تکنیک نفس کشیدن در زایمان، چگونه؟


تکنیک نفس کشیدن در زایمان، چگونه؟

تنفس درست حین زایمان مانع تحلیل رفتن انرژی در طول زایمان میشود و به خاطر اکسیژن رسانی به بافتهای درگیر زایمان، درد را کم میکند

گروه ترجمه نی نی بان: زایمان آنقدرها هم کار سختی نیست؛ اگر تکنیکهایی که درد زایمان را برایتان کم میکند را بدانید. بخشی از این آمادگی مربوط به طی دوره بارداری است، تمرینهایی که باعث میشود شما در زمان زایمان راحتتر بتوانید زمانهای درد را مدیریت کنید. یکی از این تکنیکها تنفس صحیح است که علاوه بر اینکه مانع تحلیل رفتن انرژی در طول زایمان می‌شود، سلامت خودتان و نوزاد در راه را تامین می‌کند و به خاطر اکسیژن رسانی به بافت‌های درگیر زایمان، درد را کم میکند.

نفس کشیدن مهم است!
شرایط ترس و اضطراب زایمان ممکن است باعث شود شما به جای تنفس عمیق و درست، نفس‌نفس زدن‌های کوتاه و سریع را انتخاب کنید، در حالی که این نوع تنفس به سرعت موجب خستگی و سرگیجه‌تان می‌شود و شما انرژی‌تان را برای ادامه فرایند زایمان از دست می‌دهید. به همین دلیل است که پیش از زایمان بهتر است تکنیکهای درست نفس کشیدن را یاد بگیرید.

تکنیک نفس کشیدن در زایمان، چگونه؟

تکنیک‌های تنفس را تمرین کنید
روش‌های عادی تنفس را در طول بارداری تمرین کنید تا بتوانید هنگام زایمان به سادگی به خاطر بیاورید و استفاده کنید. این چند روش مهم‌ترین روش‌های تنفس هستند.
به کلمه «آرام» فکر کنید و آن را در دو بخش «آااا» و «رااام» تکرار کنید. وقتی هوا را به داخل می‌کشید در ذهن‌تان به «آاا» و وقتی آن را بیرون می‌دهید به «رااام» فکر کنید. تمرکز کنید تا تکرار این کلمه برایتان طبق عادت نشود. موقع بازدم سعی کنید هر چیز بدی که در ذهن و بدن خود دارید، به هوا بسپارید و آن را با شدت به بیرون بدهید. روی عضلاتی که موقع استرس منقبض می‌شوند، تمرکز کنید و رهای‌شان کنید. یادتان باشد؛ شما باید مراقب بازدم‌های‌تان باشید، دم خودش مرتب می‌شود.
می‌توانید روش تنفس شمارشی را تمرین کنید. وقتی نفس می‌کشید به آرامی تا 3 یا 4 بشمارید و وقتی هوا را بیرون می‌دهید دوباره همان تعداد را بشمارید. معمولا دم با 3 شماره و بازدم با 4 شماره راحت‌تر است.
روش دم از بینی و بازدم از دهان هم روش خوبی است. یک نفس عمیق از بینی بکشید و آن را از دهان بیرون بدهید. می‌توانید موقع بازدم یک چیزی را بگویید، مثلا «هوووووو».

تنفس در آخرین مرحله زایمان
پس از باز شدن کامل دهانه رحم، نوبت وارد آوردن فشار است. هرچند تا قبل از این مرحله شما به جز تحمل درد و حفظ انرژی‌تان کار دیگری نمی‌توانید بکنید، در این مرحله تنها کسی هستید که می‌تواند فرایند زایمان را جلو ببرد. فاز دوم زایمان مربوط به زور زدن و به دنیا آوردن کودک است. در این مرحله به مادر گفته می‌شود که نفسش را نگه دارد و با تمام توان زور بزند، اما تحقیقات پزشکی ثابت کرده تنفس و به خصوص بازدم هیچ مشکلی در توانایی فشار آوردن مادر ایجاد نمی‌کند. می‌توانید یک نفس عمیق بکشید و با یک بازدم طولانی فشار را وارد کنید. لازم نیست نفس‌تان را نگه دارید. این کار مانع خون‌رسانی کافی به خودتان و کودک‌تان می‌شود. در طول یک انقباض که ممکن است 20 ثانیه تا یک دقیقه طول بکشد هر چند بار که لازم است نفس عمیق بکشید و دوباره فشار را وارد کنید. با این روش می‌توانید در طول هر انقباض چهار یا پنج بار فشار وارد کنید و کودک را در کانال زایمان جلو ببرید.

تنفس در زایمان طبیعی بدون درد
در این شرایط ممکن است به خاطر احساس نکردن درد متوجه زمان شروع و پایان انقباض نشوید. برای زایمان بدون درد حتما یک ماما یا پرستار در کنار شما خواهد بود تا زمان شروع انقباض را به شما بگوید. به محض اطلاع او، نفس عمیق بکشید و تا زمانی که او پایان انقباض را اعلام نکرده، هر چند بار که می‌شود نفس بگیرید و زور بزنید.

نفس بکشید و فشار ندهید
ممکن است بعضی خانم‌ها پیش از باز شدن کامل دهانه رحم احساس کنند می‌خواهند زور بزنند. با این حال فشار وارد کردن در این مرحله ممکن است منجر به آسیب به دهانه رحم شود. به همین دلیل ماما از شما می‌خواهد طوری نفس بکشید که فشار وارد نکنید و البته این کار خیلی سخت‌تر از فشار وارد نکردن است!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری