توضیح رئیس دانشگاه شریف درخصوص بازنشستگی گلشنی


توضیح رئیس دانشگاه شریف درخصوص بازنشستگی گلشنی

رئیس دانشگاه شریف گفت: دانشگاه شریف در مورد استاد گلشنی مجبور به اجرای قانون بود و سخن وزیر علوم در مورد حفظ اساتید ممتاز در دانشگاه به معنای عدم بازنشستگی آنان نیست.

به گزارش مشرق، چند روز پیش خبری درباره بازنشستگی مهدی گلشنی _ عضو هیأت علمی و رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف_ منتشر شد که بازتاب بسیاری به خصوص در فضای مجازی داشت و عده زیادی از دانشگاهیان با بازنشستگی چنین استادی مخالف بودند.

* بازنشستگی به دلیل رعایت قانون یا به بهانه انتقاد از مسؤولان

دکتر گلشنی نیز در گفت‌وگویی بهانه سن را در موضوع بازنشستگی‌اش، ظاهر قضیه دانسته و عنوان کرد: درست است که قانون زمانی را برای بازنشسته کردن اساتید مقرر کرده اما در عمل این موضوع به طور یکنواخت اجرا نشده است، افرادی هستند که هیچ کدام از ویژگی های استاد ممتاز و استاد نمونه را نداشتند و به‌علاوه درمحیط داخلی یا خارج از کشور چندان تاثیر گذار نبوده‌اند ولی این قانون برای آنان اعمال نشده است.

* فتوحی: قانون را اجرا کرده‌ایم

محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تکذیب اینکه بازنشستگی گلشنی به انتقادات وی مرتبط بوده است، گفت: این مسأله را کاملا تکذیب می‌کنم، بازنشستگی دکتر گلشنی ربطی به سخنرانی‌های وی ندارد. وی به عنوان یک استاد پیشکسوت می‌تواند از روند آموزش عالی انتقاد کند، همچنان که تمام افراد دیگر می‌توانند نسبت به آموزش عالی انتقاد کنند، به خصوص در دانشگاه شریف اساتید یا حتی دانشجویان می‌توانند انتقاد و پیشنهاد کنند و ما آن را پذیرفته و برای عمل به آن می‌کوشیم.

وی درباره چرایی بازنشستگی مهدی گلشنی گفت: بحث بازنشستگی مهدی گلشنی کاملا مطابق با قانون است و رئیس دانشگاه در برابر سازمان‌های بازرسی موظف به اجرای قانون است. به استناد ماده ۹۶ آیین‌استخدامی، اعضای هیات علمی مصوب وزرات علوم، تحقیقات و فناوری سن بازنشستگی با مرتبه استاد تمام ۷۰ سال است. طبق ماده ۹۸ و تبصره‌های آن اعضای هیات علمی با مرتبه استادی در شرایط خاص می‌توانند سن ۷۳ یا حداکثر ۷۶ کار خود را ادامه دهند و بازنشسته نشوند.

فتوحی افزود: در آیین‌نامه اخیری که اسفند ماه ۹۶ از طرف وزارت علوم به دانشگاه ابلاغ شد و دانشگاه‌ها موظف بودند در هیات امنای خود آن را تصویب کنند سن بازنشستگی ۷۰ سال عنوان شده، در شرایط خاص نیز اجازه دارند تا ۷۳ سالگی ادامه فعالیت دهند، کاری که دانشگاه شریف انجام داده و در هیات امنا مصوب کرده این است که برای اساتید ممتاز و اساتید نمونه کشوری تا سن حداکثر ۷۵ سال باشد.

رئیس دانشگاه شریف عنوان کرد: دکترگلشنی در آستانه ۸۰ سالگی است و متولد ۱۳۱۷ است و هیات امنای دانشگاه یکبار سال ۸۹ و یکبار سال ۹۶ با ادامه فعالیت‌های ایشان موافقت کرده است، یعنی وی در حدود ۴ سال بیش از سقف مجاز فعالیت کردهاند و بازنشستگی وی هیچگونه ارتباطی به انتقادات ایشان ندارد و کاملا بر مبنای قانون و مقرراتی است که رئیس دانشگاه موظف به اجرای آن است.

* جایگاه دکتر گلشنی در دانشگاه حفظ می‌شود

فتوحی در رابطه با تأکید وزیر علوم بر حفظ جایگاه اساتید پیشکسوت و ممتاز اظهار داشت: حفظ استاد تمام‌ها از سوی دانشگاه‌ها که وزیر علوم آن را مطرح کرد مربوط به بازنشسته شدن یا نشدن نیست، بلکه به این معنی است که دانشگاه‌ها می‌توانند از اساتید برجسته بعد از بازنشستگی بهره‌گیری کنند و قطعا دانشگاه شریف علاقمند است از استاد برجسته‌ای همچون دکتر گلشنی چه در کرسی تدریس و چه در کرسی استاد مشاور یا استاد راهنما استفاده کند.

وی تأکید کرد: قطعا اساتیدی که بازنشسته می‌شوند اتاقشان حفظ می‌شود و می‌توانند به کار خود ادامه دهند و دانشگاه از ادامه فعالیت‌ آنان نیز استقبال می‌کند. ما تمامی اساتید بازنشسته در دانشگاه را حفظ کرده‌ایم و تمام آنها در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند و دانشگاه از وجود این اساتید و تجربه گرانقدری که دارند استفاده می‌کند و همین مساله برای دکتر گلشنی استاد برجسته دانشگاه شریف نیز اتفاق می‌افتد و مغایرتی با بازنشستگی ندارد.

فتوحی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان این قانون را در خصوص اساتید برجسته‌ای که به نوعی ثروت و سرمایه دانشگاه محسوب می‌شوند تغییر داد گفت: احترام اساتید بر همه ما واجب است؛ اما در این خصوص قانون‌گذار باید تعیین تکلیف کند و ما مجری قانون هستیم. اخیرا نامه‌ای از دیوان محاسبات دریافت کردیم که روسای دانشگاه‌ در برابر این بازنشستگی‌ها مسئول هستند و خیل تحصیلکرده‌های جوانی داریم که باید جایگزین افراد بازنشسته شوند.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش عالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا