اعلام پُر ریسک‌ترین و کم ریسک‌ترین صنایع بورس


بورس تهران با انتشار اطلاعیه ای میانگین نسبت قیمت به درآمد «P/E»، بازار سهام در پایان خرداد ماه سال جاری را 6.64 مرتبه اعلام و پُر ریسک ترین و کم ریسک ترین صنایع بورس را معرفی کرد.

ایران اکونومیست - اعلام پُر ریسک‌ترین و کم ریسک‌ترین صنایع بورس
به گزارش ایران اکونومیست؛ محاسبه نسبت قیمت به درآمد شرکت های بورسی در تاریخ پایان خرداد ماه در حالی اعلام شده که اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس درباره نحوه محاسبه این متغیر اعلام شده که ۵۴ شرکت دارای EPS صفر یا منفی بوده اند که در محاسبات لحاظ نشده است.

همچنین به دلیل عدم الزام ارایه پیش بینی سود شرکت های واقع در صنعت سرمایه گذاری ها، صنعت مذکور با ۱۷ شرکت در این گزارش قرار نگرفته است. در نتیجه نسبت «P/E» محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار ۲۷۳ شرکت معادل ۳۹۵ هزار میلیارد تومان و سود پیش بینی شده بیش از ۵۹ هزار میلیارد تومان است.

این گزارش حاکی است بررسی متوسط نسبت قیمت به درآمد «P/E» صنایع بورسی نشان می دهد از بین ۳۷ صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، ۴ صنعت متوسط قیمت به درآمدی کمتر از ۶ مرتبه دارند در حالی که این نسبت برای ۱۱ صنعت، بیش از ۱۰ مرتبه است. بر این اساس، مابقی صنایع دارای «P/E» بین ۶ تا ۱۰ هستند.

از میان صنایعی که نسبت قیمت به عایدی بالای ۱۰ مرتبه دارند، دو صنعت دارای نسبت قیمت به عایدی بالای ۱۰۰ هستند؛ به طوری که نسبت «P/E» صنعت دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش معادل ۸۴۳ مرتبه و صنعت منسوجات نیز ۱۱۳ مرتبه است که این دو صنعت هرکدام فقط یک شرکت را در زیر مجموعه خود دارند.

همچنین پس از دو صنعت یاد شده، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با ۲۵ مرتبه، محصولات کاغذی با ۲۲ مرتبه، کاشی و سرامیک و خودرو و ساخت قطعات با ۱۴ مرتبه، خدمات فنی ومهندسی، محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و ماشین آلات دستگاه های برقی با «P/E» به میزان ۱۱ مرتبه، ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه ها و وسایل ارتباطی و کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن با نسبت قیمت به درآمد ۱۰ به ترتیب بیشترین نسبت «P/E» میان صنعت های موجود در بورس اوراق بهادار را دارا هستند.

در بورس اوراق بهادار کشورمان صنعت وسایل اندازه گیری، پزشکی و اپتیکی میانگین «P/E» معادل ۱.۸ مرتبه دارد که پایین ترین میزان «P/E» در میان ۳۷ صنعت بورسی به شمار می رود.

این در حالی است که پس از صنعت فوق با یک شرکت زیر مجموعه، گروه مخابرات با نسبت قیمت به درآمد ۴ مرتبه، شرکت های چند رشته ای صنعتی و گروه تامین برق، گاز، بخار و آب گرم با «P/E» به میزان ۵ مرتبه کمترین نسبت های «P/E» را میان سایر صنایع بورسی دارند.

این گزارش حاکی است «P/E» کل بورس در پایان خرداد ماه امسال در حالی ۶.۶۴ مرتبه اعلام شده که نسبت به پایان سال ۹۶ رشدی ۳.۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند