تغییر الگوی کشت در سمنان نیازمند توجه ویژه است


تغییر الگوی کشت در سمنان نیازمند توجه ویژه است

سمنان- ایرنا- نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تغییر الگوی کشت و استفاده از سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان سمنان به دلیل کم آبی و ادامه خشکسالیها جدی تر دنبال شود.

ابوالفضل حسن بیگی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره استفاده 87 درصد آب استان در بخش کشاورزی، افزود: تغییر الگوی کشت و افزایش کشت گلخانه ای راهکارهای جدی افزایش تولید و کاهش مصرف آب است.
وی اظهارداشت: این استان در کمربند خشک کره زمین و در شرایط بحرانی قرار دارد و مدیریت مصرف آب در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: تغییر الگوی کشت بحث بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود و در دنیای امروز دیگر صلاح نیست کشاورزان به سمت کاشت محصولات آب‌بَر و با ارزش افزوده پایین بروند.
حسن بیگی ادامه داد: استان همگام با کشور، برای تحقق این امر به دنبال تدوین الگوی کشت است و با همکاری مراکز تحقیقات این فعالیت را آغاز کرده است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید بررسی شود که هر محصول به اندازه و در مکان مناسب کشت شود، به طور مثال سبزیجات و میوه های آب‌بر که نیاز مردم است را نمی توان تولید نکرد بلکه با مدیریت آن و کشت در مکان مناسب آن محصول را می توان کاشت کرد.
حسن بیگی تصریح کرد: در الگوی کشت محصولات کشاورزی که ارزش افزوده بیشتری دارند و آب کمتری مصرف می کنند برای کاشت به کشاورزان توصیه می شود.
وی بیان داشت: با توجه به اقدامات انجام شده، کشاورزان استان هم به تغییر الگو کشت تمایل دارند، به طوری که سطح زیرکشت جالیز در سال های اخیر کاهش یافت و سطح زیر کشت برخی از گیاهان دارویی و پسته 2 برابر شده است و در 10 سال اخیر کشاورزان گام هایی هرچند کوچک در مسیر تغییر الگوی کشت برداشته اند و سازمان جهادکشاورزی به دنبال سرعت بخشیدن در این راه باشد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت های فراوان کشت گلخانه ای، افزود: تولید در محیط های گلخانه ای 20 برابر افزایش و همچنین مصرف آب به شدت کاهش می یابد.
وی اضافه کرد: شرایط برای توسعه کشت گلخانه ای در سمنان فراهم است و آنچه دولت باید در خصوص تامین تسهیلات و صدور مجوزها انجام دهد به خوبی صورت گرفته است و تسهیلات مورد نیاز از طریق صندوق توسعه مهر به صورت نامحدود ارایه می شود.
45 هزار بهره‌بردار در بخش های مختلف کشاورزی استان سمنان فعال هستند و تولید انواع محصولات کشاورزی این استان در سال زراعی 95-96 حدود 10 درصد و تولید محصولات راهبردی 33 درصد افزایش یافت و 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در سمنان وجود دارد.
به گفته کارشناسان، در استان سمنان سالانه یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که 87 درصد به مصرف بخش کشاورزی اختصاص دارد و سالانه این استان با 143 میلیون متر مکعب کسری مواجه است.
6026/7339

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 29 اسفند را بخوانید / فیلم