آذربایجان شرقی چهارمین تولید کننده گل محمدی در کشور است


آذربایجان شرقی چهارمین تولید کننده گل محمدی در کشور است

تبریز- ایرنا - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: این استان با 2000 هکتار سطح زیرکشت و 6000 تن تولید گل محمدی در جایگاه چهارم کشور از نظر تولید این محصول قرار دارد.

اکبر فتحی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره برداشت گل محمدی در روستای عنصرود شهرستان اسکو گفت: سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از متقاضیانی که خواهان سرمایه گذاری در قسمت صنایع تبدیلی نظیر گلاب گیری و اسانس گیری هستند حمایت می کند و راه اندازی صنایع فراوری محصول گل محمدی نیز در اولویت برنامه های این سازمان قرار دارد.
وی با بیان اینکه شهرستان اسکو با سطح زیرکشت 650 هکتار گل محمدی رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است، افزود: حدود 2100 تن گل محمدی با عملکرد 3.4 تن در هکتار از باغ‌های شهرستان اسکو برداشت و روانه کارگاه‌های عرق‌گیری و بازار می شود.
وی با اشاره به اینکه برداشت گل به دو صورت تازه چینی و غنچه چینی انجام می شود، گفت: علاوه بر فعالیت کارگاه های گلاب گیری سنتی در شهرستان، یک واحد صنعتی(شرکت عصاره ناب سهند) نیز با ظرفیت تولید سالانه 1500 تن انواع عرقیات گیاهی و 0.1 تن انواع اسانس گیاهی نسبت به گلاب گیری و اسانس گیری از گل محمدی فعالیت می کند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: با توجه به اهمیت این شهرستان در تولید گل محمدی و گلاب در سطح استان باید بر فرآوری این محصول در سطح شهرستان اهمیت داد و با جذب و حمایت سرمایه گذار، درآمدزایی و اشتغال را در این بخش افزایش داد.
وی بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در این شهرستان را متعلق به روستاهای گنبرف، کردآباد، مجارشین و عنصرود دانست و گفت: با توجه به اینکه شهرستان اسکو قطب تولید گل محمدی در استان می باشد، اصلاح گلستان های موجود در شهرستان به منظور ارتقاء کیفیت در قالب سند تدبیر توسعه شهرستان در حال اجراست و تاکنون 70 هکتار از این گلستان ها اصلاح شده است.
وی افزود: عملیات اصلاح نژاد جهت معرفی ارقام با کیفیت از نظر میزان محصول و مواد موثره موجود در گل(توسط مراکزتحقیقات) و جذب سرمایه گذار جهت احداث واحد فرآوری مدرن با تکنولوژی روز از برنامه های این سازمان است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی همچنین از شکل گیری صندوق خرد زنان در روستای عنصرود از توابع شهرستان اسکو با اختصاص 2 میلیارد ریال از منابع دولتی خبرداد.
فتحی گفت: ایجاد صندوق خرد زنان در روستای عنصرود می تواند ضمن حمایت از زنان و کشاورزان منطقه در توسعه کشت و فرآوری محصول گل محمدی تولید شده در این منطقه موثر واقع شود.
وی کم توقع، زودبازده بودن، مقاوم به آفت و بیماری، درآمدزایی و اشتغال زایی بالا و فرآوری سهل را از مهمترین مزایای گل محمدی عنوان کرد و گفت: گل محمدی نسبت به شرایط نامساعد محیطی متفاوت، مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و از مهم ترین صفات گل محمدی دوام و سازگاری آن نسبت به خشکسالی، سرما و خاک کم حاصلخیز است.
کشت گل محمدی در کشورمان به طور عمده در استانهای فارس،کرمان، اصفهان و آذربایجان شرقی انجام می شود و این استان ها به ترتیب مقام های اول تا چهارم سطح زیرکشت گل محمدی را در ایران به خود اختصاص داده اند.
برداشت گل محمدی از اوایل تیرماه در شهرستان اسکو آغاز می شود و تا اواخر تیرماه ادامه می یابد.
3071

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در