سهم حق آبه دریاچه ارومیه را نداده‌ایم


سهم حق آبه دریاچه ارومیه را نداده‌ایم

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: براساس آمار سالانه که بهره‌برداری از سد داشته‌ایم، تراز دریاچه ارومیه پایین آمده و با هر تنظیم منابع آبی که حساب کنید، بازهم ما سهم دریاچه را نداده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشست چگونگی مدیریت تامین منابع آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه گفت: وزارت نیرو در شورای عالی آب موظف شد نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه را طبق برنامه بدهد، همچنین بر اساس مصوبه وزارت نیرو موظف است برنامه‌ای ارائه کند که ظرف ۲۰ سال به تعادل در بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی برسیم.

وی افزود: هم اکنون 81 سد در حال بهره‌برداری در کشور داریم که 13 سد از این تعداد ملی‌ هستند، البته 95 درصد قدرت تنظیمی آب از سدهای ملی تامین می‌شود. همچنین از ۱۶ رودخانه اصلی که می تواند ۲ هزار ۵۸۷ میلیون متر مکعب نیاز آبی دریاچه ارومیه را تامین کند روی ۸ رودخانه سد ملی احداث شده است.

تجریشی با اشاره به اینکه 68 سد استانی در دست بهره‌برداری در حوزه آبریز دریاچه ارومیه است، افزود: از کل ۲ هزار و ۵۸۷ میلیون متر مکعب آب تجدیدپذیر دریاچه ارومیه، هزار و ۹۷۵ میلیون متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه وابسته به رودخانه‌های دارای سد است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به عدم اختصاص حق آبه دریاچه ارومیه گفت: براساس آمار هر سالی که بهره برداری از سد داشته‌ایم تراز دریاچه ارومیه پائین آمده و با هر تنظیم منابع آب ما سهم دریاچه را نداده‌ایم.

وی یادآور شد: به جز سه سال اخیر مقدار تامین حقابه دریاچه ارومیه در ۲۰ سال اخیر کاهش پیدا کرده و از ۳۸ درصد تنها ۲۱ درصد از سال‌ها حقابه دریاچه تامین شده است.

تجریشی در مورد اختصاص حق آبه دریاچه در 3سال اخیر گفت: سهم کشاورزی به صورت صد در صد و سهم صنعت و آب شرب نیز به هر میزان درخواست کرده‌اند اختصاص دادیم و تنها سهم محیط زیست بوده که در سال‌های اخیر 21، 30 و 45 درصد دریافت کرده‌ است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: علیرغم اینکه براساس مصوبه شورای عالی آب اولویت حقابه اول با شرب، بعد محیط زیست و بعد سایر موارد است اما هم اکنون شاهدیم که ابتدا به همه موارد اولویت می‌دهیم و اگر چیزی باقی ماند آنوقت به محیط زیست هم بخشی از آب را اختصاص می‌دهیم.

وی در مورد عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد مدیریت منابع آب گفت: بر اساس گزارش‌های موجود در ۳۱ خرداد امسال، ۳۲۸ میلیون متر مکعب آب مازاد در سدها داریم که می‌توانست به سمت دریاچه هدایت شود اما این اتفاق صورت نگرفت بنابراین می‌توانستیم شاهد باشیم که سطح دریاچه ارومیه 13 سانتیمتر بالاتر برود که متاسفانه چنین نشد.

تجریشی در مورد اهمیت سد بوکان ادامه داد: از زمانی که رهاسازی آب سد بوکان را آغاز کرده‌ایم تراز دریاچه ارومیه بالا رفته است برهمین اساس سد بوکان بسیار برای ما مهم است زیرا به محض اینکه آب را رها می‌کنیم در کمتر از ۴۸ ساعت به دریاچه می‌رسد و تراز آب دریاچه افزایش می‌یابد که این مساله حاکی از آنست که جنوب دریاچه، سد بوکان و رهاسازی ها برای ما بسیار مهم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!