عوامل ترور


عوامل ترور

یادداشت/ محمدمهدی ادیبی

عوامل ترور

شمانیوز؛ باید اعتراف کنم که با افرادی در ارتباط هستم که شخصیت‌های مهمی را کشته‌اند. شخصیت‌هایی که می‌توانستند برای خودشان و جامعه شان بسیار مفید باشند.

شما چطور؟ آیا شما شخصیتی را نکشته‌اید؟!

این کار سختی نیست. شاید خیلی هم آسان باشد. وقتی کودکی را به خاطر یک کار کودکانه آنقدر سرزنش کنیم که بترسد؛ شخصیت او را کشته‌ایم! وقتی در ازای افتادن یک ظرف یا چیز‌هایی شبیه این، به فرزندمان می‌گوییم: «تو نمی‌توانی یک کار درست انجام دهی»؛ شخصیت او را کشته‌ایم. وقتی به جای آموزش صحیح، از حربه‌ی تنبیه، تهدید و ترساندن کودک استفاده کردیم، یعنی شخصیت و آینده‌ی او را به مسلخ برده‌ایم.‌

می‌گویند شخصیت انسان در هفت سال اول زندگی او شکل می‌گیرد؛ حال فکر کنید که در این سال ها، ترس، تهدید و تمسخر را علیه او به کار برده باشیم. آیا این کودک امکان بروز استعدادهایش را پیدا می‌کند؟!

ترس از تمسخر یا نگرانی از توبیخ شدن از جانب دیگران، مانع شکوفا شدن توانمندی انسان‌ها است. فردی که با چنین تفکری بزرگ می‌شود، همواره نگران طرد شدن یا تنبیه شدن از سوی دیگران است. (البته این شخص در هر زمانی _حتی بزرگسالی_ می‌تواند با همت، اراده و تلاش، ذهنیت‌های منفی را از بین ببرد و با تفکرات درست جایگزین کند؛ هرچند کار سختی باشد.)

دست انداختن و تمسخر یک کودک، کار بامزه‌ای نیست! از موضع قدرت سخن گفتن و بی اعتنایی به کودک هم، بزرگی ما را نشان نمی‌دهد. تمام این‌ها صرفاً شخصیت انسانی که می‌تواند آدم توانمندی برای خودش و جامعه باشد را نابود می‌کند.

اگر کودکی در خانه یا در اطرافیان دارید، به او به عنوان "بچه" نگاه نکنید. او را شخصیتی ببینید که قرار است آدم مهمی باشد. نگذارید که ناخواسته عامل ترور شخصیتی شوید که در آینده می‌تواند باعث پیشرفت و بهبود اوضاع خودش و جامعه باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس