجا که این ویتامین یک آنتی اکسیدان طبیعی و دارای نقشی فعال در مبارزه با رادیکال های آزاد که می توانند در بالا رفتن شانس ابتلای به بیماری های پوستی از جمله زخم جوش و آکنه نقش داشته باشند، است. مکمل های معمول ویتامین E از کپسول های نرم ژلاتینی حاوی ویتامین E خالص که همراه با گلیسیرین، آب و روغن سویا هستند، تشکیل شده است.

خمیر دندان

شما می‌توانید از خمیر دندان به مدت یک هفته برای کاهش قابل توجه در میزان تورم و درد ناشی از زخم جوش استفاده کنید.

یخ

کاهش منافذ و ترشح چربی و خواص این ماده به عنوان یک رطوبت دهنده طبیعی می تواند در بهبود زخم جوش و همچنین در کاهش منافذ پوستی به عنوان اولین ناحیه ای که تحت تاثیر عارضه آکنه قرار می گیرند کمک کند.

خاک فولر

ماسک صورت این ماده تشکیل شده از خاک فولر و آب گل رز با مکانیسم خود که بهبود منافذ پوست، کاهش ترشحات غدد زیر جلدی، کاهش زخم جوش است، می‌تواند در کاهش حفره‌های تشکیل شده بر روی صورت و متعاقب آن بهبود جوش و آکنه در صورت فرد کمک کند.

رژیم غذایی و نقش آن در کاهش زخم جوش و آکنه

استفاده از داروهای گیاهی و درمان‌های خانگی در زمینه درمان زخم جوش و آکنه علی رغم مؤثر بودن تنها طریقه درمان این عارضه نیست. مسئله درمان این عوارض می‌تواند هم به صورت درونی و هم بیرونی اتفاق بیفتد. رعایت یک رژیم غذایی متعادل که در برگیرنده مقادیر متنابهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی با تاکید بر ویتامین آ و آنتی اکسیدان ها که نقشی مهم در سلامت پوست دارند، باشد باعث کاهش و همچنین پیشگیری از ابتلای به آسیب‌های پوستی می‌شود. این ایده یعنی خوردن غذاهای خوشمزه و همزمان بهره بردن از خواص درمانی می‌تواند جذاب باشد.

موارد احتیاط

کاربرد استفاده از درمان‌های خانگی محدود به زخم‌های ملایم ناشی از آکنه است و در صورت ابتلا به عفونت ثانویه یا زخم‌های عمیق قبل از استفاده ازهرنوع درمان جایگزینی نیاز است که با یک متخصص پوست در این زمینه مشورت کند. البته به جز درمان خانگی، رعایت یک رژیم غذایی سالم می‌تواندراهی درازمدت و ریشه‌ای برای پیشگیری و درمان زخم جوش باشد.

منبع مقاله :organic facts
این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

کپی شد

دسته ها: بیماری های پوست و مو سلامت معرفی انواع بیماری ها و درمان مفاهیم و اصطلاحات پزشکی ناخوشی های جزئی نحوه مراقبت از بدن
برچسب ها: آب خیارآنتی اکسیدانجای زخم جوش صورتدرمان‌های خانگیرفع زخم جوشروغن اسطوخدوسروغن زیتونزخم جوشزخم جوش صورتزردچوبهسرکه سیبسفیده تخم مرغشنبلیلهویتامین Eویتامین آ
قبل

رفع یبوست با درمانهای خانگی و دارویی و معرفی ۱۵ غذای ضد یبوست

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش صورت و سلامت پوست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403